четвер, 04 березня 2010 18:10

"Заміж амазонки не йдуть, аж доки не вб'ють трьох ворогів"
5

Зображення амазонок у Schedelsche Weltchronik, Нюрнберґ, 1493 рік. Автор цієї книги - німецький лікар та історік Гартман Шедель - описав у ній міста та країни світу й багато оздобив її ілюстраціями й картами
Відголос "войська дівоцького" зберігся під час весілля у селах Ратнівського й Любешівського районів Волинської області та сусіднього Малоритського Брестської - історична україномовна Берестейщина, сучасна Білорусь. Із десяток свашок молодого, ідучи по мол
Жіноче зібрання, дереворит XVI cтоліття
Індіанські жінки з племені Тукуна в Амазонії, фрагмент гравюри середини ХІХ століття
Православне шляхетське подружжя з Волині Федір і Єва Томашевські з дітьми, середина XVII століття

Войовничих жінок-амазонок античні перекази поселяли на території сучасної України. "Батько історії" Геродот писав, що спочатку вони нібито жили в Малій Азії, у теперішній Туреччині, на річці Фермодонт. Мешкали окремо від чоловіків із сусідніх племен. Зустрічалися з ними тільки для продовження роду.

Напередодні Троянської війни амазонки зіткнулися з греками. Похід на жінок-воїнів нібито очолив сам Геракл. Захопив їхню царицю й віддав у дружини афінському правителеві. Амазонки рушили її виручати, але зазнали поразки від греків. Ті посадили полонянок на кораблі й поверталися додому. У дорозі жінки-воячки перебили своїх переможців. Але суднами керувати не вміли, тож вітер завернув їх до берегів сучасної України.

Амазонки заглибилися в нову землю. Захопили табун коней і почали грабувати місцевих. Нарешті стали табором. Із часом воячки зблизилися із тутешніми юнаками. Від тих парувань нібито постав народ савроматів, що пізніше стали називатися сарматами. А його жінки успадкували войовничість амазонок.

Сарматські дівчата справді навчалися військовій справі нарівні з чоловіками. "Їхні жінки їздять верхи, стріляють із луків та кидають дротики, верхи стинаються з супротивниками, доки вони дівчата, - писав про сарматів давньогрецький "батько медицини" Гіппократ. - Заміж вони не йдуть, аж доки не вб'ють трьох ворогів... Заміжні перестають їздити верхи, доки не з'явиться потреба всім поспіль рушати в похід".

Жінки перебили своїх переможців. Але суднами керувати не вміли, тож вітер завернув їх до берегів сучасної України

При формуванні сучасного населення України брали участь і сарматські племена. Їх, іраномовних, у VI-VII ст. асимілювали не лише тюркські племена, а й слов'янські. А відтак перебрали деякі їхні звичаї. Передусім високий суспільний статус жінки. "Ми кажемо "одружитися з нею", або "оженитися з нею": тут жінка зразу стає рівноправно поруч із чоловіком", - пише мовознавець Іван Огієнко й порівнює з російською формою "жениться на ней".

Є ще й "материзна" - особливий спадок дітям від матері. Або звичай сватання дівчат до парубків. Французького інженера Ґійома де Боплана, який у 1630-х будував фортецю Кодак над Дніпром, це так здивувало, що він про нього згадав у своєму "Описі України". "На відміну від загальноприйнятого звичаю усіх народів, - пише він, - тут можна побачити, як дівчата залицяються до молодих людей, які їм сподобалися... Дівчата ніколи не зазнають невдачі й більш упевнені в успіхові, аніж чоловіки, коли б ті самі робили вибір".

Коли ж дівчина "дістає відмову або якусь одговірку, що він надто молодий і ще не готовий женитися, то відповідає, що нікуди не піде звідси доти, доки він її не пошлюбить і вони не стануть жити разом. Промовивши це, дівчина наполягає на своєму і вперто відмовляється йти з хати, бо не одержала того, що їй належить по праву".

"Ми кажемо "одружитися з нею", або "оженитися з нею": тут жінка зразу стає рівноправно поруч із чоловіком"




Норовом і поведінкою цілком могли зійти за амазонок й українські шляхтянки XVI-XVII ст. У ті часи серед шляхти в Речі Посполитій, і католицької, і православної, було модно вважати, що її предками були саме войовничі сармати. Вони нібито підкорили місцеві племена - майбутній простолюд.

