Про конфлікт із Генпрокуратурою, опір системи, протиріччя в законах, статки суддів і народних депутатів в інтерв'ю Gazeta.ua розповідає директор Національного антикорупційного бюро 36-річний Артем Ситник.
З Артемом Ситником зустрічаємося на столичній вул. Сурікова 24 березня. Раніше в 4-поверховій будівлі Національного антикорупційного бюро працював Департамент зовнішньоекономічної діяльності Міністерства економіки. Ситник запізнюється на 20 хв. 16 квітня буде рік, як його призначили на посаду.
- Мене цей кабінет дратує, якщо чесно. Отримав його у спадок від попередніх "мешканців" приміщення. Маємо обмеження на купівлю меблів. Приміром, стілець дозволяють придбати не дорожчий за 150 гривень. Але таких не продають. Кабінети антикорупційних прокурорів у Європі - без пафосу. У Фінляндії не одразу зрозумів, що потрапив до генпрокурора - скрізь однакові меблі, - Артем Сергійович запрошує до кабінету. Тут масивні меблі: великі дерев'яні столи, стільці та дивани, обтягнуті шкірою.
Останні кілька тижнів триває ваше протистояння з Генпрокуратурою. Чому відмовляються передавати скандальні справи? Як має вирішитися ситуація?
- Законом передбачено право керівника Національного антикорупційного бюро вимагати кримінальні провадження з інших органів. Перший запит до Генпрокуратури ми направили в січні. Вимагали справи, в яких працівників СБУ підозрюють у кришуванні бурштинового бізнесу. Ними займався прокурор Рівненської області. Мав передати справи нам. Але направив у Генпрокуратуру.
Чомусь Генеральна прокуратура ігнорує наші запити, погоджені антикорупційним прокурором. Пояснення надсилають не офіційно в бюро, а через засоби масової інформації. Їхня позиція - директор не є працівником НАБУ. Це дивно, як на мене. Адже інші підрозділи - поліція, фіскальна служба, виконують усі рішення. Офіційних пояснень від керівництва Генпрокуратури не отримував. Із ним веде переговори антикорупційний прокурор Назар Холодницький. Але поки що безрезультатно. Думка Генпрокуратури: "Антикорупційного бюро немає в Кримінально-процесуальному кодексі, тому ми це виконувати не будемо". Учора антикорупційний прокурор нібито добився, щоб нам передали частину справ. Поки що цього не сталося. Сподіваємося знайти з Генпрокуратурою компроміс. Але ми не будемо миритися з тим, що норму закону можна не виконувати. Це - опір системі.
Президент проти того, щоб надати НАБУ право на прослуховування й технічне забезпечення для цього.
- Президент так не говорив. Наразі, відповідно до Кримінально-процесуального кодексу, право на прослуховування мають лише органи безпеки й поліція. Ми маємо можливість знімати інформацію з каналів зв'язку, але через СБУ. Перед цим отримуємо дозвіл суду. За допомогою спеціально створеного тракту слухаємо розмову онлайн. Це дуже важливо. В перспективі нам потрібні повноваження для самостійного зняття інформації. Тому що спочатку СБУ хотіли записувати для нас інформацію і передавати на диску, а ми розшифровували б. Найближчим часом відповідний законопроект подадуть на розгляд парламенту. А от чи приймуть його - залежить від політичної волі народних депутатів.
Вона є?
- Сподіваюся. Бачив проект нового меморандуму між Україною і Міжнародним валютним фондом. У ньому передбачена умова автономного прослуховування для Національного антикорупційного бюро.
Як починали боротьбу з корупцією в інших країнах?
- За такий короткий період, як у нас, жоден антикорупційний орган не був запущений. Щонайшвидше - за три роки. Наприклад, румунське антикорупційне бюро. Воно має набагато простішу структуру. Перші результати показало за три роки після створення. В жодній країні немає такого складного конкурсного відбору персоналу, як у нас. Але й таких складних корупційних схем, як в Україні, немає ніде. У Румунії нам презентували справу - суддя Верховного суду від адвоката бере хабар у кав'ярні. У нас так давно вже ніхто не робить. Судді, яких ми викрили, мали двох, а то й трьох посередників. Такі комбінації, що Джеймс Бонд відпочиває. Щоб задокументувати хабар, треба багато часу й зусиль. Необхідно зібрати купу доказів.
Західні партнери допомагають?
- Ми відчуваємо підтримку Сполучених Штатів Америки, Євросоюзу. За підтримки МВФ ми отримали належне фінансування. Міжнародні партнери допомагають створити криміналістичну лабораторію. Британці постачатимуть обладнання для дослідження гаджетів. Аналогів такої лабораторії в Україні немає.
З Федерального бюро розслідувань США ми отримали спеціальне обладнання для переведення паперових матеріалів кримінальних проваджень в електронний формат.
