Найпотужніше шасі Кременчуцького автомобільного заводу відмінно зарекомендоване в Азербайджані. Там наш КрАЗ використали для транспортування бурової установки УП-100/125 "Руслан". Основа Української вантажівки здатна "нести" 30 т. Машину укомплектували турбодизельним силовим агрегатом з потенціалом 375 кінських сил. Важкий автотранспорт відповідає стандарту Євро-5.
КрАЗ - одне з небагатьох автопідприємств, що ще функціонують в Україні. Хоча свого часу, в нашій державі, активно працювало немало потужних автобудівних компаній. Серед найвідоміших ЗАЗ, ЛАЗ, ЛуАЗ. Чому український автопром, що забезпечував внутрішній ринок автотехнікою і експортував продукцію в чимало країн — гасне? Який українським автобізнес сьогодні і що з ним буде завтра? Про це та інше, стосовно теми, Gazeta.ua розповів голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко.
Чи виробляє Україна зараз активно машини, де і які?
На сьогодні притомних українських автопідприємств мало. У Закапратській області збирають чеський автомобіль Skoda на базі компанії "Єврокар". Автомобілебудівна корпорація "Богдан", на черкаському заводі, складає для армії білоруські вантажівки МАЗ. Кременчуцький автомобільний завод випускає одиниці автотехніки.
Луцький автомобільний, Львівський автобусний заводи — нічого не роблять. Закрили Кременчуцький автоскладальний завод на якому виробляли машини Geely, китайської автомобілебудівної компанії. Зупинив виробництво Запорізький автозавод на якому виробляли, зокрема, Lanos-и.
Чому зараз ми маємо таку невтішну картину щодо розвитку українського автопрому?
У світі автопром йде кількома шляхами. Один з варіантів - виробники спрямовують основні зусилля для задоволення потреб внутрішнього ринку. Представники такої тактики — Сполучені Штати Америки, Китай, РФ.
Інша модель ведення бізнесу — робота на зовнішні ринки. Представник цієї течії — Словаччина. Наші західні сусіди виготовляють Peugeot, Hyundai, Audi, Kia. Але всі транспортні засоби, за невеликим винятком, реалізують за межі країни. Їхні машини йдуть в Україну, інші країни Європи та ринки. Зараз словаки займають перше місце в світі щодо виробництва автомобілів на душу населення.
Тепер приклад щодо нас. До економічної кризи 2009 року, левову долю Daewoo Lanos продавали до РФ. Війна та інші очевидні фактори вплинули на звуження ринку збуту машин.
Яка головна проблема українського автопрому?
"Кривий" менеджмент. Зараз в Україні непривабливий інвестиційний клімат. Це спровоковано відсутністю гарантій з боку влади щодо забезпечення сприятливої атмостефи для розвитку автосправи на нашій землі.
Якось я гостював у знайомого чиновника зі Сходу. Він показував територію, де працюють Peugeot, Volkswagen та інші автомобільні заводи в зоні його відповідальності.
Він безкоштовно надав землю іноземним інвесторам. До території провів електро, газопостаічання, проклав дороги і дав представникам компанії свою особисту візитівку. "Якщо що" — просив дзвонити на мобільний. Один з місцевих чиновників спробував взяти хабара — відправили до в'язниці.
На противагу наша історія. Розповів один з інвесторів, який в західній Україні побудував завод по виробництву автозапчастин. Вони купили за свої гроші землю. За свої гроші провели комунікації, газ, електрику. Хабарі платили на кожному кроці. Потім прийшла група певних осіб, і заявила, що якщо якщо їм не заплатять 300 тисяч доларів - вони перекриють все виробництво.
Легше працювати там, де працюють закони. Через це і автобізнес в темі трудової міграції. Навіщо німцям платити пристойну зарплату німецькому працівнику, якщо можна українцю дати тисячу доларів? Ось чому автовиробники відкривають потужності виробництва, зокрема, в Словаччині. Економія.
Як часто європейці міняють свої машини?
У німців є приказка: "Ми не такі багаті, щоб їздити на старих авто". Здебільшого, без суттєвих проблем автомобіль їздить 6-7 років, відтоді, як зійде з конвеєра. Далі машина може потребувати ремонту. Середня зарплата німецького автомеханіка — 3-4 тисячі євро на місяць. Ремонт транспортного засобу — дуже дороге задоволення навіть для європейця.
Між тим, чим старіше авто, тим більше треба платити екологічного збору за транспорт. Що поважніший вік машини — дорожча страховка. Всі ці фактори підштовхують автовласника на думку: простіше продати, аніж утримувати.
Чи прийде зараз іноземний інвестор в Україну?
Інвестор найближчі сім років не прийде. Йому не вигідно зараз йти в Україну, зокрема, через зайві витрати. Угода з ЄС, в актуальній редакції, в певних питаннях — невигідна автоінвесторам. Документом передбачено, що всі машини, вироблені в Україні, на сім років обкладені десятивідсотковим митом.
Якщо ми орієнтувамимемося на зовнішній ринок - нам потрібна конкретика і чимхутчіше. Чому китайська автомобілебудівна компанія Great Wall відкрила завод в Болгарії? Тому що Болгарія - член ЄС і туди автомобілі постачають з нульовим митом. Чому Geely відкрила завод в Білорусі? Бо Білорусь — член Митного союзу і вони, без мита, поставляють машини сусідам по блоку.
Між тим, що вигідніше європейському капіталісту: створювати робочі місця в Україні чи щоб податки йшли у бюджети їхніх держав?
Яке майбутнє українського автопрому?
