середа, 05 серпня 2020 20:54

Зеленський vs мери міст: протистояння центру з регіонами триває

Зеленський vs мери міст: протистояння центру з регіонами триває
Зеленський декламує продовження реформи децентралізації. Разом із тим перебирає на себе повноваження місцевої влади. Фото: president.gov.ua

У підготовці до виборів замість розбудови осередків, партія "Слуга народу" покладається на голів обласних держадміністрацій. Ті, хоч і втратили повноваження і доступ до Офісу президента, за бажання ще можуть використати певний ресурс, хоча й в незначних масштабах, про це Gazeta.ua розповідає політтехнолог Віталій Бала.

За рік майже в кожній області по кілька разів міняли керівників ОДА. Лише троє з них працюють на своїх посадах понад рік – це голова Херсонської ОДА, Донецької і Житомирської. Що залежить від цих керівників і чому їх так часто міняють у країні?

Головна проблема в тому, що на посади голів обласних державних адміністрацій призначають людей без досвіду в управлінні регіонами, які ніколи не мали відношення до цього. Чекати від них якихось результатів не серйозно. Наявним прикладом некомпетентності і неспроможності обласного керівництва є Одеська область. Візьміть лише підняття сумнозвісного танкеру "Делфі". Стільки часу не можуть це організувати.

По-друге, вони фактично не мають ніяких прав. Основні повноваження перебрав на себе Київ. Їм не дають можливості проявляти ініціативу. Не дають повноважень, які б дозволяли втілювати плани. Розраховувати на результат за таких умов нема сенсу.

По-третє, ситуація для партії "Слуга народу" і для Володимира Зеленського була сприятлива перші пів року, коли місцеві депутати були до них лояльні. Зараз побачили, як усе відбувається. У такий спосіб важко втілювати завдання, які стоять перед головою ОДА.

Місцеві вибори підведуть риску під діяльністю Володимира Зеленського у регіонах.

Раніше була жорстка вертикаль. Голова ОДА був впливовим в області. Чим вони зараз займаються?

Бачимо відновлення інституту "смотрящих" за областями – це депутати від "Слуги народу". Вони можуть мати більші повноваження, спілкуватися з главою Офісу президента. Серед керівників ОДА майже ніхто не має прямого виходу на президента, як це було раніше. В ОП поставили бар'єр. А зараз хочуть з них зробити відповідальних за результати і проведення кампанії на місцевих виборах.

Голови ОДА зможуть використовувати адмінресурс для допомоги партії "СН" у підготовці до місцевих виборів?

Партії "Слуга народу" не існує. Вони нібито намагалися її розбудовувати, а насправді призначали керівників, які зараз відпочивають. А всю роботу намагаються повішати на ОДА. Адмінресурс може бути ефективний тільки у випадку, коли є велика довіра до влади. І коли місцеві депутати розуміють, що ця влада переможе. Тоді будуть сприяти цьому. Зараз такого не спостерігаємо. Не виключаю саботажу з боку місцевих депутатів. На цій виборчій кампанії спостерігаємо те, чого не було раніше: використання силових структур проти місцевої влади. Бачимо порушення кримінальних справ, відсторонення мерів (Верховний Суд України відсторонив Олексія Каспрука з посади мера Чернівців. Справа тягнулася з 2018-го. Тоді депутати міської ради проголосували за недовіру меру. Попередні суди Каспрук виграв. – Gazeta.ua). Президент називає їх сепаратистами ( Володимир Зеленський під час візиту на Хмельниччину у червні назвав сепаратизмом бунт міських голів проти рішень центральної влади. Перд цим мери Дніпра, Харкова й Києва виступили за відновлення роботи громадського транспорту. А мер Черкас за послаблення карантину у місті. – Gazeta.ua). На це є реакція. Зокрема, на червоні зони карантину в Луцьку, Тернополі (в Україні з початку липня запрацювали нові правила карантину, згідно з якими країну "поділили" на чотири епідемічні зони: "зелену", "жовту", "помаранчеву" та "червону". Луцьк і Тернопіль, які потравляли в червону зону, відмовилися посилювати карантинні заходи і зупиняти громадський транспорт. - Gazeta.ua). До того – у Черкасах. Мери заявили про створення своєї партії (міські голови Дніпра Борис Філатов, Миколаєва Олександр Сєнкевич, Чернівців Олексій Каспрук, Житомира Сергій Сухомлин, Кропивницького Андрій Райкович, Каховки Андрій Дяченко створили партію "Пропозиція". – Gazeta.ua).

Бачимо протистояння між мерами великих міст і головами ОДА. Був конфлікт у Харкові, Дніпрі – не могли дійти спільної згоди щодо карантину. Які наслідки це має?

Керівники ОДА некомпетентні. Мери міст-мільйонників довго працюють і мають певний досвід, рівень довіри. Бачать те, що роблять обласні адміністрації. Розуміють, що ті дії вдарять по їхній репутації. Міські голови дійсно виділяли з бюджету кошти, щоб боротися з наслідками пандемії. Робили так, як вважали за потрібне. Розуміли, що нічого доброго не буде, якщо покладатимуться на обласні адміністрації.

Потрібно усвідомити, що місцеве самоврядування не є вертикаллю виконавчої влади. Тому це не було протистояння. Мери відстоювали свої права як представники місцевого самоврядування. Це ніколи не подобалося центральній владі. А зараз набуло небезпечної форми, коли хтось вклав у вуха Зеленському, що мери мають йому честь віддавати. Це і є причиною протистоянь. Насправді більшість мерів виконували свою роботу.

У нас слабка президентська вертикаль у регіонах. Чим влада це буде компенсувати, щоб втриматися?

Правоохоронними органами. Більше нічого не здатні зробити.

За період президентства Володимир Зеленський майже в кожній області кілька разів міняв керівників обласних державних адміністрацій. У голів ОДА і мерів міст-мільйонників постійно виникають конфлікти. Ситуація загострилися із початком карантину та боротьбою із коронавірусом.

Після завершення реформи децентралізації посади голів обласних держадміністрацій не буде. Їх замінять префекти.

Зараз ви читаєте новину «Зеленський vs мери міст: протистояння центру з регіонами триває». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8759
Голосування "Розумна мілітаризація" від Міноборони
  • Держслужбовців потрібно брати на роботу лише після військової підготовки
  • Це має бути однією з вимог і для балотування в органи місцевого самоврядування, парламент та суди
  • Для держслужбовців військова підготовка не повинна бути обов'язковою
  • Мені байдуже
Переглянути