Про це Gazeta.ua розповідає Марія Сорокіна з Ясинуватої Донецької області. У квітні 2018 року вона разом з партнером запустили бренд Re-beau з виготовлення прикрас із переробленого пластику. 10% з прибутку вкладає в організацію екологічних акцій.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Переселенка створює екологічні іграшки
"Після переїзду до Києва почала сортувати сміття. Помітила, що дуже багато ресурсів викидаємо. А могли б використовувати повторно та отримувати дохід. У голові наче загорілась лампочка. Зрозуміла, що можна поєднати два моїх захоплення – моду та сортування побутових відходів, - згадує Марія, - Так само прийшла і назва бренду . Частинка Re означає повторне використання, переробку. Ідея була у тому, що можна бути гарною, у тренді та відповідально споживати ресурси".
Для роботи орендують кімнату на Подолі у Києві. Мають спеціальну машину для плавлення пластику – термопласт. Його збирали самостійно по роликах в Інтернеті. Також зробили понад 20 прес-форм для виготовлення прикрас. На старті вклали близько 2 тисяч доларів власних коштів.
"Розплавити пластик можна і в домашніх умовах, але його не використаєш для виготовлення прикрас, - розповідає Марія, - У термопласті підтримується певна температура. Розплавлений пластик під тиском видавлюється у форму. Вдома не можна повторити цей процес і я не рекомендую нікому робити це".
Для прикрас використовують пластик із маркуванням № 2 та №5. Матеріал беруть у центрі сортування побутових відходів "Україна без сміття". На місяць потрібно близько 10 кілограмів пластику. Кількість залежить від обсягу продажів.
"Подобається працювати з пластиком під другим номером. Це і кришечки від ПЕТ-пляшок і багаторазовий посуд. Він більш безпечний, легше плавиться, перетікає, - ділиться Марія, - Пластик декілька разів миємо та потім подрібнюємо. У термопласті розплавляємо під певною температурою. Далі матеріал заливається у прес-форми, де застигає. Час виготовлення залежить від пластику та від складності виробу. У середньому близько 30 хвилин".
В асортименті мають сережки та брошки з переробленого пластику. Зараз у розробці пекторалі та намисто. Більша частина виробів для жінок. Вартість прикрас від 100 до 300 гривень.
Купують прикраси молоді люди у Києві, Львові, Одесі, які відповідально ставляться до довкілля
"Закохуюсь у кожну нову прикрасу, що робимо. Був час, коли носила тільки брошку з єдинорогом. Потім з'явились сережки зигзагом. Подобається носити одну таку, як моносережку. Найбільше захоплень у клієнтів від самих перших сережок у формі каплі, - ділиться Марія, - Влітку купували більше сережок. Осінню та взимку – брошки та значки. У січні було затишшя. Зараз відчуваємо певний ажіотаж на увесь асортимент. Купують молоді люди у Києві, Львові, Одесі, які відповідально ставляться до довкілля".
Додатково роблять сумки з банерного полотна та мішків з-під кави. Вартість сумок 300-400 гривень. Зараз експериментують та роблять прототипи сувенірної продукції типу блокнотів та ручок.
"Помітила, що молоді люди обирають сумку-шопер з тканини, замість подібної зі шкіри. Туди можна скласти гаманець, парасольку, - ділиться Марія, - Рекламні банери надають наші партнери. Шиють у компанії-підрядника. Який банер був у рекламі – такі й принти сумках. Також прикрашаємо їх декором із переробленого пластику".
Не треба боятись пробувати, навіть якщо продукт здається досить не звичним
Комунікація з клієнтами відбувається через соціальні мережі Facebook і Instagram. Додатково працює сайт-візитівка та розроблюють інтернет-магазин.
"Сайт-візитівка не дуже вдалий інструмент у продажі. Краще і швидше використовувати готові шаблони сайтів для інтернет-магазину. Не обов'язково мати унікальний дизайн, можна купити готові та їх підігнати під ваш стиль, - зазначає Марія, - Вартість розробки від 15 тисяч гривень і до безкінечності".
Найперший досвід продажу – участь у ярмарку під час забігу "Україна без сміття". Там вдалось продати декілька прикрас та отримати відгуки від людей.
"На початку було дві гіпотези: або нічого не продамо, або буде вау-ефект. Але після заходу зрозуміла, що успіх легко не дається і треба працювати над великими продажами, - згадує Марія, - Винесли певні уроки. Наприклад, треба краще оформляти вітрину та продумувати пакування. І не боятись пробувати, навіть якщо продукт здається досить не звичним".
Близько 10% від прибутку витрачають на екологічні акції. Минулого року декілька разів разом із волонтерами організовували прибирання Національного природного парку "Синевир".Найяскравіший пластик Марія взяла для re-beau, з нього вийшла капсульна колекція для Ukrainian Fashion Week, близько 20-25 прикрас.
"Наш проект виявився дуже доречним. На тижні моди якраз почали балакати про "стійку" моду. Мова не тільки про еко-речі, а й про розумне використання ресурсів, етичне ставлення до людей, організації праці, виготовлення речей без використання хутра та шкіри та без забруднення довкілля, - ділиться Марія, - Дизайнера Софія Русинович шукала для свого показу ПЕТ-пляшки. Я написала та запропонувала співпрацю у майбутньому. Несподівано вона запропонувала розробити спільну колекцію прикрас на цей тиждень моди. Також мене запросили спікером з теми "стійкої моди".
Бренд re-beau у вересні 2018 року виграв грант на 50 тисяч гривень на конкурсі Social Impact Award, що проходить у 20 країнах для соціальних бізнесів. Гроші планують витратити на нове пакування та розвиток бізнесу. Хочуть робити вироби зі скла та придбати більш потужну машину для подрібнення пластику.
Марія Сорокіна родом з Ясинуватої Донецької області . За освітою програміст, але не працювала за фахом. Закінчила курси стиліста у Донецькому інституті конструювання й моделювання одягу. У 2014 році переїхала до Кропивницького, а через два роки - до Києва. Там вона працювала у сфері будівництва енергоефективних будинків та почала цікавитись темою сортування сміття..
Щоб заробляти на створенні прикрас з природного каміння, потрібно вкласти близько 100 тисяч гривень. Гроші треба на закупівлю матеріалів, фурнітури, фотоапарат та рекламу. Проте можна поступово збирати усе необхідне, відточувати майстерність та шукати постійних клієнтів.