Український автопром жевріє, але сумнівні угоди і відсутність чіткої стратегії — його добивають. Якщо ми не відродимо, розвинемо свій міцний автобізнес, не вирішимо це питання системно — ризикуємо перетворити Україну на могильник для старих машин.
Зараз в Білорусі заборонено ввозити нові авто, що не відповідають екологічному стандарту мінімум ЄВРО-5. Інші — заборонили ввезення будь-яких, і вживаних і нових машин, що не відповідають ЄВРО-5. З січня в Україні планують дозволити ввозити нові автомобілі з екологічним стандартом не менше Євро-6. Ненові автомобілі можна ввозити з Євро-2. Де логіка? Тобто створюють підґрунтя для звалки "мотлоху" до нашої країни.
Європеєць, що від'їздив закладений базовий ресурс машини, продасть її, щоб не ремонтувати. І треба придумати куди її продати, зважаючи на тенденцію боротьби за екологію, стосовно двигунів внутрішнього згоряння. Якщо автовласник цього не зробить — їздитиме на тому, що є. Автовиробнику це не вигідно, тож потрібен ринок збуту. І зараз такий, чи не найбільший ринок, хочуть зробити в Україні. Ми дихаємо тим, від чого Європа вже давно відмовилась. А згідно з інформацією Всесвітньої організації охорони здоров'я, Україна в лідерах щодо рівня онкозахворювань.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Позбавлення хамів водійських "прав" діє ефективніше за лайку: правозахисник
Чи можемо ми побудувати нові автомобільні підприємства в Україні і скільки це коштуватиме?
Для того, щоб завод був рентабельним, йому потрібно виробляти не менше 200 тисяч автомобілів на рік. В Україні, донедавна, продавали 80 тисяч машин за рік.
Все залежить від стратегії. Існують різні технології конструювання автомобілів. Зараз усталені SKD і СKD підходи.
SKD - semi knocked down, напіврозібраний. Це технологія збирання автомобілів. На місце збирання, з завода-виробника, поставляють готові для складання комплектуючі. Часто у формі великих вузлів. Машинокомплект вже складений з окремих агрегатів і деталей, для однієї складальної одиниці техніки. Він готовий для використання і потребує сполучення з іншими функціональними елементами. Великовузлове складання — найпростіша технологія конструювання автомобіля. ЇЇ часто використовують автовиробники, надто на етапі становлення бізнесу.
CKD - complete knock-down, повнорозібраний. Це технологія дрібновузлового складання автомобілів. За її використання, транспортні засоби збирають з окремих деталей і підсистем, привезених від виробника з виконанням ряду технологічних операцій. Серед таких: зварювання, фарбування, внутрішнє оздоблення тощо.
Якщо це великовузлове складання, SKD - достатньо 20 мільйонів євро, щоб побудувати завод для таких потреб.
Якщо поставимо за мету виготовляти автотранспорт за технологією СKD – потрібно близько 50 мільйонів євро.
Якщо ми хочемо створити компанію, що, окрім виготовлення машин, займатиметься розробкою нових моделей, матиме сучасні лабораторії, тестові майданчики, випробовуватиме на своїх полігонах прототипи — потрібно інвестувати близько мільярда умовних одиниць. Бюджет таких автомобільних гігантів — більший бюджету України. Наприклад, це рівень німецького BMW.
Бюджет сучасного топового автозаводу — більший бюджету нашої країни.
Чи можна замість реанімації автосправи з виробництва машин з двигунами внутрішнього згоряння, побудувати потужності для виробництва електромобілів?
Можна. Але для цього потрібне сильне політичне рішення, вигідні для України міжнародні угоди і орієнтування на зовнішній ринок.
Чи потрібен Україні розвиток свого автопрому?
Звісно так. Автовиробництво — одна з головних рушійних сил промисловості.
За часів СРСР, США забезпечували 40 відсотків промислового потенціалу. Радянський союз мав 20 відсотків. Україна — 36 відсотків промислового потенціалу всього СРСР. Це рівень вищий за показники тодішньої Німеччини, Франції та інші країни. У 1991 році Україна була в десятці промислово найрозвинутіших країн. Сьогодні — спустились, приблизно до 70-ї позиції.
Чого, скільки і як багато часу потрібно, щоб вивести Український автопром на конкурентний сучасний рівень?
Чи не в першу чергу, нам потрібне сильне політичне лобіювання. Зі злагодженою і грамотною підтримкою влади, може бути достатньо місяців-півроку, щоб український автопром досяг пристойного рівня.
Щоб інвестори повірили — потрібні гарантії керманичів держави. Якщо чиновники дадуть гарантії щодо законності, покарання корупціонерів, усунення хабарнипцтва, то сюди прийдуть інвестори, які з задоволенням побудують тут бізнес.
Найімовірніше, український автопром зустріне занепад чи розквіт?
На прохання команди президента, я готую аналітику, щодо "слабкостей" законодавства стосовно автомобільної галузі. Якщо влада врахує рекомендації компетентних спеціалістів, президент прийме вольове рішення щодо змін в напрямку оптимізації автосектра, то я думаю, що прогноз позитивний.
Коли ми побудували автозавод з виробництва Skoda, наші працівники підприємства поїхали на навчання до німецької автомобілебудівної компанії Volkswagen. Німці були в захваті від рівня і кмітливості наших співвітчизників. У нас є все, для того, щоб розвиватись. Але коли хтось розвивається, він не зацікавлений в тому, щоб інші розвивалися. Конкуренція. Це треба розуміти і боротись за своє місце під сонцем.
Коментарі