Ексклюзиви
середа, 29 вересня 2021 12:24

Анексія Тузли: як РФ будувала дамбу до українського острова
5

Фото: jnsm.com.ua
13 травня 2018 року незаконна "влада" окупованого Криму запустила в Керчі автомобільний рух на під'їзді до Кримського мосту

29 вересня 2003 року влада Росії розпочала будівництво дамби від берегів Таманського півострова до українського острова Тузла. Його хотіли приєднати до материкової частини Росії.

Ця подія вплинула на кризу українсько-російських відносин. Але будівництво тривало недовго. У листопаді прем'єр-міністри Росії та України домовилися про припинення подальшого будівництва дамби.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Раніше українці хотіли стабільності. Тепер вимагають змін - соціолог

Острів Тузла утворився 1925-го внаслідок природного розмиття вузької коси, що була з'єднана з Таманським півостровом. Входив до складу Кубанської області Російської Федерації. 1941 року острів площею 3 км² передали до складу Кримської Автономної Республіки, яку 1954-го разом із Кримом передали Українській РСР. Попри невеликий розмір острів Тузла виявився стратегічно важливим. Від РФ відділявся мілководним каналом, а від півострова Крим - глибоководним, що робило Україну одноосібним власником судноплавного проходу через Керченську протоку.

29 вересня 2003 року під приводом захисту від розмиття узбережжя Таманського півострова влада Краснодарського краю розпочала будівництво дамби. Після того як російські будівельники досягли українських територіальних вод, МЗС України направило МЗС Росії ноту протесту. 6 жовтня до Москви вирушив міністр закордонних справ України Костянтин Грищенко для врегулювання міждержавного конфлікту. Для особистої участі в його розв'язанні президент України Леонід Кучма перервав візит у Латинську Америку й особисто прибув на Тузлу.

Будівництво дамби зупинили 23 жовтня за 102 м від сухопутного державного кордону України. У Москві Леонід Кучма й Володимир Путін погодили положення "Договору про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки". 2 грудня на Тузлі відкрили нову українську прикордонну заставу. Проте питання демаркації російсько-українського кордону в акваторії Керченської протоки так і залишилося нерозв'язаним.

Після окупації Криму в червні 2014-го влада РФ ухвалила рішення про будівництво моста між Кримом і Краснодарським краєм, який через Тузлу й Тузлинську косу з'єднає Керченський і Таманський півострови.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Спротив Росії найбільше об'єднує українців: опитування Gazeta.ua

Будівництво моста завдовжки 19 км розпочалося в лютому 2016 року. Водночас Москва не погоджувала з Києвом обмеження для суден, які заходять в акваторію Азовського моря в українські порти через Керченську протоку.

У лютому 2018-го Київ направив у Постійну палату міжнародного третейського суду в Гаазі меморандум про порушення Росією Конвенції ООН із морського права. Поскаржилися на зведення "Керченського моста", обмеження навігації в протоці й на те, що міст фактично перекрив доступ великих суден в Азовське море.

Україна має розірвати угоду про спільне користування Азовським морем, яку підписала 2003 року після конфлікту навколо коси Тузла.

Цей договір фактично виводить акваторію з-під юрисдикції Міжнародного трибуналу ООН. Так вважає Олексій Куроп'ятник, експерт із питань зовнішньої та безпекової політики громадської організації "Майдан закордонних справ".

Зараз ви читаєте новину «Анексія Тузли: як РФ будувала дамбу до українського острова». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8759
Голосування "Розумна мілітаризація" від Міноборони
  • Держслужбовців потрібно брати на роботу лише після військової підготовки
  • Це має бути однією з вимог і для балотування в органи місцевого самоврядування, парламент та суди
  • Для держслужбовців військова підготовка не повинна бути обов'язковою
  • Мені байдуже
Переглянути