Напівповалена влада хоче таємно підписати з Росією угоду про будівництво мосту через Керченську протоку. На цей непотрібний, ба навіть небезпечний для України, проект передбачається витрачати бюджетні кошти. Тим часом уряд постійно скаржиться на недофінансування доріг всередині країни.
В план сумнозвісної поїздки Віктора Януковича до Москви 17 грудня включений скромний пункт "Меморандум щодо спільних дій з організації будівництва транспортного переходу через Керченську протоку". Насправді ж, росіянами підготовлено цілу міжурядову Угоду про співпрацю в цьому проекті. Кабмін своїм розпорядженням від 11 грудня уже доручив її підписати міністру інфраструктури. Причому проект Угоди досі неопублікований українськими органами влади, тож про нього доводиться судити за даними ЗМІ.
На паритетних засадах (зокрема, бюджетним коштом України) передбачається будувати міст, доцільність якого не визнається міжнародним бізнесом. З точки зору обсягів вантажопасажирських потоків, проект неможливо окупити ближчими сторіччями. Про це пишуть, зокрема, й російські ЗМІ. Адже гідрогеологічні умови в районі Керченської протоки роблять будівництво вкрай затратним (а іще 20 років тому воно взагалі вважалося нереальним). Станом на 2010 рік, об'єкт оцінювався в 24 мільярди російських рублів (800 млн. доларів) і вважався настільки нереальним, що його техніко-економічне обгрунтування (ТЕО) навіть не розроблялося.
З точки зору ж геоекономіки, такий міст в принципі не має сенсу: ним пропонується з'єднати тотожні, себто конкуруючі між собою, регіони України й Росії. І південна Україна, і Южний Федеральний округ РФ експортують зернові. Порти Одеси, Криму й Росії – запеклі конкуренти. Причому причорноморські ділянки залізниць і автошляхів по обидва боки протоки перевантажені й без мосту. Морські курорти обох країн змагаються за ту саму групу туристів середньої заможності. Причому нині, з розвитком "бюджетних" авіаліній, ці туристи однаково швидко дістаються обох регіонів. Логістичні потреби дрібного й середнього бізнесу цілком задовольняються існуючою паромною переправою.
Натомість політичні наслідки появи мосту в Керчі вагомі й небезпечні. Росія давно й неприховано мріє про "прямий" коридор до Криму, аби зменшити залежність півострова від України й "прив'язати" до себе. А на таке Кремль завжди готовий витрачатися. Саме цю потребу завжди наголошував головний лобіст проекту – сумнозвісний губернатор Краснодарського краю Алєксандр Ткачьов. Саме будівництвом мосту він виправдовував свою схвалену в Кремлі провокацію біля острову Тузла. Між рядків читається: майбутнім мостом в Крим поїдуть не лише російські "інвестиції" і "духовні цінності", а, за потреби – також і танки.
За даними ЗМІ, в останній російський проект угоди щодо мосту включено спорудження LNG-терміналу з постачання в Крим російського газу. Це новий неприбутковий важіль підтримки сепаратизму. І саботаж багатомільярдного українського проекту з нафтогазовидобутку на шельфі Чорного моря. Нагадаю, шельфовий проект базується саме в Криму, й забезпечує насамперед кримські енергетичні потреби.
Тим часом за роки, впродовж яких мусується тема сепаратистського мосту, для нього з'явився новий небезпечний "пасажиропотік": біженці, терористи й наркоторгівці з Північного Кавказу і Середньої Азії. "Скорочення автошляху між двома країнами на 450 кілометрів" найбільш актуальне для людей, які уникають просвічування чемоданів на митниці й контролю на авіабезпеку. Поки прогресивні росіяни мітингують під гаслами "Хватіт корміть Кавказ!" і "Дайош візи с Таджикістаном!", Янукович і Азаров будують в Україні міст на війну.
Сказаного досить, аби Україна навіть не розглядала ТЕО керченського мосту (яке передбачається розробити російським коштом). Жодної бюджетної копійки українців не можна витратити на цей підривний проект. Тим більше, в умовах, коли дороги й мости всередині країни розбиті до середньовічного стану. Днями "Укравтодор" заявив, що 1% дорожньої мережі України "втратив несучу здатність". Не знаю, що саме це означає, але половина автомобільних мостів моєї рідної Львівщини (зокрема, в селі Заліски Жидачівського району) дійсно вже заледве "несуть" хіба власну вагу.
Щодо ж влади, яка знаходить час і сили на проекти, подібні мосту через Керченську протоку, то опозиція вже все сказала: "Банду – геть!".
Коментарі
77