
10 грудня 1960 року одночасно в татарському місті Альметьєвськ і в українському Броди розпочалось будівництво найбільшого у світі магістрального нафтопроводу "Дружба".
Провод зводили 4 роки. По ньому мали транспортувати нафту з Росії в країни Центральної та Західної Європи. Його маршрут довжиною 5,4 тис. км пролягає через російські Самару, Брянськ до білоруського Мозиря, де розгалуджується на північ до Польщі та Німеччини і на південь через Україну до Словаччини, Чехії та Угорщини. Російський відрізок нафтопроводу експлуатує компанія "Транснефть", український - ПАТ "Укртранснафта".
1969-го після вдалої роботи нафротпроводу розпочали будівництво 2 черги магістралі, яке завершили 1974 року. Таким чином збільшили поставку нафти у понад 2 рази.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Росія спричинила в Арктиці екологічну катастрофу
Загалом у систему нафтопроводу входить 8,9 км труб, 46 насосних станцій, 38 проміжних насосних станцій, резервуарні парки яких вміщають 1,5 млн м³ нафти. По нафтопроводу щорічно експортують 66,5 млн т палива.
Попри гарні показники 2019-го навколо нафтопроводу розгорівся великий скандал. Увечері 19 квітня білоруси зафіксували, що в російській нафті норма хлоридів перевищена в десятки разів. Після того Білорусь обмежила, а Польща взагалі зупинила транзит палива. Оператор польської ділянки "Дружба" компанія PERN заявила, що Польща і Німеччина не можуть приймати і переробляти нафту з такими показниками. Слідом від забрудненої російської нафти відмовилися південна гілка магістралі - Чехія та Угорщина.
Хлорорганіка використовується для нафтовидобутку із виснажених родовищ і могла разом із паливом потрапити до трубопроводу. Транснафта вважала, що потрапляння хлоридів було навмисним актом. Начебто, щоб приховати розкрадання нафти, злочинці поставляли паливо з додатками хлоровмісних сполук.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Україна позбулася брудної російської нафти
За кілька місяців Росія виправила помилки. Укртранснафта відновила транзит нафти до Євросоюзу. Загальний обсяг некондиційної російської нафти з високим вмістом хлорорганіки, який накопичився в трубопроводах становив 5 млн т. Лише у січні 2020 року Укртранснафта повністю витіснила неякісну нафту з української ділянки "Дружба". За весь період витіснення палива Транснефть заплатила українському оператору понад €4,3 млн компенсації. Президент РФ Володимир Путін заявив, що проблеми із нафтопроводом завдали Росії вагомих збитків. Вважається, що, крім компенсацій, за день простою "Дружби" Росія недораховується $80 млн виручки.
Інцидент із "Дружбою" - найбільша аварія в російському паливно-енергетичному комплексі за останні десятиліття. Проте вона стала однією з найбільш непомітних: увага до неї в Росії незначна, а в Євросоюзі мінімальна. На міжнародний рівень проблема вийшла тільки, коли влада Польщі публічно закликала Росію і російські фірми понести фінансову відповідальність за помилки, а також якомога швидше відновити поставки чистої нафти.
На ділянці нафтопроводу "Дружба" між Білоруссю й Польщею зафіксували нове забруднення нафти хлорорганічними сполуками. Виявили після проведення аналізу на пропускному пункті "Адамова застава", через який російська нафта надходить з Білорусі до Польщі. Після виявлення забруднення польська сторона призупинила транзит російської нафти.
Коментарі