Українська влада робить Венеціанській комісії реверанси, впроваджуючи рекомендовані ними принципи, однак одночасно впроваджує і реформи, які зводять усе нанівець.
Про це під час круглого столу Конституційної асамблеї сказав її член, науковий експерт Центру Разумкова Микола Мельник.
"Судова реформа неможлива без внесення змін до Конституції. Але внесення цих змін зовсім не означає автоматичного покращення правосуддя. Все залежить від характеру і змісту цих змін. Адже змінами до Конституції можна і нашкодити. Багато говорять про те, що при змінах до Конституції треба дотримуватися міжнародних правових стандартів. Як на мене, міжнародні правові стандарти це - не догма і не панацея. Ми не можемо розглядати їх абстрактно і безсистемно, одні окремо від інших. Для запровадження стандартів не можна підходити за приципом схематичного копіювання. Важливо запровадити суть стандарту", - наголосив Мельник.
На думку експерта, запроваджуючи судову реформу в Україні, можна завдати більшої шкоди правовій системі.
"Я ставлю собі запитання і відповідаю на нього. Чи можна за допомогою міжнародних стандартів незалежності суддів посилити залежність? Можна. Ми можемо зробити такий собі реверанс Венеціанській комісії. Вам подобається, щоб у парламенті не було механізму формування суддівського корпусу? Виключаємо. Ви нам рекомендуєте, щоб у Вищій Раді Юстицій було більше суддів, які обираються суддівським копусом? Ми це зробимо. Але ми можемо вкласти такі положення, які створять ще більші проблеми", - вважає він.
Мельник розповів, що в Україні протягом 20 років відбувається боротьба за судову владу. І запровадження судової реформи сьогодні може бути частиною цієї боротьби.
"Якщо виконувати одну вимогу Венеціанської комісії і запроваджувати виключення Верховної Ради з процесу формування суддівського корпусу, то посилюється влада президента. Президент ініціює й утворює спілку суддів, призначає і звільняє суддів, переводить їх на інші посади. У нього буде вся повнота формування суддівського корпусу. Це є небезпечно, чи краще сказати існують певні ризики", - вважає експерт.
Також Мельник запевнив, що збільшення до 12 членів Вищої Ради Юстицій, які обираються Радою Суддів, зовсім не означає покращення правосуддя.
"Важливо, щоб Рада Суддів була незалежною. Має бути процедура. Чи можемо бути впевнені, що цей орган буде незалежним через спосіб його формування? Ні", - переконаний Мельник.
Коментарі
1