пʼятниця, 05 липня 2019 19:37

"За заняття лопається 8-10 шин" - як навчають в школі екстремального водіння
14

"Ми зайняли 200 подіумів, в нашому автопарку 3500 кінських сил, "спиляли" 5 тисяч коліс, маємо 100% задоволених клієнтів", - так представляють автошколу автодрому "Чайка" інструктори. Її заснували 2014 року автогонщики Дмитро Жайворонок і Валерій Шевельов. Тут можна пройти базовий курс для новачків, контраварійний рух, дрифт та спорт-програми для просунутих водіїв. Родзинкою автошколи є курс "Юний водій", розрахований на дітей від 10 до 18 років.

Автошкола знаходиться на околиці Києва. На вказівнику "Автодром" звертаю з житомирської траси. Обабіч дороги - ліс, гул машин стихає. Під містком - траса мототреку. Повертаю праворуч - у відкрите вікно чути рев двигуна та свист шин.

Під трибунами автодрому розташований офіс автошколи. В невеличкому приміщенні - дві парти з прикріпленими кермами. Біля вікна - автосимулятор. Праворуч - кімната відпочинку, стіни якої завішані фотографіями автівок. Навпроти офісу - автомайстерня. 2 механіки завжди напоготові - колеса змінити чи двигун перевірити.

  Кожне заняття починається з відпрацювання правильного кермування. Правильне положення рук - на 3 і 9.
Кожне заняття починається з відпрацювання правильного кермування. Правильне положення рук - на 3 і 9.

Інструктор Олег спостерігає, як Артем на спортивному BMW тренується в дрифті. Він спеціально приїхав з Ізраїлю, щоб відточити майстерність. Двигун автівки реве, шини димлять.

"Усі думають, що дрифт - це швидкість і дим, насправді це - певні задачі та їх виконання", - підвищує голос Олег. - "Зараз, наприклад, треба проїхати два конуси, щоб зібрати гарну дугу. Здається, що водій спеціально газує. А насправді є зони, до яких треба під'їжджати під певним кутом у заносі. У дрифті дуже добре працює моторика, там постійно перемикаєш зчеплення-газ-гальма, і лівою ногою доводиться гальмувати, і працювати з ручником. Робота з педалями шалена. Все це для того, щоб направити авто туди, куди нам треба".

Олег сідає за кермо, щоб показати нову конфігурацію. Машина розганяється. В заносі гума переднього колеса лопається. Після заміни чоловіки знову виїжджають на трек. Під час чергового заносу відлітає колесо, автівку розвертає.

  Під час чергового заносу відлітає колесо, автівку розвертає.
Під час чергового заносу відлітає колесо, автівку розвертає.

"Думали - знову лопнуло колесо. Вийшли з машини, а воно відлетіло", - сміється Артем. - "На таке вже особливо і не звертаєш уваги, бо звикаєш".

  "Любиш кататися, люби і машину ремонтувати".
"Любиш кататися, люби і машину ремонтувати".

"Передні шини в дрифті зазвичай меншої ширини, ніж задні, вони зношуються не так інтенсивно", - пояснює Олег. - "Задні шини - безумовний витратник у дрифті. За двогодинне заняття лопається 8-10 шин".

Відходимо трохи від краю треку.

"Тут зона вильоту", - пояснює Олег, коли Артем на машині виписує вісімку. - "Виконання вправи треба довести до автоматизму. Це змагальний процес із самим собою".

Відходимо в тінь. На треку температура сягає 40 градусів.

  "У дрифті робота з педалями шалена. Все це для того, щоб направити авто туди, куди нам треба".
"У дрифті робота з педалями шалена. Все це для того, щоб направити авто туди, куди нам треба".

"У перегонах - швидкість понад усе. Та в місті три хвилини не варті чийогось життя. В Європі дистанція вимірюється в секундах. Мінімальна - три. Її легко виміряти. Коли автомобіль, який їде попереду, перетинає якусь умовну лінію, ви повинні доїхати до неї не менш, ніж за 3 секунди. На мокрому покритті дистанція повинна бути у 3-5 разів більшою.

  "У перегонах - швидкість понад усе. Та в місті три хвилини не варті чийогось життя."
"У перегонах - швидкість понад усе. Та в місті три хвилини не варті чийогось життя."

