Цього тижня народні депутати востаннє в жовтні збираються у сесійній залі. За рік в Україні відбудуться парламентські вибори, однак Виборчий кодекс, попри обіцянки спікера Андрія Парубія, досі не ухвалили.
Торік 7 листопада Верховна Рада підтримала проект документу у першому читанні. Пропонують, що партії висуватимуть списки у 27 регіонах. Виборець голосує за партію і, за бажанням, — за кандидата в списку. Політична сила проходить до парламенту, якщо набирає 4% загальної кількості голосів. Законопроект повинен пройти друге читання.
- Збереження мажоритарки є загрозою національній безпеці. Росія через свою агентуру запускатиме необмежену кількість готівки на округи. У комбінації з медіарусурсами кума Путіна Медведчука і неспроможністю влади до кінця проконтролювати дві сотні округів, Україна може постати, як failed state. Країною, яка не може забезпечити демократичні вибори, - каже в інтерв'ю Gazeta.ua Олег Рибачук, колишній віце-прем'єр і голова Секретаріату президента Ющенка.
Чому Верховна Рада ігнорує ухвалення Виборчого кодексу?
Після Революції гідності ті, хто прийшов у парламент і сформував більшість, великими літерами записали: змінимо ганебну систему виборів Януковича. Це декларував і президент Порошенко. З часом вони потихеньку збагнули: не такий Віктор Федорович був дурний, адже система дозволяє зберігати кланові зв'язки. У політику входять через корупцію. Гібридна виборча система гарантує людям із грошима можливість купити місце у списку чи округ. Чиста комерція. За збереження такої системи йде запекла боротьба.
Бачимо елементарну підлість. На останню робочу групу з Виборчого кодексу прийшли аж 2 помічників нардепів. Ганебно слухати керівників фракцій, зокрема БПП, які розказують, що перед голосуванням треба почути якихось там "експертів". Є рекомендація Венеційської комісії. Але рішення вперто відкладають.
За збереження старої системи йде запекла боротьба
Наступні вибори у парламент пройдуть за старим законом?
Не факт. Кодекс можуть ухвалити навесні. Виборча реформа стане темою президентських перегонів. Міняти правила тільки за рік до виборів — моральна норма західних демократій. В українських реаліях це робилося в останній момент, за тижні.
Хто зацікавлений у збереженні старих правил?
Основне гальмо реформ - Банкова. Теперішній порядок влаштовує закулісних гравців, президента. Порошенко зі своїм оточенням вважає, що може на плечах мажоритарників в'їхати у другий термін. Вони зроблять "правильний" результат. Натомість вдячний Петро Олексійович пообіцяє їм збереження місць у політиці. Якщо ви лояльний мажоритарник, — вам на округ прийдуть великі гроші. Якщо в опозиції, — нуль.
Мери Одеси, Харкова теж обіцяють президенту "правильний результат". За це їх не чіпають.
Систему хоче зберегти і Тимошенко. На словах вона підтримує реформу, а насправді не хоче давати можливість визначати список виборцям.
Зацікавлені олігархи. Коли міняється влада, великий бізнес завжди купує певну кількість акцій — мандатів чи кандидатів у президенти. Округи нарізаються.
Партійні керівники. Коли списки закриті, є можливість продавати в них місця. Керівник невеликої партії може продати 5 мандатів по 5 мільйонів доларів за кожний. Таким чином корупція розростається. Потім таким чином сформований парламент створює корупційний уряд.
Один мандат можуть продати за 5 мільйонів доларів
Хто зацікавлений у змінах?
Самі виборці. З відкритими списками вони скажуть, хто представлятиме громаду в парламенті.
Місцеві партійні структури в районах і областях теж підтримують реформу. Розуміють: з'являється можливість для політичної кар'єри, внутрішньопартійна конкуренція. Прихильниками є "Самопоміч", частина БПП, "Народний фронт". Проблема, що не можуть дійти спільної позиції.
Суспільний запит на зміни дуже великий.
Який закон про вибори до парламенту був би оптимальним для України?
Було би розумніше, голосувати не за кодекс. Бо це набір законів — місцевих, президента, у Верховну Раду. Але депутати з дуру проголосували за кодекс замість конкретного закону.
Головне зараз — знищити мажоритарку. На округах людям не обіцяють європейську інтеграцію, підвищення стандартів життя, боротьбу з корупцією. Там обіцяють дороги, школи. Це дибілізує політику. Бо у парламенті збираються люди, які мислять категоріями невеличкого району і не збираються працювати над загальнонаціональними темами. Вони пишуть дикі законопроекти, деякі просто не ходять на роботу. З всілякими барнами ти не зможеш виробити державну політику.
Забрати закриті списки.
Прохідний бар'єр у 3-5% цілком прийнятний. У випадку його відсутності в парламенті з'явиться два десятки гравців, буде важко сформувати коаліцію.
На округах людям обіцяють дороги, школи. Це дибілізує політику
Як бути з політичною рекламою?
У Молдові партіям дається 2 хв вдень на рекламу в телевізорі. У нас це перетворилося на цілодобові маніпуляції. Коли у прайм-таймі "радикал" на фермі чухає свиню під вухом. І це все оплачується з кишень українців, які фінансують партії.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Порошенко привідкрив завісу своєї участі у виборах
Який закон стимулював би створення повноцінних політичних партій?
В Україні досі немає закону про партії. Теперішня система заважає їхньому розвитку. Із Києва можуть зателефонувати і сказати: зараз маєте підтримати на окрузі такого-то. І спускають "парашутистів". Тому треба створити законодавчі умови, щоб партії проростали на місцевому рівні. Щоб мали відповідальні програми. Що таке "Новий курс" чи "Життя по-новому" дуже складно пояснити, коли економісти це аналізують — "плавляться" мізки.
Зараз громадськість тільки починає збирати ідеї.
Коментарі