Ексклюзиви
четвер, 26 листопада 2020 05:45

"Студенти сприймають лектора не більш як 20 хвилин"

Автор: GLOBALLOGIC.COM
  Проректор із науково-педагогічної роботи Київського національного університету імені Тараса Шевченка Володимир Бугров: ”Студенти хочуть отримувати ті знання і навички, які знадобляться їм на практиці”
Проректор із науково-педагогічної роботи Київського національного університету імені Тараса Шевченка Володимир Бугров: ”Студенти хочуть отримувати ті знання і навички, які знадобляться їм на практиці”

Із початку жовтня Київський національний університет ім. Тараса Шевченка перебуває на карантині. Заняття проводять дистанційно. Як це вплинуло на навчальний процес, розповідає проректор із науково-педагогічної роботи 53-річний Володимир Бугров.

Онлайн-навчання в КНУ триває понад пів року — з весни, коли оголосили карантин по країні. Які висновки можете зробити?

— Дистанційне навчання показало, що у викладанні ми залишилися на рівні 1980–1990 років. На лекціях намагаємося розповісти те, що є в підручнику. Забуваємо, що у студентів зараз такий самий доступ до літератури, як у викладачів.

Дистанційно вони сприймають лектора не більш як 20 хвилин. За цей час треба викласти найважливіше. Далі студент має долучатися до обговорення й дискусії. А решту матеріалу опрацьовує самостійно.

Звісно, є предмети, де лекція потрібна. Скажімо, в математиці — це спільне розв'язання задач. Я часто наводжу студентам приклад Джоан Роулінґ. Коли вона описувала ґоґвардс у книжках про Гаррі Поттера, нічого не вигадувала. Це звичайна британська система освіти. Спочатку певні завдання, вступ до курсу, а далі — бібліотека, лабораторії. І співпраця з наставником, який спрямовує зусилля, заповнює прогалини у знаннях.

Що найголовніше в онлайн-навчанні?

— Взаємодія. Інакше студент відключається у прямому й переносному сенсі. Замість нього стоїть "аватарка". Викладач повинен давати кожному завдання, яке потрібно виконати колективно. Найкращий формат — спільні проєкти. Тоді кожен відчуває свою включеність у процес.

Зараз обговорюється створення онлайн-курсів. Київський національний університет готовий до цього?

— Це не так просто зробити. Там є правила. Скажімо, потрібно знати, як проводити підсумкові перевірки після таких курсів. Часто для контролю знань ми обираємо тести. Але у США наука тестологія існує понад 100 років. І вони дискутують над тим, як студенти сприймають тестування, як їх треба складати. Ми ж без жодних докорів сумління пишемо тести, не знаючи, чи насправді вони добре оцінюють знання. Завдання тесту, як і будь-якої екзаменаційної роботи, — оцінити, що студент засвоїв. Шукаємо, хто для нас — викладачів, провів би курс тестології.

Очевидно, частина дистанційного навчання залишиться і після карантину. Чи не призведе це до скорочення викладачів?

— Ні. Але викладачам доведеться змінити підхід до читання лекцій. Насправді це непросто — вимоги зростають, але іншого шляху немає.

Що означає якісна вища освіта?

— Її принципи мають дати відповідь на чотири запитання: хто навчає? Кого навчають? Чого навчають? І як? Ці запитання на перший погляд здаються простими. А в сукупності розгортаються у стратегію сучасного університету. Щоб бути успішними, привабливими для вступників, роботодавців і меценатів, українські вузи повинні чесно відповісти на ці запитання.

Що змінилося в навчальному процесі за останні роки?

— Британська система вважається однією з кращих за якістю. У ній кадри підбирають під конкретну програму. Більше того, вона адаптується під потреби кожного студента, враховує його інтереси. У нас же часто підбираємо викладачів на кафедру, а не під програму. А інтереси студентів поступаються перед інтересами викладачів.

Маємо виходити з того, що студент обирає спеціальність, де має шанс стати успішним. Він здобуває освіту, аби працювати й отримувати гідну зарплату.

Зараз ви читаєте новину «"Студенти сприймають лектора не більш як 20 хвилин"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути