Стаття у виданні The Economist
Дрон може вас не помітити. Якщо помітить, вам залишається лише одне - добре і швидко сховатися. "Майор", 25-річний пілот безпілотника, який працює біля найгарячішої лінії фронту на півдні, у Запорізькій області, каже, що ваші шанси не дуже хороші, якщо ворожий пілот тримає вас у прицілі.
Дрон може прилітати з-за ваших позицій і маскуватися під ваш власний. Літаючи зі швидкістю 150-160 км/год, він завжди вас випередить. Якщо ваше прикриття погане, ви, ймовірно, вже мертві
Дрон може прилітати з-за ваших власних позицій і маскуватися під ваші власні. Камери там не чудові, але літаючи зі швидкістю 150-160 км/год, він завжди вас випередить.
"Якщо ваше прикриття погане, ви, ймовірно, вже мертві", - каже він.
"Майор" чотири рази виживав у погоні. Востаннє - в середині жовтня. Двом його найближчим товаришам пощастило менше.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Можемо отримати "чорну діру" на Близькому сході" - Сергій Данилов
"Бог, а не фізика, вирішує, чи ти виживеш", - каже він.
У війні, де дедалі більше домінують повітряні машини для вбивства, мисливці швидко стають здобиччю. Оператори більшості дронів залишають власний електронний слід, і якщо пілот не буде обережним, ворог може натрапити на них. "Хаммер", командир 47-ї української бригади, теж діє вздовж Запорізького фронту. Він каже, що росіяни стріляють із усього, що мають, коли ідентифікують ціль. Вони можуть використати власні ударні безпілотники, але також застосовують високоточну артилерію, міни, плануючі бомби і навіть, іноді, диверсійні групи. "Майор" каже, що за останні кілька місяців він втратив 15% своїх колег. "Хаммер" каже, що його цифри нижчі, але відмовляється їх називати.
Україна – піонер із використання безпілотників із оглядом від першої особи FPV-дронів – ними керують пілоти в окулярах і маневреність у реальному часі, як у відеоіграх. Створення таких може коштувати лише кілька сотень доларів, але вони можуть доставляти вибухівку, здатну знищити або вивести з ладу обладнання вартістю в мільйони доларів. За день оператор може вивезти десяток цінних активів із відповідними людськими втратами. Це зробило пілота БПЛА навіть більш цінною ціллю, ніж снайпера, вважає командир на передовій.
"Багато людей хочуть стати пілотами безпілотників, бо вважають, що ця робота застаріла і безпечніша. Реальність така, що керувати бойовими дронами дуже небезпечно", - каже він.
Україні заважає те, що її дрони здебільшого збирають і оплачують волонтери, а не держава. Росія має перевагу в дорожчих класах безпілотників, наприклад, потужних розвідувальних
Навесні на сході України з'явилися перші FPV-дрони. Вони були відповіддю на обмежені поставки західних боєприпасів і виклик набагато краще оснащеного супротивника. Відтоді вони відігравали провідну роль у зниженні вогневої потужності Росії в рамках південного контрнаступу України в Запорізькій області. Але хоча спочатку Україна мала повне домінування в цьому новому класі дронів, росіяни наздоганяють її.
Перші російські FPV-дрони з'явилися в липні, й зараз вони турбують українські частини на передовій. Україні також заважає те, що її безпілотники все ще здебільшого збирають і оплачують волонтери. Командні структури є такими ж анархічними - позаштатні оператори БПЛА, бригадні БПЛА, спецслужби та інші діють в тих самих областях. Водночас Росія має явну перевагу в дорожчих класах безпілотників, наприклад, потужних розвідувальних.
Невеликі FPV-дрони на полі бою кинули виклик багатьом прийнятим правилам війни, і доктрина намагається адаптуватися.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Москва кілька разів програла битву за Україну" - Євген Глібовицький
"Майбутнє вже з нами", - каже "Геній", заступник командира батальйону 47-ї бригади.
У середині жовтня за 18 км за лінією фронту український пілот встановив рекорд дистанції, на якій вибив з ладу російський танк – 22 км. Його командир каже, що росіяни запровадили 10-кілометрову безтанкову зону позаду фронту, різко зменшивши цінність такої зброї. "Хаммер" каже, що його власні сили мають 58% успіху в ураженні цілей. Але рух не односторонній, і українці теж мають багато втрат. Російські FPV-дрони знищили кілька бойових машин Bradley, кожна з яких коштує близько $2 млн, і навіть танк Leopard.
Росіяни вчаться "на своїх помилках і на наших", - каже "Хаммер".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Інколи Офіс президента шкодить міжнародній політиці" - Володимир Огризко
Раніше влітку деякі підрозділи почали оснащувати такі цінні засоби, як танки та артилерія, блоками перешкод, які створюють високоенергетичні поля навколо об'єкта, тож сигнали навколо нього просто перестають працювати. Атакувати таке обладнання складно, якщо не неможливо. Українські підрозділи загалом ще не мають такої техніки.
"FPV-дрони повністю змінили тактику ведення бронетехнічного бою, і нам потрібно краще адаптуватися. Раніше про радіоелектронну боротьбу думали лише бригади. Тепер більшості підрозділів потрібне обладнання, яке може виявляти FPV-дрони і захищатися від них", - каже Юрій Момот, заступник гендиректора компанії, що розробляє технологію протидії перешкодам для України.
"Майор", який пілотує з позицій всього за кілька сотень метрів від Роботиного, центральної точки українського контрнаступу, каже, що він працює без будь-якого електронного захисту.
"Інтуїція - єдине, що має значення в цій шаленій боротьбі", - наполягає він.
"Лівша", піхотинець, який воює між Роботиним і Вербовим, каже, що українські втрати зросли до загрозливого рівня. Зокрема через роботу дронів
Це боротьба, яка не має ознак припинення, навіть якщо просування України на південь сповільнилося до темпу равлика. "Лівша", піхотинець, який воює між Роботиним і Вербовим, каже, що українські втрати зросли до загрозливого рівня. Зокрема через роботу дронів. Запорізька рівнина відвернулася від життя, каже він.
"Це пекло. Трупи, трупний запах, смерть, кров і страх. Жодного подиху життя, лише сморід смерті. Деякі навіть не бачать свого першого бою", - каже він.
Ті, хто перебував у таких підрозділах, як його, мали більше шансів померти, ніж вижити.
Сезон дощів і нова російська операція навколо Авдіївки на сході, здається, поставлять якщо не крапку, то крапку з комою в українському контрнаступі. З початку операцій у червні українці пройшли лише на 12 км від своїх початкових позицій. Вони залишаються на відстані цілих 17 км від найближчої цілі - Токмака, стратегічного залізничного вузла на шляху до Азовського моря. Мінні поля та багаторівневі траншейні мережі означають, що їм знадобиться диво, щоб досягти Токмака до зими. Наразі українські операції перемістилися на розширення флангів перед новим наступом у майбутньому. Командири дронів кажуть, що поштовх необхідно почати знову, як тільки це дозволять умови.
"Ніхто не в настрої чекати. Нам потрібно знову побачити нормальне життя", - каже "Хаммер".
Переклад Gazeta.ua
Коментарі
1