Введемо електронний документообіг між НАБУ й антикорупційним прокурором.
Від вас чекають гучних справ. Чим зараз займається бюро?
- Розслідуємо майже сотню кримінальних проваджень. Приміром, 23 березня через прокурорів САП (Спеціалізованої антикорупційної прокуратури) направили до суду обвинувальний акт щодо керівника однієї з держустанов. Його звинувачують у розкраданні 16 мільйонів гривень. Це - шоста справа, передана НАБУ до суду.
На підході справа щодо розтрати майна "Запоріжжяобленерго". За нашою ініціативою заарештовано 116 мільйонів гривень на рахунках приватної структури, яка інтегрована в енергетичний ринок держави.
Уже хтось дзвонив із "проханнями" вирішити це питання?
- Ні. Коло мого спілкування обмежується працівниками НАБУ, Антикорупційної прокуратури та робочими питаннями з іншими відомствами. Телефон майже мовчить.
Потребуєте підтримки президента, суспільства?
- На підтримку суспільства, звісно, сподіваємося. Бо олігархи, проти яких спрямована наша робота, мають засоби масової інформації. Останнім часом є спроби дискредитувати мене, бюро й детективів. Але докладатимемо зусиль, щоб люди не сумнівалися: Національне антикорупційне бюро - це новий орган, що працює по-новому.
Наше завдання - бути абсолютно аполітичними. Проводити розслідування в рамках закону. Бо простіше всього - помахати шашкою. Треба, щоб з'явилося відчуття справедливості в суспільстві. Для цього не достатньо внести дані в Держреєстр, затримати, вручити підозру. Також потрібно добитися обвинувального вироку суду, що набере чинності. Не можна в неконституційний спосіб розправитися з людьми, які асоціюються в суспільстві з якимись корупційними схемами. Бо тоді шансів побудувати правову державу буде мало.
Проблема в тому, що від нас очікують миттєвого результату.
У чому ще виникають труднощі?
- Ніяк не запустять процес електронного декларування через постійні затримки із створенням НАЗК (Національне агентство з питань запобігання корупції. - Gazeta.ua). Для прикладу, ми відстежуємо статки чиновників, суддів. Дехто має по 20 автомобілів. Є інформація, що на одного суддю записані сім машин. Стільки ж - на дружину. При чому, це - моделі Mercedes, BMW. Але притягти цих людей до відповідальності не можемо, бо досі не затверджена форма електронного декларування, без якої стаття про кримінальну відповідальність за внесення недостовірних даних в декларацію не діє.
Друге - треба зменшити адміністративний тиск на суспільство. У нас працюють понад 100 контролюючих органів. Бізнес змушений іти в тінь, давати хабарі. У деяких країнах Європи навіть чашку кави вважають дрібною корупцією - коли чиновника хтось пригостить у кафе.
Почався супротив боротьбі з корупцією. Після затримання п'ятого судді був витік інформації по трьох наступних матеріалах. Підозрюю, що його організували самі ж судді. Натиснули - й почався супротив. Передали досьє у Вищу кваліфікаційну комісію. Деяким суддям там ставлять неприємні запитання. Позавчора якась громадська організація, що пов'язана із захистом суддів, подала проти мене позов за передачу матеріалів у Вищу кваліфікаційну комісію.
Ми передали зібрані нашими аналітиками матеріали про спосіб життя деяких суддів до Вищої кваліфікаційної комісії, яка займається їхньою переатестацією. Однак, незважаючи на це, за результатами засідання 8 із 10 суддів, щодо яких ми виявили корупційні ризики і повідомили про них Комісію, були успішно переатестовані. Представники системи консолідують зусилля, роблячи все, аби заблокувати чи хоча б ускладнити діяльність НАБУ.Мої дії вважають протиправними.
Як судді прийматимуть рішення щодо колег?
- Судді утримуються від відверто незаконних рішень. Бо бачать: їх притягуватимуть до кримінальної відповідальності. Протягом 2015 року були 10 таких випадків. А за минулі чотири місяці ми викрили п'ятьох суддів. Після останнього випадку звернень побільшало.
Вам не раз закидали надмірні витрати на форму й обладнання для бійців спецпідрозділу бюро. У соцмережах писали, що шкарпетки купували по 375 гривень за пару.
- Боротися з корупцією на голому ентузіазмі неможливо. Ми брали мінімальне обладнання, що дозволить виконувати поставлені завдання. До того ж це - спеціальний озброєний підрозділ, що постійно тренується. Бігають кроси по 30 кілометрів, сидять по три дні в засаді. Ми не можемо такому підрозділу закупити на Троєщині житомирські шкарпетки - щоб вони собі ноги стерли. Американський спецназівець має обмундирування на 10 тисяч доларів.