Ми намагаємося перевчити, тих, хто впевнений, що все знає і вміє. Буває, що приходять після аварії. На автомайданчику імітуємо певну дорожню ситуацію Розбираємося, чому так сталося. Частіше за все, водії відразу розуміють, в чому причина: дистанцію не тримав, швидко їхав, розкачував автомобіль, різко кидав його.

В однієї нашої учениці після аварії був страх знову сісти за кермо. З'ясували причину, всі її дії за кермом довели до автоматизму. Коли почала робити все, що треба, страх зник.

  Заняття прораховуються так, щоб на майданчику було максимум два автомобілі.
Заняття прораховуються так, щоб на майданчику було максимум два автомобілі.

Прораховуємо заняття так, щоб на майданчику було максимум два автомобілі. Це - безпека. Інструктор сидить поруч або спілкується по рації. Коли в учня виходить самостійно робити вправи, даємо йому таку можливість. Водіям-початківцям важливо давати їздити самим, бо так вони швидше розкачуються. Але при цьому не кидати напризволяще. Поставили задачу, показали, як її виконати. Якщо учень 10 з 10 кіл стабільно їде, виходимо з машини. Підказки даємо вже по рації."

Дрифт

Кількість занять: 8

Вартість: на авто школи – 38000 грн

Тривалість заняття: 2 години

Артем закінчує тренування. Наступне заняття за розкладом - базовий курс. На трек виїжджає Ольга. В неї сьогодні третій урок.

  Протягом заняття інструктор сидить поруч або спілкується по рації: "Коли в учня виходить самостійно робити вправи, даємо йому таку можливість".
Протягом заняття інструктор сидить поруч або спілкується по рації: "Коли в учня виходить самостійно робити вправи, даємо йому таку можливість".

"Два роки тому закінчила автошколу. Навички втратила, а тут можна є можливість все згадати, та й багато чому навчитися", - говорить вона. - "Їзду хочу довести до автоматизму, щоб слідкувати за обстановкою на дорозі, а не за перемиканням передач".

Олег виставляє квадрат з конусів. Це - умовна зона зупинки.

"Це для того, щоб звикала зупинятися в певному місці", - каже він. - "Людину треба чимось обмежувати, бо на дорогах немає 8 смуг, де ніхто не заважає".

На виконання вправи дається приблизно 20 хвилин. Оля їде треком, зупиняється біля конусів. Олег виставляє змійку з них для наступного завдання.

  Задачу поставлено - проїхати якомога ближче і не зачепити конуси задніми колесами.
Задачу поставлено - проїхати якомога ближче і не зачепити конуси задніми колесами.

"Будемо їхати вздовж змійки, так напрацьовується ефективне кермування. Задача - проїхати якомога ближче і не зачепити конуси задніми колесами.

Вчимо поступово, бо якщо зразу завалити завданнями, нічого не відкладеться. Спочатку відпрацьовуємо їзду заднім ходом, потім при цьому трохи змінюємо траєкторію, далі додаємо обмеження. Потім все комбінуємо".

Олег пояснює Ользі, як працювати з дзеркалами.

  Інструктор Олег показує як правильно виставляти дзеркала
Інструктор Олег показує як правильно виставляти дзеркала

"Називаємо їх не ліве-праве, а "своє-чуже" - водій-початківець погано сприймає де ліворуч, де праворуч. Коли будете робити задній хід у коридорі, доведеться працювати з двома дзеркалами, щоб вибрати правильну траєкторію. Є водії і з 20-річним стажем, які не розуміють, що таке сліпа зона і де вона знаходиться. В дзеркалі має бути видно 10% корпусу свого автомобіля, проїзної частини - 90%."

Після виконання завдання Ольга виходить з машини. Поки відпочиває, Олег виставляє конуси для нового завдання - зупинка, розворот, заїзд в "гараж" і виїзд.

  Нове завдання - зупинка, розворот, заїзд в "гараж" і виїзд.
Нове завдання - зупинка, розворот, заїзд в "гараж" і виїзд.