У воєнні походи вирушали лише шляхтичі-чоловіки. Зате їхні дружини тримали в своїх руках більшість майна родини. Приміром, 1577 року княгиня Катерина Василівна Ружинська справила дарчу чоловікові Василеві Яковицькому на власний маєток у Ружині. І зазначила, що чинить так "будучи вольною шляхтянкою", а також "не будучи ні от кого нічим примушона ані намовена, одно сама добровольне і з добрим розмислом своїм".

Маєтками шляхтянки, бувало, керували наперекір волі своїх чоловіків. У книзі Житомирського суду 1611 року писар занотував, як пан Костянтин Єлець позичив у пана Адама Фаща гроші під заставу села Синяговки. Незгідна з діями чоловіка дружина Єльця "приєхавши до преречоної маєтности Синяговки… шкоди учинила на золотих 200 польських". Тобто забрала назад гроші за заставлений маєток, залишивши Адама Фаща ні з чим.

1583 року пан Григорій Бутович вчинив наїзд на маєток земського судді Йосипа Немирича в Черняхові - сучасна Житомирщина, а тоді - Київське воєводство. Сталося це "з направи Євги Раєвни", дружини Бутовича. Та шляхтянки, бувало, й самі організовували наїзд і зводили рахунки.


Волинська пані Ганна Борзобогата-Красенська - у дівоцтві княжна Сокольська - наприкінці XVI ст. тримала під каблуком не лише чоловіка Василя, але й тестя - луцького єпископа Йону Борзобогатого. Самовільно розпоряджалася маєтками й скарбницею Луцької єпископії. Вела численні судові справи, грабувала маєтки сусідів.

Урешті засипаному скаргами королеві урвався терпець і проти неї підняли шляхетське ополчення цілого Волинського воєводства. Ганна Борзобогата-Красенська одягнула панцир, вишикувала озброєних слуг. А далі "як хоробрий вояка, стоючи на чолі чималого війська, кінного й пішого, з гарматами й гаківницями, дала добру одсіч "посполитому рушенню", - пише історик Орест Левицький.


Княгиня-вдова Софія Ружинська з Карабчева в Київському воєводстві 1608 року зібрала "військо немале чоловік у шість тисяч?". І "з багатьма гарматами, з гаківницями, з ручницями, з мушкетами, сагайдаками, з копіями, рогатинами і з іншою зброєю, війні належачною, кінно, збройно і пішо, з хоругвами, з бубнами, трубами й сурмами, звичаєм неприятельським", виступила на володіння князів Корецьких - "містечко, назване Черемошна, й на замок, при тому містечку будучий".

Нападники "місто й замок звичаєм поганським і неприятелъським на корінъ спалили та внівеч обернули". І все зійшло княгині з рук: вона мала чимале власне військо, досвідчених адвокатів, а суди в Речі Посполитій не відзначалися особливою повороткістю.


Утікач із Московії князь Андрій Курбський, 1563-го рятуючись від царя Івана Грозного, подався до Великого князівства Литовського. Осів під Ковелем на Волині. Одружився з місцевою княгинею-вдовою Марією Гольшанською. Курбський був її третім чоловіком.

Князь-"московит" звик, що дружина - слуга чоловіка й ні в чому йому не перечить. Тож швидко з'ясувалося, що зі шлюбу нічого не буде: Гольшанська не збиралася коритися чоловікові, надалі тримала власний штат відданих їй слуг, власну канцелярію, втручалася й у справи його канцелярії. Урешті-решт Курбський не витримав і почав протестувати. Тоді Марія Гольшанська розлучилася з ним - без його відома.


 

 

Найбільшу річку назвали на честь жінок-воячок

 

"Есть в Муромских странах земля, наречимая Амазоницкая, в ней же царствуют едины девы чистыя, нарецаемыя Амазонки, иже храбростию и умом всех одолевают", - пояснює московська енциклопедія XVI ст. "Азбуковник". Розповіді про войовничих жінок-амазонок, які живуть окремо від чоловіків, відомі в багатьох частинах світу.

У Південній Америці на честь амазонок названо найбільшу в світі річку. Бо 1542 року конкістадори із загону Франсіско де Орельяни, коли першими з європейців пливли нею кораблем, мусили витримати битву з індіанками-войовницями.