Ще закидають, що купили автомобілі. Можна ж ходити й боротися з корупцією. Але щоб проводити спостереження, треба кілька екіпажів. Чим вони їздитимуть? Велосипедами? У суспільстві немає розуміння: щоб ефективно виконувати свої функції, потрібна достойна заробітна плата й нормальні умови праці, сучасна техніка. Якби ми ще закупили аналітичні програми, нас би похоронили у ЗМІ. Нормальна аналітична програма коштує кілька мільйонів доларів. Їх нам передають донори. Маємо понад 20 аналітиків. І 22 тисячі чиновників, на яких треба сформувати досьє. Сьогодні під час судової реформи особливу увагу приділяють суддям. У постійній обробці - більш ніж тисяча осіб. На одного суддю аналітик витрачає день - щоб пробити по всіх базах. Програма дозволятиме зменшити кількість часу з 20 годин до 20 хвилин.
Навіщо Антикорупційному бюро БТР із комплексом ракет?
- На цьому етапі купити зброю не можемо. Це будуть зайві витрати. Ми звернулися до Міністерства оборони. Вони нам допомогли й ми жодної копійки не витратили. У мене, наприклад, пістолет Макарова 1957 року.
Так само бронетехніка. Дали БТР-3. За нього теж не платили. Але поїхати у бурштинові регіони без нього не можна. Те ж стосується зони АТО.
Понад 100 ваших працівників затримували хабарників на Тернопільщині. Йшлося про 12 тисяч доларів хабара. Наскільки доцільно проводити такі операції?
- Працівників НАБУ було далеко не 100, адже це – була спільна операція НАБУ, МВС, та СБУ. Я вважаю, що результат вартий зусиль. Ми затримали шістьох підозрюваних - правоохоронців, які обіймали високі посади в регіоні.
Вам погрожували?
- Так. Людям, які займаються розслідуваннями, погрожують скрізь - не лише в Україні.
Ви розповідали, що народні депутати завалюють запитами.
-Є звернення нардепів, за якими зареєстровані кримінальні провадження. Там указані факти, що можна перевіряти в ході розслідування. Але переважно приходять порожні заяви: "Я вважаю, що такий-то - корупціонер. Проведіть розслідування". На боротьбі з корупцією намагаються піаритися всі. Є депутат, який не написав жодного закону, але 45 разів звернувся до НАБУ.
Чим завершився обшук громадської приймальні нардепа Олександра Онищенка? (Детективи НАБУ проводили його 16 березня. За словами Онищенка, не надали документів, що засвідчують особу, охоронцеві зламали руку. - Gazeta.ua).
- Я теж можу повісити табличку, що це - приймальня народного депутата. Це не був обшук у нардепа Онищенка. Ми перевіряли адресу, де зареєстровані підприємства, залучені до корупційної схеми по Укргазвидобуванню. Перевірили, чи є там офіційно зареєстрована приймальня народного депутата. Немає. Провели обшук.
Справа цікава. Схема діє з 2004 року. Через фірми-прокладки дозволяє виводити гроші з державного бюджету. На початку розслідування фігурував мільярд гривень на одній операції. Хочемо у травні вийти на остаточне рішення по цій справі.
Що буде з чиновниками часів Януковича, які порушували закон? Чи реально їх притягнути до відповідальності?
- Розраховуємо на створення найближчим часом Державного бюро розслідувань, що буде нашим союзником. Маємо 135 детективів. Вони не розірвуться на всі справи. Пріоритет - нинішня влада. Суспільство очікує, що реагуватимемо на зловживання колишніх можновладців. Але не менше сподівається на боротьбу з корупцією теперішніх представників влади.
Ми працюємо за схемами, які діють зараз і які треба ламати. У нас максимальний штат - 700 осіб. Хоч би й хотіли, не зможемо перевернути державу.
Як успішно боротися з корупцією, коли суспільство саме її провокує?
- Справді, проблема не тільки в чиновниках. Жодного разу ніхто не спитав - чи виявляємо тих, хто дає хабарі? Нікому це нецікаво. А ми виявляємо. Задокументували випадок, коли один із ректорів давав хабар заступнику міністра освіти.
Людина має знати: коли робить щось незаконне - понесе покарання незалежно від посади чи партійної приналежності. Ми вперше в історії порушили справу за вплив топ-менеджером Нафтогазу на державного діяча. Вплив - це достатньо поширене явище в українській політиці. Подивимося, як цю справу розглядатимуть у суді. Є достатньо підстав, щоб оголосити підозру.
Які ще нетипові випадки були?
- Шахраї обіцяли працевлаштувати в Антикорупційне бюро. Отримували за це гроші. Ясно, що ніхто нікого не працевлаштовував. У НАБУ - прозорий конкурс.
Працівник Генпрокуратури хотів дати хабар, щоб влаштуватися до нас на роботу. Зробив це через представників громадських організацій.
А ви давали колись хабар?
- Не давав. Ніколи.
Коментарі
27