




14 років тому, 16 липня 2007-го, на Львівщині в селі Ожидів 15 цистерн з жовтим фосфором зійшли з колії. Це була одна з найбільших фосфорних екологічних катастроф у світі.
Того дня Львів та всю область охопила паніка. Через 10 днів після аварії потяг з фосфором покинув Ожидів.
16 липня цистерни з жовтим фосфором у складі 58 вагонів їхали з Казахстану в Польщу. 15 вагонів із небезпечною речовиною перекинулись. У результаті сходження цистерн пошкоджено 50 м залізничної колії, близько 100 м контактної мережі й три опори. Під час гасіння пожежі утворилася отруйна хмара з продуктів горіння із зоною ураження 90 км². У результаті почалася евакуація із зони ураження. Насамперед евакуювали людей з найближчих сіл, решту за бажанням. З п'яти довколишніх сіл вивезли понад 800 осіб. Ситуація ускладнювалася тим, що фосфор не можна гасити водою.
Загоряння усували дві доби. Загалом з початку надзвичайної ситуації госпіталізували 152 особи, з них 27 дітей.
Лише на третій день людям у потерпілі райони привезли воду й хліб. Селяни не пили воду з криниць і не їли городину. Більшість людей знищили врожай.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Донбас на межі екологічної катастрофи. Зачепить і Росію
Згідно з результатами незалежної експертизи з Польщі, у ґрунті, воді та повітрі в 97 селах, які потерпіли внаслідок фосфорної аварії, не виявили небезпечних хімічних речовин. Біологи й екологи запевняють, що перевищення фосфору в ґрунті немає. Якість продукції, за результатами Державної станції захисту рослин Львівської області, у нормі.
Водночас селяни не вірили експертизам і нарікали на погіршення стану здоров'я. Голова сільської ради Ожидова Олександра Шах підсумувала, що після аварії люди скаржились на біль у легенях. У село приїжджали з обладнанням пульмонологи з медичного центру. Провели обстеження. А на наступний рік люди скаржилися на біль у суглобах, у ногах, руках, часті головні болі. Сільський голова просила селян звертатись у Львів до медиків, але до її порад більшість не дослуховувалась.
У фосфорній аварії винна казахська сторона, яка справила вантаження з порушенням правил.
Причинами аварії стали заглушені запобіжні клапани на шести з 16 цистерн, порушені правила вантаження і транспортування. Зокрема, шар води, замість передбачених правилами 50-60 см, становив 27-31 см, внаслідок чого фосфор розтікався всередині цистерни та самозаймався при контакті з водою на нетривалий час. Через це всередині цистерни підвищувався тиск, такі висновки зробила експертна група, яка вивчила цистерни. До неї увійшли фахівці Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту.
Крім того, пошкоджені ресори, призначені для амортизації. У результаті коливання цистерни перевищували норму в п'ять-вісім разів, що могло стати причиною сходу вагона з рейок.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Туреччина зіштовхнулась з екологічною проблемою
Жовтий фосфор у землі безпечний, кажуть хіміки. Однак загинули кілька дерев, які росли біля відвідного каналу на місці аварії. У ньому ортофосфати перевищують норму аж у чотири рази. Витік та загорання фосфору є шкідливим. Смертельна доза, за даними хіміків, становить, одну десяту грама.
Через аварію 127 селян залишились безробітними.
Потерпіла територія не була визнана зоною лиха. Адже не загинули люди й худоба. Відтак селяни не отримали жодної матеріальної компенсації. За словами самих людей, визнання території зоною має дві сторони однієї медалі. З одного боку, вони б отримали якесь відшкодування, а з іншого, їхнє життя перетворилось би на пекло, адже із зони відчуження ніхто б нічого не купував. Тут забороняли б вирощувати врожай.
Після аварії уряд виділив 900 тис. грн Буському району, з них 718 тис. освоїли в Ожидові: відремонтували клуб, три фельдшерські амбулаторії, деякі дороги. Однак найбільше мешканці, особливо жінки, потерпають від безробіття. У селі закрили маслозавод. Оскільки його продукцію у Львові не купували, як і городину з Буського району оминали на львівських базарах.
Під Запоріжжям з рейок зійшов поїзд №732 сполученням Київ - Запоріжжя.
До кінцевого пункту він не доїхав 50 км. З рейок злетіли шість із дев'яти вагонів.
Під час інциденту у вагонах поїзда були 88 пасажирів. Ніхто з них не постраждав.
Коментарі