Новий світлофор встановили в центрі Харкова біля виходу з метро Університет. Він стоїть на розі вул. Сумської та просп. Правди, де найбільший рух транспорту.
Зовні він нічим не відрізняється від звичайного: червоне та зелене світло. Але є динамік із гучномовцем. Коли вмикається зелене, жіночий голос говорить українською: "Перехід через вулицю дозволено", потім: "Завершуйте перехід". Коли горить червоне світло — "Перехід заборонено". Чути його навіть на великій відстані.
Міська влада встановила такий світлофор як експериментальний — для пішоходів із вадами зору, на прохання громадської організації "Толеранс центр". Згодом виявили ще сім перехресть, де потрібні такі пристрої.
— Ми цією дорогою щодня ходимо до гімназії для незрячих, — розповідає Ольга Попова, 20 років. — Коли тут був звичайний світлофор, то якщо йшла сама — просила мене перевести. Та люди не завжди відгукувалися. Часто буває, що зовсім не реагують на прохання. Навіть якщо я відчувала, що йти можна і всі поруч переходять дорогу, я завжди боялася, що от-от засвітиться червоне світло і я залишуся посеред дороги. А тепер дуже зручно: голос говорить, що треба закінчувати перехід, і залишок шляху я швиденько перебігаю.
Раніше для людей із вадами зору в місті стояли світлофори, в яких на зелене світло вмикався дзвінок або метроном.
— Це було незручно, бо коли людина ходить там кожного дня, вона знає, що цей дзвіночок означає. А якщо людина опинилася вперше, то й не здогадається, чого воно дзвенить, — говорить керівник "Толеранс центру" Михайло Ізюмський.
Новий світлофор виготовили на замовлення в Чернігові на малому підприємстві "Атілос". Один обійшовся в 3 тис. грн. Тепер його ще доопрацьовують інженери, аби можна було регулювати гучність голосу в залежності від пори дня.
— Це експериментальна модель. Складність була в тому, що в Україні стандартів для таких світлофорів немає, — каже "ГПУ" заступник директора підприємства "Атілос" Віталій Трофимець. — Ми спеціально вивчали російські ГОСТи та стандарти Євросоюзу, розробили свої, а потім ще й узгодили в Міністерстві внутрішніх справ. Та перший світлофор вийшов надто тихим, довелося переробляти. Зараз начебто нас уже все влаштовує.
Підприємство може налагодити серійний випуск таких світлофорів — аби були замовники. Нині розробляють іще модель, яку можна було б вмикати дистанційно, невеликим брелоком.
Коментарі