Ексклюзиви
середа, 17 лютого 2010 08:59

Вчені встановили причину смерті Тутанхамона

Дворічне масштабне дослідження, що включало аналіз ДНК і сканування 16 єгипетських мумій, у тому числі, фараона Тутанхамона і членів його сім"ї, дозволило вченим зробити максимально точні висновки про причини смерті знаменитого фараона, а також скласти генеалогічне дерево його сім"ї.

Дослідники вважають, що Тутанхамон помер від ускладнень, що настали після перелому ноги, що супроводжувався малярією. Перелом, ймовірно, був викликаний падінням. У ослаблений організм потрапив вірус малярії - вчені виявили його ДНК.

У цілому дослідники відзначають, що Тутанхамон був дуже слабким і хворобливим юнаком. Він страждав від вовчої пащі, як і його батько, хворобою Келера, як і його дід Аменхотеп III та ходив, спираючись на палицю - хвороба поволі руйнувала кістки його лівої ноги.

Діячі науки не раз зверталися до гробниці Тутанхамона як до джерела цінних відомостей про давні часи. Але дослідження, подібне до того, що зараз провели єгипетські вчені, раніше ще не проводилися. На чолі з генеральним секретарем Вищої ради зі старожитностей арабської республіки Єгипту Захі Хавассом  вони провели ДНК-аналіз останків мумії Тутанхамона і отримали описані вище результати. Роботи було розпочато влітку 2009 року, вони проводилися винятково силами єгипетських вчених.

Тутанхамон став фараоном у десятирічному віці в 1333 році до н.е. і правил дев"ять років. Він не зробив нічого видатного, і його ім"я стало широко відомим лише після того, як у1922 році була виявлена його гробниця. Вона була подвійною, тому збереглася практично в первозданному вигляді, включаючи золоту похоронну маску вагою 11,26 кг. Могили інших єгипетських фараонів були розграбовані до того, як їх виявили археологи.

Загадкою залишалися і деякі обставини життя Тутанхамона. Наприклад, хто були його батьки, припускали, що його матір"ю була знаменита Нефертіті, а кандидатами на роль батька були Ехнатон, Аменхотеп Третій і Сменхкара. У гробниці поруч з мумією Тутанхамона були знайдені дві мумії немовлят. Вчені поки не можуть відповісти на питання, чи є вони його дітьми.

Батьком Тутанхамона, скоріш за все, був фараон Ахенатен, який намагався реформувати релігію в Давньому Єгипті і ввести єдинобожжя. А його можливої матір"ю - одна з сестер батька.

Антропологічні дослідження говорять про те, що висока ймовірність того, що обидві можливі дочки царственого подружжя були мертвонародженими. Є теорія про те, що ці смерті - результат тривалого кровозмішення, яке практикувалося царями 18 царського дому. Результатом цього стало повне виродження цієї династії і прихід до влади іншої.

NEWSru