Індіанці не насмілювалися втікати, а якщо хто й спробував утекти, то амазонки вбивали його на місці

"Я хочу, щоб усі знали, чому індіанці так захищалися: вони піддані амазонок і платять їм данину, - занотував учасник і хроніст експедиції чернець Карвахаль. - Дізнавшись, що ми наближаємося, послали до них по допомогу; і 10 чи 12 амазонок прибули на поміч. Ми бачили своїми очима, як у бою амазонки билися на чолі всіх індіанців і порядкували, мовби їхні капітани. Вони билися так завзято, що індіанці не насмілювалися втікати, а якщо хто й спробував утекти, то амазонки вбивали його на місці на наших очах своїми палицями. Ці жінки високі на зріст, білошкірі, волосся в них довге, заплетене в коси, укладене навколо голови. Вони дуже сильні, ходять майже голі... В руках у них лук і стріли, в бою кожна з них варта десятка індіанців, і вони, я бачив на власні очі, випускали в наші бригантини цілий рій стріл, бригантини стали схожі на дикобразів".

 


 

"Круз наше село перейшло войсько дивоцькоє"

 

Про місто жінок, розташоване між русами, ляхами та прусами, писав у Х ст. арабський історик Ібн-Якуб. Ті жінки "володіють землями й невільниками, і коли котра-небудь із них народить сина, то вона його вбиває. Вони їздять верхи й самі виступають на війну й відзначаються сміливістю та хоробрістю".

Покійний професор Іван Денисюк зі Львова припускав, що то може бути теперішнє Західне Полісся - сучасне пограниччя Волинської, Рівненської та Брестської (Білорусь) областей. У цій околиці могли найдовше вціліти поселення амазонок. На Берестейщині, неподалік українського кордону, досі є село Дівин (місцевою говіркою Дивин - від "дивчєта") - чи не оте колишнє місто жінок-воячок?

У селі Тур Ратнівського району Волинської області - теж під самим кордоном, але вже з українського боку - професор Денисюк записав цілу пісню про "войсько дивоцькоє":

Круз наше село Турецькоє,

Перейшло войсько дивоцькоє.

Котора дівка корогву несла,

То тим вона велика зросла.

А которая перепилочка

(палицю - "Країна"),

То та виросла невеличка,

А которая в барабан била,

Вона виросла як калина.

Серед давніх українських пісень також уціліла балада про дівчину-воячку, яка

Попереду війська поїхала,

Попереду війська конем грала,

А позаду війська мечем махала.


Учені визнають існування амазонок


Реальним підґрунтям уявлень про жінок-воячок є так званий роздільний шлюб - коли жінки племені жили окремо від поселення чоловіків, по-сусідству. Так вважає російський етнолог Юрій Семенов.

Пережитки роздільного шлюбу етнографи виявили в ХІХ–ХХ ст. у народів, що ще зберігали первісний уклад життя, - на Новій Гвінеї, у Меланезії, на Філіппінах, Суматрі, в М'янмі, у деяких регіонах Індії й Африки. У них паралельно існували окремі общинні будинки чоловіків-холостяків і незаміжніх дівчат. При цьому, до офіційного вступу в парний шлюб, мали необмежені статеві стосунки, достоту як колись скіфські юнаки з амазонками.

В українців відгомоном таких колишніх общинних дівоцьких будинків були вечорничні хати. Дівчата в сезон вечорниць проводили там весь вільний час, включно з ночівлею, і приймали тут парубків. Статевих зносин між дівками й парубками звичаєве право не допускало. Та спільна їх ночівля у вечорничній хаті - пережиток таких стосунків - була нормою.



"Амазонки чоловіків не мають, подібно до скотів безсловесних, а раз на рік, весняного дня, виходять вони із землі своєї і злягаються з навколишніми чоловіками, вважаючи цей час урочистим і великим святом. Коли ж од них зачнуть вони в утробі, то знову розбігаються звідти всі. А як прийде пора родити й народиться хлопча - погублять його, якщо ж дівчинка - то вигодують її і дбайливо виростять"
"Повість временних літ", автор цитує "Хроніку" візантійського літописця IX ст. Георгія Амартола. Давньогрецький лікар Гіппократ писав також, що амазонки ще в дитинстві припалювали дівчатам праву грудь, аби загальмувати її ріст - щоби згодом не заважала стріляти з лука

 


 

26%

у стількох сарматських воїнських могилах поховані жінки - зі зброєю. Тобто кожним четвертим воїном у жителів Північного Причорномор'я у ІІ ст. до н.е. - ІІІ ст. н.е. була жінка

Зараз ви читаєте новину «"Заміж амазонки не йдуть, аж доки не вб'ють трьох ворогів"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути