Ексклюзиви
понеділок, 23 грудня 2013 17:38

Володимир Костерін пропонує запровадити механізм відкликання виборних осіб на всіх рівнях влади

Володимир Костерін пропонує запровадити механізм відкликання виборних осіб на всіх рівнях влади

Глава швейцарського фонду "Скорочення ризиків" Володимир Костерін вважає, що для вирішення соціально-політичної кризи необхідно провести інституційну реформу, мета якої підвищення відповідальності в системі влади. Невиконуючий своє призначення парламент необхідно переформатувати і дати можливість оновити законодавчу і виконавчу гілки влади. У виборців повинен бути простий механізм відкликання депутатів, мерів та президента у разі їх неефективної роботи. Про це йдеться у статті "Виборці повинні мати право відкликати депутатів".

"Зараз в Україні народ виступає як суб'єкт суверенітету тільки в якості електорату, а не в якості акціонера своєї країни, оскільки не має можливості контролювати своїх представників у владі. Автономність влади від народу створює напругу в суспільстві і викликає протестні настрої, - пише Володимир Костерін. - Голосування на виборах раз на 5 років - тільки видимість участі народу в управлінні країною. Відсутність входу і виходу, зворотного зв'язку в системі приводить до застою і перетворенню Верховної Ради України в політичну корпорацію, далеку від потреб народу".

У світі інститут відкликання має різні форми і відображає особливості політико-правової системи держави. У країнах з розвиненими партійними системами (Австралії , Великобританії , Німеччині , Канаді) налагоджена можливість відкликання депутатів т інших представників влади у разі порушення партійної дисципліни, корупції чи неетичної поведінки. У багатьох країнах також практикуються дисциплінарні заходи з тимчасового позбавлення мандата. У США на місцевому рівні практикується відкликання виборних представників і чиновників шляхом подання клопотання, підписаного певним відсотком виборців, з наступним проведенням виборів.

Для України буде корисний досвід Швейцарської конфедерації, політична модель якої найближча до системі народовладдя. У кантонах Швейцарії існує можливість відкликання не лише окремих депутатів, але, водночас, федерального парламенту і уряду.

В Україні принцип імперативного мандату частково був впроваджений Законом "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року, що передбачають можливість позбавлення мандата в разі не входження народного депутата, обраного від політичної партії або блоку, до складу відповідної фракції. При цьому в Законі "Про статус народного депутата" не були внесені відповідні правки у зв'язку з конституційними змінами, що створило протиріччя в регулюванні даного аспекту . Рішення Конституційного Суду України від 1 жовтня 2010 року, яке скасувало Конституційну реформу 2004 року, як і раніше залишає безкарними переходи депутатів з однієї фракції в іншу, дозволяючи їм змінювати ідеологічну "орієнтацію", що є обманом виборців, які, віддаючи свої голоси , ідентифікували кандидата з конкретною політичною силою.

Що стосується депутатів місцевих рад, формально норма про відкликання в законі є , фактично - механізми імперативного мандату в законі прописані декларативно , що ускладнює або робить його застосування взагалі неможливим. Таким чином, існує необхідність в інституціоналізації санкцій по відношенню до депутатів будь-якого рівня, щоб був у наявності превентивний захід від бездіяльності та корупції в представницьких органах влади.

Відсутність реальної можливості у народу контролювати парламентаріїв та інших виборних осіб - породжує безвідповідальність в органах влади. Вирішення цієї проблеми дозволить усунути деструктивні елементи і модернізувати державне управління.

Зараз ви читаєте новину «Володимир Костерін пропонує запровадити механізм відкликання виборних осіб на всіх рівнях влади». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

3

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8759
Голосування "Розумна мілітаризація" від Міноборони
  • Держслужбовців потрібно брати на роботу лише після військової підготовки
  • Це має бути однією з вимог і для балотування в органи місцевого самоврядування, парламент та суди
  • Для держслужбовців військова підготовка не повинна бути обов'язковою
  • Мені байдуже
Переглянути