Найважливішою подією в країні за 2010 рік майже половина українців називають президентські вибори. Висока кількість тих, хто вважають, що важливих подій не було або не можуть їх назвати — сукупно чверть опитаних. Неполітичні події, як підготовка до чемпіонату Європи з футболу, мають набагато нижчу підтримку.
— Підвищений інтерес до політики в українців пов'язаний із браком можливості цікавитися чимось іншим, — каже соціальний психолог Олег Покальчук, 54 роки. — Як і в кожній посткомуністичній країні, щоденне життя в Україні надзвичайно нудне. Тобто змоги дістати нормальне позитивне переживання в людей майже немає. Медіа здебільшого заповнено негативною інформацією, справжньою чи вигаданою. Залишаються політика або кримінал. Тож, політика — це така собі підміна реального яскравого життя. Тому й зацікавленість громадян саме політичними подіями цілком логічна. На Заході все інакше. Там і явка на вибори невисока, і рівень політизації менший. Але це тому, що люди мають змогу жити змістовніше повсякденно.
Наші люди більше приміряють на себе глобальні речі, як-от вибори, ніж конкретний Податковий кодекс або обрання місцевої влади. Їм здається, що всі конкретні речі прямо залежні від глобальних, таких, як перемога Януковича, і певною мірою, так воно і є.
Чверть опитаних не бачать важливих подій довкола або вагаються з відповіддю. Їхню поведінку можна пояснити трьома речами. Перша — люди не кажуть правди, бо звикли приховувати свою точку зору, адже вона може бути непопулярною. Українці — бояться бути білими воронами. Друга — освітній рівень населення в цілому не підвищується, а навіть знижується. Інформація стає дедалі складнішою. Щоб у ній розібратися, потрібно мати відповідний рівень, вміти систематизувати. І третя — більшість українців мають похилий вік. Їм усе це й не надто цікаво.
В опитуванні про "найважливішу подію в житті" кількість тих, у кого не трапилося нічого значущого або кому важко відповісти, понад 33%. Це ще більше, ніж у попередньому опитуванні. Більшість із тих, хто таки визначився з відповіддю, звертають увагу переважно на події в сімейному житті або на родинні успіхи, — додає Олег Покальчук.
По одній людині з тисячі опитаних назвали успіхом: "З'явилася улюблена домашня тварина", "Під час відпустки врятував дитину", "Бачила особисто Януковича в місті" та "Брата обрали депутатом обласної ради". Ці відповіді ввійшли до збірної групи "Інше".
Коментарі
1