вівторок, 22 травня 2012 16:36

"Регіонал" пояснив, кого буде контролювати міліція за новим законом

"Регіонал" пояснив, кого буде контролювати міліція за новим законом
Володимир Олійник не бачить нічого страшного в тому, щоб міліція відстежувала пересування громадян. Фото: party-regions.od.ua

Нещодавно Верховна Рада України ухвалила закон "Про свободу пересування і вільний вибір місця проживання в Україні", який українська спільнота і навіть законодавці сприйняли досить неоднозначно. Зокрема, говорилося про те, що він вводить обов'язкову реєстрацію українців за місцем фактичного проживання, якщо людина виїхала за межі адміністративної одиниці більше, ніж на 1 місяць. Ця норма викликала шквал обурення, адже фактично встановлювала контроль за вільним пересуванням по території України.

Проте, депутат від Партії регіонів і автор законопроекту Володимир Олійник каже, що "не так страшний чорт, як його малюють", адже обов'язкова реєстрація стосуватиметься далеко не усіх українців. Про це він розповів в інтерв'ю Gazeta.ua.

Ваш законопроект № 9289 вводить обов'язкову реєстрацію українців за місцем фактичного проживання і перебування. Яка мета цього закону?

- Мета така: він розроблений нашою міграційною службою, на виконання Національного плану про лібералізацію Європейським союзом візового режиму для України. Це затверджене указом президента у квітні минулого року. Тобто європейці вимагають, щоб ми привели до відповідних стандартів. У нас країна, яка має дуже великий транзит нелегалів. І в цьому питанні сама реєстрація розглядається як форма юридичного зв'язку між особою та державою по ряду зобов'язань. Ну, наприклад вибори — треба прив'язати до місця реєстрації? Так. Або отримання виплат, судові рішення, які будуть реалізовуватись, повинні бути прив'язані до реєстрації. Це не завжди співпадає з місцем проживання. В новій редакції терміну "реєстрація" врахована можливість реєстрації як за місцем проживання, так і за місцем закладу чи установи, якщо людина перебуває тимчасово на роботі.

Хто буде це контролювати? Міліція матиме на це право?

- Міграційна служба. Вони знаходяться в підпорядкуванні міністерства внутрішніх справ, і через них будуть контролювати ситуацію. Міліція матиме право контролю. Але якщо людина вибула за межі територіальної одиниці, наприклад поїхала працювати з Полтави до Києва, то їй нікуди не треба йти. А тоді, коли вона вибула більше ніж на місяць, але має зобов'язання фінансового характеру, які є через рішення суду: аліменти, якісь борги і так далі. Друге: коли людина є призовником і не має відстрочки від призову. І третє: коли людина є учасником судового процесу.

Тобто, це все ж стосується не усіх українців?

- Так. Якщо людина належить до цих категорій, вона повинна прийти у міліцію, написати заяву, що вона проживає за такою адресою, ніяких інших документів не потрібно надавати. Бо в законі розмежовуються два терміни: це місце проживання і реєстрація і реєстрація місця перебування. Так от коли він подав документ і каже: я живу в такому готелі, номер такий-то, то міліція повідомляє в місце його реєстрації проживання. І тоді вже органи, які мають претензії фінансового плану, або судові, будуть його знаходити. Щоб наприклад повідомити про те, що він викликається на суд певного числа, або є потерпілим по справі. Або відслідковують його фінансові і майнові зобов'язання, якщо він працює десь. Тобто, тільки ці речі. Українці, які не мають подібних рішень судів, не військовозобов'язані, не є призовниками і учасниками судових засідань, пересуваються і працюють — тут нічого не треба.

Чи передбачене якесь покарання за невиконання норм закону?

- Передбачене адміністративне покарання — штрафи. Це порушення адміністративного законодавства. Штрафи у розмірі, передбачені Кодексом про адміністративні правопорушення (від 17 до 51 гривні — Ред.). В цьому законодавстві ми не вводили цю норму, бо вона є.

А як будуть виявляти правопорушників у такому випадку? Як це взагалі можна перевірити?

- Коли є таких характер зобов'язань, то працює виконавча служба, стала людина на облік, чи ні. Якщо суд постійно направляє повістки, а він не з'являється, коли він з'явиться і термін ще збіжить, то його притягнуть до відповідальності. Бо якщо він проживав в Києві і повідомив про це, то додому йому прийде повідомлення, що він тут, надсилайте повідомлення сюди, на цю адресу, якщо до нього є питання. Тоді він притягається до адміністративної відповідальності. А якщо суд не може знайти людину, то це ж не правильно. А буває таке, що людина сидить під вартою, а його не можуть знайти, тобто він повинен повідомити про своє місце знаходження.

Конституція гарантує громадянам України вільне пересування країною. Хіба ваш закон — це не порушення прав українців?

- Будь ласка, ніхто не позбавляє їх сьогодні такого права. Але у Європі є інститут реєстрації. Оскільки це юридичний зв'язок між громадянином і державою, який полягає в тому, щоб наприклад не порушувати право на голосування, щоб робити це, не порушуючи права інших людей, коли голосують двічі і тричі. Виходом може бути реєстрація, і процедура передбачає зміну реєстрації, якщо ви перебуваєте в іншому регіоні і хочете проголосувати. Або якщо ви отримуєте якісь пільги, то напевно повинні бути прив'язані до якоїсь реєстрації, щоб не отримувати в іншому місці.

Чи не створить це додатковий привід для корупції та необгрунтованих штрафів?

- Ні. По-перше, всі ці норми європейські, вони складені відповідно до вимог, які ми взяли на себе ще до лібералізації візового режиму. Тобто, це не нами придумано і європейці нас тут не критикують. Друге: тут стоїть питання виконання. Якщо громадянин порядний, то він виконує закони. А з корупційною складовою потрібно боротись — реформувати міліції, органи, які контролюють цю ситуацію. І залишається механізми конституційного заходу — рішення суду, постанови про відміну штрафів і так далі.

У законі сказано, що його реалізація не потребує додаткових витрат. Але ж хтось має ставити громадян на облік. Хто саме буде це робити, чи будуть створені спеціальні органи чи департаменти?

- Ні, все це відбувається через органи міліції і міграційну службу.

Закон стосується народних депутатів, міністрів і чиновників?

-А ви спитайте, усі ж зареєстровані. Берете паспорт і місце реєстрації, тут немає нічого нового. Щодо іноземців — так, але я чув, що в Москві вона діє, і достатньо ефективно. Тому, що це — механізм протидії нелегальній міграції, нелегальним пересуванням громадян через кордони та територію України.

Зараз ви читаєте новину «"Регіонал" пояснив, кого буде контролювати міліція за новим законом». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

66

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8759
Голосування "Розумна мілітаризація" від Міноборони
  • Держслужбовців потрібно брати на роботу лише після військової підготовки
  • Це має бути однією з вимог і для балотування в органи місцевого самоврядування, парламент та суди
  • Для держслужбовців військова підготовка не повинна бути обов'язковою
  • Мені байдуже
Переглянути