середа, 13 квітня 2011 16:04

Прохідний бар'єр до ВР - "дверна ручка" виборів - експерт

Прохідний бар'єр до ВР - "дверна ручка" виборів - експерт

Політолог, голова правління Центру соціологічних та політологічних досліджень "Соціовимір" Сергій Таран у коментарі Gazeta.ua пролив трохи світла на дискусію про можливу зміну прохідного бар'єру для політичних партій під час виборів у Верховну Раду.

За словами експерта, якщо люди збираються робити ремонт власної квартири, вони починають з розробки загального плану та дизайну.

"З цього і починається дискусія. Це вже потім вони вибирають, якою фарбою робити ремонт, чи якого кольору мають бути дверні ручки... Дискусія про те, яким має бути прохідний бар'єр до Верховної Ради України - це розмова про те, якого кольору має бути дверна ручка. Але при цьому повністю відсутня розмова про те, яким має бути усе приміщення та його дизайн. Тобто дискусія про підвищення прохідного бар'єру та всі інші дискусії щодо змін виборчого законодавства мають починатись з визначення загальної і конкретної мети. У чому полягає проблема української демократії, процесу виборів, і якими засобами це все можна вирішити? Яка мета стоїть за тим чи іншим законодавчим нововведенням? Адже прохідний бар'єр - це лише механізм, який може бути використаний у будь-який бік", - пояснив Таран.

На його думку, мотивацією для підвищення прохідного бар'єру, яке визначив президент, є намагання монополізації політичного простору.

"Тому що чим менше політичних партій пройде до Верховної Ради, тим сильніше буде позиція у монопольної політичної сили. І інших мотивацій я, чесно кажучи, тут не бачу", - додав політолог.

"Якби у цьому випадку йшлось про комплексні заходи, які б сприяли посиленню механізмів прозорості під час проведення виборів, зокрема, у питанні формування виборчих комісій; якби були посилені законодавчі ініціативи, що надавали б можливість відкликати депутата (якщо йдеться про мажоритарний округ), лише тоді можна було б говорити про те, що метою ініціатив президента є покращення якості української демократії. Говорити ж виключно про механізм підвищення прохідного бар'єру означає обмеження можливості для громадян обирати парламент", - зазначив Таран.

Він наголосив, що легко передбачити й те, що із підвищенням прохідного бар'єру суттєво зменшиться представництво політичних партій у ВР і збільшаться можливості для влади так чи інакше контролювати політичне поле України.

"Але дивитись на це питання слід, наголошую, завжди комплексно. Тут варто згадати і про ініціативу уведення мажоритарної системи виборів. Потрібна вона чи ні? Але це абсолютне порожнє питання. Оскільки насамперед треба говорити про те, хто може висувати кандидата, і які існуватимуть механізми впливу виборця на цього депутата вже після його обрання. Хто зможе контролювати обранця уже під час його роботи у ВР? Це також цілий комплекс проблем", - сказав експерт.

Крім того, за його словами, необхідно врахувати й те, які політичні сили зможуть брати участь у виборах - ті, що зареєстровані щонайменше за рік до дати виборів, як у нас досі було, чи, можливо, будь-яка політична партія.

"Чи дозволити формування політичних блоків чи не дозволити? Хто має право формувати виборчі комісії - ті партії, які вже представлені у парламенті, чи будь-які політсили? Лише відповівши чітко на ці запитання, зможемо говорити, до чого може призвести підвищення чи зниження прохідного бар'єру у Верховній Раді", - резюмував Таран.

Зараз ви читаєте новину «Прохідний бар'єр до ВР - "дверна ручка" виборів - експерт». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8759
Голосування "Розумна мілітаризація" від Міноборони
  • Держслужбовців потрібно брати на роботу лише після військової підготовки
  • Це має бути однією з вимог і для балотування в органи місцевого самоврядування, парламент та суди
  • Для держслужбовців військова підготовка не повинна бути обов'язковою
  • Мені байдуже
Переглянути