25-річний Назар Бійчук із Новояворівська три місяці тому став клієнтом системи купівлі нової машини "Автоплан". Узяв на семирічну виплату "Шевроле Авео" за 53 тис. гривень. Наступного місяця після укладання угоди ціна авто несподівано зросла майже до 58 тисяч. Чоловік звернувся за роз"ясненнями до "Автоплану".
Назар працює тамадою. Часто повертається додому серед ночі за десятки, а то й сотні кілометрів. Якось підрахував, що за сезон витрачає на таксі понад $500. Тому й надумав узяти авто на виплату. В "Автоплані" (АО "Пластик", вулиця Зелена, 149) пропонували машину за менш ніж 5% річних. Поговорив із консультантом, вибрав модель, сплатив 2 тис. грн вступного внеску і підписав угоду. Документа на чотирьох аркушах дрібним шрифтом навіть не читав.
— Першого місяця мені прийшов нормальний рахунок. Я сплатив 888 гривень при ціні на авто 53 тисячі, як було домовлено. А наступного місяця ціна машини раптом зросла до 57 тисяч 800 гривень — майже на десять процентів. Місячний внесок тепер становив 968 гривень, — скаржиться Бійчук.
Назар уважно перечитав текст угоди. Виявилося, ціна автомобіля може змінюватися щомісячно — залежить від ціни, яку диктує виробник машини. Якщо вартість авто починає перевищувати початкову на 20%, клієнт має право розірвати договір. Але фірмі тоді залишається перший внесок, а також усі адміністративні витрати на поточні виплати — а це 200–300 грн щомісяця.
Невже "автопланівцям" вигідно, щоб клієнт із часом розірвав угоду?
За умовами угоди втратив 2,8 тис. гривень
— Та це абсурд! — заперечує спеціаліст "Автоплану" з продажу Ігор Стисло, 50 років. — Щоб ми підписували угоду й робили все, аби клієнт від нас пішов! Ми зацікавлені не в розірванні, а в закінченні угоди чітко в термін, щоб клієнт отримав машину. Наша система діє в Україні вже восьмий рік, і ми ще жодного разу не обдурили людей. На Львівщині щомісяця авто отримують 25–30 осіб. Може, комусь така схема і не підходить, але ж ми даємо сім днів на ретельне вивчення договору. Упродовж цього терміну угоду можна розірвати й не витратити жодної копійки.
Стрибок ціни на авто Ігор Стисло пояснив так: виробник зняв із виробництва стару модель і поставив на конвеєр "Авео-2". Технічні характеристики машини ті самі, незначні конструктивні зміни лише в кузові.
Назар Бійчук навідався в обласне управління у справах захисту прав споживачів.
— А чого ви до нас прийшли? То ж кримінал чистої води! Вам у райвідділ треба — заяву писати. Але сумніваюся, що там вам допоможуть, — зустрів клієнта заступник начальника управління Василь Ріпка, 47 років. — У Львові діють дві подібні структури — "Автоплан" і "Житловий Альянс". Здирають з людей гроші, а довести щось — нереально. З юридичної точки зору вони чисті. "Автопланом", здається, навіть УБОЗ займався, але нічого довести не зміг. На майбутнє вам пораджу: з документами поводьтеся дуже обережно.
Бійчук розірвав договір із "Автопланом", проте за умовами угоди втратив 2,8 тис. гривень. Чоловік ходив у різні інстанції, консультувався з юристами, але повернути майже три тисячі не вдалося.
— Тільки цінний досвід за ті гроші здобув, — каже Назар.
Як працює "Автоплан"
Технологічно метод простий: охочих придбати нове авто об"єднують у товариство платників щомісячних внесків. За зібрані кошти "Автоплан" викуповує машини у виробника чи дилера і щомісяця розподіляє між учасниками програми. Наприклад, авто можна придбати за 84 щомісячні внески. Якщо у програмі вже є 84 учасники й усі справно сплатять внески, то авто перепаде тому, хто першим уклав угоду з "Автопланом".
Інтернет-сайт "Автоплану" (www.autoplan.com.ua) порівнює свою систему з касою взаємодопомоги. Ця система купівлі авто вже 30 років успішно діє у країнах Латинської Америки та десятиліття — у сусідній Польщі.
Коментарі