вівторок, 12 жовтня 2010 13:47

Учені з'ясували шляхи поширення чуми Європою

Група вчених, що працюють в Університеті імені Йоганна Гутенберга в Майнці, виявила штами чумної палички (Yersinia pestis), що спричинили смертельну епідемію в Європі в середині XIV століття, яка увійшла в історію під назвою "Чорна смерть".

Тим самим підтверджена традиційна версія, що це була бубонна чума, а не будь-яке інше захворювання, як припускали деякі вчені. Дослідники також виявили щонайменше два маршрути проникнення хвороби в Європу: один - через Марсель, інший - через Скандинавію. Стаття вчених опублікована в журналі PLoS Pathogenes. Основні висновки дослідників викладені в прес-релізі Університету Майнца.

Вчені досліджували останки 76 людей, взяті з братських могил жертв "Чорної смерті" в Англії, Франції, Німеччини, Італії і Нідерландах. Їм вдалося виявити ДНК бактерії в зубній пульпі, а також характерні сліди білків у кістках. Досліджуючи скелети з поховань у німецькому Аугсбурзі і в італійській Пармі, вчені вдалися до імунохроматографічного аналізу (подібний метод використовується, наприклад, в експрес-тестах на вагітність).

З'ясувалося, що чума не була викликана ні штамом orientalis ("східний"), ні medievalis ("середньовічний"), які традиційно вважалися причинами "Чорної смерті" XIV століття. Виявлені штами виявилися старшими. Один з них, ймовірно, більше не існує, другий, за попередніми даними, схожий на штам, виявлений в новітні часи в Азії.

Реконструкція маршрутів поширення хвороби Європою, проведена вченими, передбачає, що вона почалася в листопаді 1347 з Марселя, найважливішого торговельного порту на середземноморському узбережжі Франції. Туди чума прибула, імовірно, на якомусь судні з Азії. З півдня Франції чума перекинулася на захід, а потім на північ країни і далі до Англії. Інший штам поширювався в той же час з Норвегії через Фріз (область на півночі Нідерландів).

Вважається, що "Чорна смерть" була занесена до Європи із Середньої Азії, Монголії чи Китаю через Туреччину або через генуезькі колонії в Криму. До цих пір передбачалося, що вона поширювалася по одному маршруту: з південної Італії і Марселя - по всій Франції, потім в Англію, Німеччину, Нідерланди, звідти - до Норвегії, Ісландії і на Русь.

За оцінками різних вчених, жертвами "Чорної смерті" у XIV столітті стали від 30 до 60 відсотків населення Західної Європи, а в загальній складності населення світу до 1400 рік скоротилася з приблизно 450 до приблизно 350 мільйонів чоловік. Надалі спалаху бубонної чуми різної інтенсивності повторювалися в Європі кожне покоління аж до XVIII століття. Крім демографічних наслідків, "Чорна смерть" справила величезний вплив на соціальну та культурну історію. Так, саме в чумні 1352-1354 роки Джованні Боккаччо написав "Декамерон", тоді ж зародився алегоричний сюжет "танців смерті" і образ "чумного доктора", що став знаменитим завдяки венеціанським карнавальним масок.

За матеріалами Лента.ру. Gazeta.ua