15 нових пасажирських автобусів виробництва Львівського автобусного заводу вирушили у вівторок до Македонії. О 14.00 їх вишикували біля пам'ятника Міцкевичу в центрі Львова. Усі червоні — під прапор республіки. Транспорт такого кольору курсує в цій країні.
Це друга партія автобусів, вироблена ЛАЗом для македонців. 20 машин їздять вулицями міста Скоп'є. Угода передбачає виробництво 84 штук. Один "СітіЛАЗ" обходиться македонцям у 1,5 млн грн.
— Це дешево, — говорить директор заводу Ігор Малець, 60 років. — Але угода була укладена ще 2009 року. Сьогодні один двигун коштує 6–12 тисяч євро. Нашим виробництвом зацікавилися також Болгарія, Угорщина, Сербія. Англія хоче двоповерхові автобуси. Для цього маємо підготувати нові розробки. Тепер за це не беремося, виконуємо державне замовлення до Євро.
Автобуси для Македонії сертифіковані на відповідність стандарту Євро-4. Українські міста замовляють Євро-3. Усі сучасні ЛАЗи мають систему клімат-контролю, пандуси, систему обліку електронних квитків, камери спостереження, антивандальні сидіння. Уміщають 100 пасажирів.
О 14.20 колона вирушає на урочистий пробіг просп. Свободи. Перехожі оглядають машини, фотографують на мобільні телефони.
— Файно, що наш ЛАЗ відновили. А якість демонструють — аж душа радіє, — розказує львів'янин Микола Дебра, 47 років. — І добре, що нам це вживу показали, а не по телевізору. А то останнім часом хіба одні руїни колишніх заводів бачимо.
— ЛАЗ переміг у тендері в Македонії не через хороші стосунки двох країн, а через хорошу якість товару, — розказує у салоні македонський посол Ацо Спацепоскі. Сидіння, поруччя, дизайн салону такі ж, як у ЛАЗів, що їздять львівськими маршрутами. — У тендері брали участь й інші європейські виробники. Зокрема такі, як МАН, "Мерседес". Ми задоволені, що обрали ЛАЗ. Зроблено в строки. Усе, що нині є нового в галузі машинобудування, є в цих автобусах. Дякую Ігореві Чуркіну, який постійно перебуває на підприємстві та вкладає душу в ці машини. Браво, Ігорю! — вигукує посол. Має на увазі власника заводу, російського бізнесмена 43-річного Ігоря Чуркіна. На урочистість той не прибув.
2009-го на ЛАЗі був пік кризи. Замовлень на виробництво не мав, штат працівників із двох тисяч скоротили до 600, були борги із зарплати. Зараз тут працюють 1600 осіб, зокрема 30% — інженери віком від 30 до 60 років, є випускники вузів. Зарплата на заводі 1,5–2 тис. грн. Колектив може виготовляти чотири автобуси на день.
Коментарі