МВС скасувало своє розпорядження №466. Від 21 травня 2009 року воно забороняло даїшникам зупиняти машини без підстав на те, а патрулям — ховатися у кущах. Як це вплине на стосунки водіїв та міліції, "ГПУ" з'ясувала у 24-річного Ростислава Шапошникова, керівника громадського проекту "Дорожній контроль".
Чому скасували розпорядження?
— Воно забороняло складати протоколи без доказів порушення водієм правил дорожнього руху. Потрібні були свідки, фото-, відеоматеріали.
2008 року підвищили штрафи за порушення правил. Водії масово оскаржували у судах постанови. У 90 відсотках штрафи відміняли, бо даїшники не надавали суду докази. То МВС видало документ №466, аби змусити даїшників збирати докази і не програвати стільки справ.
Цього року набули чинності зміни в законі про статус суддів. Автомобілістам заборонили подавати апеляцію на рішення у справах щодо адмінпорушень. Рішення районних суддів тепер остаточні, оскарженню не підлягають. Якщо суддя вирішить без доказів справу на користь інспектора, то водій рішення не оскаржить.
Із штрафів поповнюють державний і місцеві бюджети. Тепер ніщо не заважає даїшникам складати мільйони бездоказових протоколів і накладати на кожного водія штраф від 255 гривень.
Чи є інші правові заборони бездоказово штрафувати водіїв?
— Кодекс про адмінпорушення передбачає збір доказів вини водія. Але психологія міліціонерів така, що Конституція та закони для них не значать нічого. А накази та розпорядження міністра — це керівництво для дій. Якщо раніше розпорядження зупиняло інспекторів, то тепер гальмуючого фактора нема.
Як автомобілістам захищати свої права?
— Місяць тому активісти писали уповноваженому Верховної Ради з прав людини. Просили звернутися у Конституційний суд, аби водіям дозволили оскаржувати рішення районних суддів. Реакції нема. Є інший шлях — відстоювати права в суді. Зараз розробляємо рекомендації. Водії знатимуть, як і куди звертатися при свавіллі з боку ДАІ. Ми змусимо автоінспекцію дотримуватися закону, якщо таких позовів будуть тисячі.
Коментарі