У підготовці до виборів замість розбудови осередків, партія "Слуга народу" покладається на голів обласних держадміністрацій. Ті, хоч і втратили повноваження і доступ до Офісу президента, за бажання ще можуть використати певний ресурс, хоча й в незначних масштабах, про це Gazeta.ua розповідає політтехнолог Віталій Бала.
За рік майже в кожній області по кілька разів міняли керівників ОДА. Лише троє з них працюють на своїх посадах понад рік – це голова Херсонської ОДА, Донецької і Житомирської. Що залежить від цих керівників і чому їх так часто міняють у країні?
Головна проблема в тому, що на посади голів обласних державних адміністрацій призначають людей без досвіду в управлінні регіонами, які ніколи не мали відношення до цього. Чекати від них якихось результатів не серйозно. Наявним прикладом некомпетентності і неспроможності обласного керівництва є Одеська область. Візьміть лише підняття сумнозвісного танкеру "Делфі". Стільки часу не можуть це організувати.
По-друге, вони фактично не мають ніяких прав. Основні повноваження перебрав на себе Київ. Їм не дають можливості проявляти ініціативу. Не дають повноважень, які б дозволяли втілювати плани. Розраховувати на результат за таких умов нема сенсу.
По-третє, ситуація для партії "Слуга народу" і для Володимира Зеленського була сприятлива перші пів року, коли місцеві депутати були до них лояльні. Зараз побачили, як усе відбувається. У такий спосіб важко втілювати завдання, які стоять перед головою ОДА.
Місцеві вибори підведуть риску під діяльністю Володимира Зеленського у регіонах.
Раніше була жорстка вертикаль. Голова ОДА був впливовим в області. Чим вони зараз займаються?
Бачимо відновлення інституту "смотрящих" за областями – це депутати від "Слуги народу". Вони можуть мати більші повноваження, спілкуватися з главою Офісу президента. Серед керівників ОДА майже ніхто не має прямого виходу на президента, як це було раніше. В ОП поставили бар'єр. А зараз хочуть з них зробити відповідальних за результати і проведення кампанії на місцевих виборах.
Голови ОДА зможуть використовувати адмінресурс для допомоги партії "СН" у підготовці до місцевих виборів?
Партії "Слуга народу" не існує. Вони нібито намагалися її розбудовувати, а насправді призначали керівників, які зараз відпочивають. А всю роботу намагаються повішати на ОДА. Адмінресурс може бути ефективний тільки у випадку, коли є велика довіра до влади. І коли місцеві депутати розуміють, що ця влада переможе. Тоді будуть сприяти цьому. Зараз такого не спостерігаємо. Не виключаю саботажу з боку місцевих депутатів. На цій виборчій кампанії спостерігаємо те, чого не було раніше: використання силових структур проти місцевої влади. Бачимо порушення кримінальних справ, відсторонення мерів (Верховний Суд України відсторонив Олексія Каспрука з посади мера Чернівців. Справа тягнулася з 2018-го. Тоді депутати міської ради проголосували за недовіру меру. Попередні суди Каспрук виграв. – Gazeta.ua). Президент називає їх сепаратистами ( Володимир Зеленський під час візиту на Хмельниччину у червні назвав сепаратизмом бунт міських голів проти рішень центральної влади. Перд цим мери Дніпра, Харкова й Києва виступили за відновлення роботи громадського транспорту. А мер Черкас за послаблення карантину у місті. – Gazeta.ua). На це є реакція. Зокрема, на червоні зони карантину в Луцьку, Тернополі (в Україні з початку липня запрацювали нові правила карантину, згідно з якими країну "поділили" на чотири епідемічні зони: "зелену", "жовту", "помаранчеву" та "червону". Луцьк і Тернопіль, які потравляли в червону зону, відмовилися посилювати карантинні заходи і зупиняти громадський транспорт. - Gazeta.ua). До того – у Черкасах. Мери заявили про створення своєї партії (міські голови Дніпра Борис Філатов, Миколаєва Олександр Сєнкевич, Чернівців Олексій Каспрук, Житомира Сергій Сухомлин, Кропивницького Андрій Райкович, Каховки Андрій Дяченко створили партію "Пропозиція". – Gazeta.ua).
Бачимо протистояння між мерами великих міст і головами ОДА. Був конфлікт у Харкові, Дніпрі – не могли дійти спільної згоди щодо карантину. Які наслідки це має?
Керівники ОДА некомпетентні. Мери міст-мільйонників довго працюють і мають певний досвід, рівень довіри. Бачать те, що роблять обласні адміністрації. Розуміють, що ті дії вдарять по їхній репутації. Міські голови дійсно виділяли з бюджету кошти, щоб боротися з наслідками пандемії. Робили так, як вважали за потрібне. Розуміли, що нічого доброго не буде, якщо покладатимуться на обласні адміністрації.
Потрібно усвідомити, що місцеве самоврядування не є вертикаллю виконавчої влади. Тому це не було протистояння. Мери відстоювали свої права як представники місцевого самоврядування. Це ніколи не подобалося центральній владі. А зараз набуло небезпечної форми, коли хтось вклав у вуха Зеленському, що мери мають йому честь віддавати. Це і є причиною протистоянь. Насправді більшість мерів виконували свою роботу.
У нас слабка президентська вертикаль у регіонах. Чим влада це буде компенсувати, щоб втриматися?
Правоохоронними органами. Більше нічого не здатні зробити.
За період президентства Володимир Зеленський майже в кожній області кілька разів міняв керівників обласних державних адміністрацій. У голів ОДА і мерів міст-мільйонників постійно виникають конфлікти. Ситуація загострилися із початком карантину та боротьбою із коронавірусом.
Після завершення реформи децентралізації посади голів обласних держадміністрацій не буде. Їх замінять префекти.
Коментарі