"Спеціально поставив розвороти так, щоб повертала в різні сторони і вибудовувала правильну траєкторію, вигідну для неї і безпечну для інших учасників руху", - пояснює Олег. - "В цій вправі можна не розрахувати траєкторію і збити конус. Напрацьовується звичка слідкувати за обстановкою по дзеркалах".

Базовий курс

Кількість зайнять: на механіці – 6, на автоматі - 5

Вартість: На вашому авто – 6000 грн, на авто школи – 8000 грн

Тривалість зайняття - 2 години

Курс контраварійного руху проходять водії, які їздять по місту принаймні півроку.

На трек виїжджає Наталія з інструктором Миколою. Вивчатиме поліцейський розворот - на 180 градусів заднім ходом.

"Це не забава", - говорить інструктор. - "Він потрібен, щоб водій звик до відчуття польоту, коли машина їде в заносі, який треба уповільнити. Бо водії часто губляться в таких ситуаціях".

Дівчина відпрацьовує розворот.

  Після виконання поліцейського розвороту машину треба вирівняти, далі вона має котитися за інерцією прямо.
Після виконання поліцейського розвороту машину треба вирівняти, далі вона має котитися за інерцією прямо.

"Після маневру колеса мають дивитися прямо, а в неї - в бік", - Микола пояснює помилки учениці. - "Після розвороту машину треба вирівняти, далі вона має котитися за інерцією прямо. Для поліцейського розвороту ручник не потрібен. Розганяєтеся, відпускаєте педаль газу, на механіці натискаєте зчеплення, на автоматі - перемикаєтесь на нейтральну передачу, і викручуєте кермо. Коли робиш цей розворот вперше, головне - не кинути кермо, не загальмувати рефлекторно. Це можна зробити машинально, бо спрацьовує інстинкт самозбереження".

"От зараз відмінно вийшло. Це одразу видно - машина вирівнялася", - хвалить Наталію інструктор і кличе перепочити.

  Інструктор пояснює учениці помилки при виконанні поліцейського розвороту
Інструктор пояснює учениці помилки при виконанні поліцейського розвороту

"Два-три розвороти зробили - виходимо з машини", - сміється Микола. - "Це ж адреналін. Дехто нормально сприймає, а інших нудить чи голова починає крутитися. Бо у звичайному житті люди такого не роблять".

"Круто-круто, стільки адреналіну", - ділиться враженнями Наталія. - "Більше сподобалося перше заняття. Тоді була злива, на мокрому покритті вправу легше було виконувати. На сухому машину розвертати важче. Коли Коля розказав, що маю робити, спитала: "Я не перекинусь?". Відповів, ні в якому разі, і стало спокійніше. Тепер знаю, що робити, коли машина йде в занос. Але треба ще трохи підучитися."

  Так виглядають шини після дрифту.
Так виглядають шини після дрифту.

Йдемо до кімнати відпочинку. Тут можна випити каву або чай.

"Права маю з 2011-го", - продовжує Наталія. - "Вісім років їздила на механіці, 2,5 - на автоматі. Боялася, що важко буде знову повернутися на механіку. Але все згадала. За багато років звикла крутити кермо долонькою, а це - неправильно. Одна справа робити так, коли розвертаєшся у дворі. Та якщо на трасі колесо втрапить у яму, долонею кермо не втримаєш. Його треба завжди фіксувати двома руками".

  Автодром усіяний шматками гуми
Автодром усіяний шматками гуми

"Перший рівень контраварійного водіння - це об'їзд перешкод, паркування, ефективне гальмування, дії під час заносу. На другому рівні це все відпрацьовується. Є розширена спортпрограма - на двох останніх заняттях водій виїжджає на гоночну трасу. Там вчимо його, щоб нікуди не влетів на швидкості 150 кілометрів на годину.

Наша задача - запобігти аварійним ситуаціям. Їх вдасться уникнути, якщо водій знає, як діяти під час небезпек".

Контраварійний рух 1 рівень

Кількість занять: 4

Вартість: на вашому авто – 6000 грн, на авто школи – 8000 грн

Контраварійний рух 2 рівень

Кількість занять - 3

Вартість: на авто школи 10000 гривень

Зараз ви читаєте новину «"За заняття лопається 8-10 шин" - як навчають в школі екстремального водіння». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути