В Україні потрібно модернізувати, а не знімати депутатську недоторканість. Таку думку Gazeta.ua висловив позафракційний народний депутат Тарас Чорновіл.
Чому "регіонали" підняли тему зняття недоторканності саме зараз? Через вибори?
"Так. Теми зняття недоторканості та російської мови пов'язані з виборами. Вона дуже вчасно піднята, оскільки для внесення змін до Конституції потрібно дві сесії. На першій сесії необхідно набрати 226 голосів. Далі документи переходять на осінню сесію. А там можна трошки затягнути чи перетягнути час. Або домовитися таким чином, щоб провладна партія дала свої голоси, а опозиція — ні. Таким чином можна для себе взяти дивіденди і жодної недоторканості не позбавитися.
Я не думаю, що це все достатньо серйозно. Хоча блеф іноді спрацьовує не зовсім уміло. Недавно опозиція була категорично проти, щоб голосувати за законопроект "регіоналів", в якому непередбачене зняття недоторканості з президента. Це було трохи нелогічно з боку опозиції, адже недоторканість президента має абсолютно іншу природу. Там зовсім інша система її втрати, оскільки мова йде про одну персону на відміну від депутатів Верховної Ради. Вона напряму пов'язана з імпічментом, з визначенням тих людей, які б мали заміщати президента, коли його відправляють у відставку через імпічмент і тому подібне.
Влада на це розраховувала, а вийшло так, що в останній момент в опозиції було прийнято рішення, щоби теж для показового результату на виборах заявляти і голосувати "за" зняття недоторканості. Не виключено, що влада перед самим голосуванням у другому читані на наступній сесії спробує отримати гарантію, що нема 300 голосів, тобто домовитися з частиною опозиції, навіть якщо вони не будуть голосувати. Інший варіант — затягнути час так, щоб вибори вже пройшли у дискусіях, а голосування не відбулося."
Тобто все залишиться на рівні розмов?
"Поки що це тільки пропаганда. Правда, може вийти і прокол. Наприклад, вирішать, що 300 голосів немає. Проголосують, а потрібна кількість якраз набереться. Треба всім йти на вибори, а дуже багато людей з тих, які є сьогодні в залі Верховної Ради прекрасно розуміють, що у наступному скликані їх вже не буде. Їм ця недоторканість не дуже й цікава."
Чому навіть президент наполягає на знятті недоторканності?
"Хай би він краще говорив про зниження бар'єру для імпічменту президенту. Це якраз його тема. А депутати хай вже собі крутять свою пропаганду про зняття недоторканості. Якщо серйозно, то нам потрібно модернізувати, а не знімати недоторканість.
Наскільки я знаю, то в жодній країні світу немає абсолютного зняття депутатської недоторканості. Такого не існує. В окремих країнах, наприклад, Чехії, вона вища, ніж в Україні. Якщо депутат під час своєї каденції зробив якийсь злочин і його не змогли притягнути до відповідальності, не позбавили його депутатської недоторканості, то після закінчення його повноважень по цьому злочину його вже не можуть переслідувати. Вважається, що тема вже закрита.
В Україні такого нема. У нас, якщо під час своєї каденції щось наробив, то потім прокуратоура тобі все згадає. Як на мене було б логічно, аби уникнути пресингу на депутата та з метою збереженя політичної незалежністі, передбачити наступне. Якщо депутат затриманий на місці злочину, він автоматично заарештовується і в екстреному порядку вирішується питання про його ув?язнення. Мова йде про злочини небезпечні для людей. У будь-якому іншому випадку кримінальна справа може відкриватися по конкретному депутату, а не по факту, розслідуватися до самого кінця без дозволу Верховної Ради. На сьогоднішній день для розслідування такої кримінальної справи цей дозвіл потрібен. Зате Верховна Рада включається, якщо депутата, який не затриманий на місці насильницького злочину, треба заарештувати на прохання прокуратури на цей період. У цьому випадку дійсно потрібні тільки санкції Верховної Ради. Депутат має знати, що його просто так перед важливим голосуванням не закриють, щоб його зірвати. Це був би дуже простий спосіб.
Справа по будь-якому депутату передається в суд. Якщо він винесе звинувачувальний вирок по депутату, буде доказаний і пройде апеляційну інстанцію, тобто не буде скасований, в такому випадку депутат автоматчино втрачає повноваження згідно з Конституцією і недоторканість як така до нього не застосовується. Такий варіант був би логічний. Тобто, слідство можна вести, доводити до суду і зробити обмеження тільки на примусове затримання чи арешт депутата під час виконання ним повноважень."
У нас дві крайності. Перша - знімати недоторканість повністю. Опозиція взагалі дійшла до маразму. Вони пропонують норму, якої немає в жодній європейській країні — викинути з Конституції взагалі згадування слова "недоторканість". Недоторканість — це гарантія діяльності депутата, а не захист для злочинців.
Друга крайність — елементарні злочини, які скоюють депутати, неможливо розслідувати, адже у них є недоторканість. Хоча насправді вона нічого не міняє. Міністрів чи губернаторів у нас часто садять? У них немає недоторканості. А чогось не садять. Справа не в тому."
Коментарі
1