
Днями перший віце-спікер Ігор Калетник заявив про необхідність скасування зовнішнього незалежного оцінювання та повернення до практики вступних іспитів до вишів. На його думку, це сприятиме підвищенню якості освіти. Він зазначив, що 80% школярів категорично виступають проти ЗНО — через занадто складні завдання і неоднозначність відповідей на них. Непокоїть його і те, що проведення ЗНО у сільській місцевості вимагає від майбутніх абітурієнтів зайвих витрат. Мовляв, сільським школярам доводиться здавати одну з дисциплін в одному райцентрі, а другу — в іншому.
- Аргументи Калетніка не витримують жодної критики, - говорить керівник освітніх проектів Центру дослідження суспільства Інна Совсун. - Добиватися підвищення якості освіти за рахунок більш простих завдань для абітурієнтів — це нонсенс. Якісна освіта не буває простою - учні повинні долати певні перепони, щоб її отримати. До того ж : звідки взялися данні про те, що 80% учнів не підтримують ЗНО? Він не озвучив ні назву компанії, яка проводила опитування, ні наскільки воно було репрезентативним - нічого. Складається враження, що цифри взяті просто зі стелі. Те саме стосується і "додаткових витрат" для сільських школярів. Погодьтеся, значно дорожче їздити і здавати по три іспити в кілька університетів, ніж здати їх в райцентрах.
Якою є справжня мета скасування ЗНО?
– В цьому зацікавлені певні середовища в освітянському колі. Адже ЗНО призвело до втрати ними значної частини прибутку у вигляді хабарів за вступ. На рівні вищого державного керівництва, Партії регіонів та комуністів розмови про скасування ЗНО тривають давно, і тільки широка громадська підтримка дозволяє ЗНО існувати і досі. Скасувати незалежне оцінювання перед виборами було б великою дурницею. Але вибори вже пройшли, тому подібні ініціативи набули нового звучання. Систему вищої освіти намагаються повернути на старі рейки.
Наскільки ефективним зарекомендувало себе ЗНО у запобіганні хабарництву?
– Система ЗНО не долає корупцію стовідсотково — це неможливо в суспільстві, котре є корумпованим і де викладачі отримують зарплату, що дорівнює зарплаті прибиральниці. Але вона дійсно ефективна. Всі соцопитування показують, що цього року більшість абітурієнтів не стикалися з корупцією при вступі. Звісно, були механізми обійти ЗНО: маніпуляції з рейтингами вступників тощо. Однак ці показники значно менші від тих, які були при вступних іспитах.
Яких вдосконалень потребує система ЗНО?
– Першочергово потрібно працювати над якістю тестів, долучати фахівців, які вміють правильно їх складати. Багато ректорів політехнічних університетів скаржаться, що тести з математики не дозволяють ефективно відділяти здібних абітурієнтів від слабких. Це великою мірою пов'язано з тим, що в 2009-му з цих тестів забрали відкриту частину — де треба розв'язати певну задачу. Причиною є нестача коштів: адже такі завдання мають перевіряти люди, яким треба платити зарплату, яких треба відвозити до місць перевірки. Грошей для цього не знайшли. Тому залишили тільки закриту частину - де потрібно поставити галочки напроти правильної відповіді, і де можна просто вгадати з відповіддю. Тенденція по скороченню видатків на освіту триває: у бюджеті на 2013-й рік на Міністерство освіти і науки закладено зниження витрат на 7,7% порівняно з минулим роком.
Яких першочергових змін вимагає система вищої освіти в цілому?
– Потрібні зміни в самій системі вступу. Коли, окрім ЗНО, існує багато інших факторів, які впливають на вступ — тоді ЗНО перестає бути ключовим елементом. Плюс додаються корупційні моменти. Наприклад, в багатьох європейських країнах середній бал атестату - це той показник, за яким вступають до університету. Але треба пам'ятати, що через низькі зарплати наші вчителя можуть бути піддатливими до корупційних спокус і завищувати оцінки "за проханням". Тому, коли в 2010-му Табачник почав враховувати при вступі середній бал атестату — то у порівнянні з попереднім роком оцінки у випускників одразу покращилися. І поки вчителі отримуватимуть існуючи зарплати - ми не можемо говорити про адекватну оцінку ними здібностей учнів. Взагалі, намагатися скасувати хабарі в умовах того, як фінансується освіта — це як воювати з вітряками.
Коментарі
31Когда я поступал на ист.фак., (1989г.) профессор второй вопрос билета слушать не стал - пожал мне руку и поздравил с поступлением. Мой племянник выдает такие "расклады", что у меня "подковы отпадают"- я в его возрасте 1/10... ЗНО он сдал ужасно. Как можно тестами сдавать историю, литературу?..
Забыл сказать: в 1989г. мама работала уборщицей.
Говно ваше ЗНО!
Для Ірини:
В у випускному класі тільки двоє дітей можуть дати аналіз історичної події, пов'язати передумови і наслідки, всі інші - БОЛОТО. Але ЗНО здали всі з астрономічними балами!
Батьки дітей-дебілів, не крадіть майбутнє у моїх дітей!
Щоб ви знали,діти дуже багатьох моїх знайомих поступили в престижні Київські ВУЗи ,в медицинські Вузи Вінниці і Тернополя без блату і грошей,а тільки за знаннями завдяки ЗНО!!Може,ВИ ЗГАДАЄТЕ ,яка система була в наш час-ВУЗи для бідних і багатих.Не крадіть в моєї дитини майбутнє!!Залиште ЗНО!!!!
ЗНО це піар при отриманні високих балів хабаря при вступі
взяли
От ЗНО одна польза: количество дебилов-первокурсников за счёт него зашкаливает. Учиться они не могут и не хотят. Грамотные студенты в итоге могут легко поступить на обменные программы своего вуза с заграничными университетами-партнерами, конкурс даже если высокий, то дебилы-ЗНОшники его не могут пройти, и по факту конкурс получается низким.
Торжество быдлячества в украинской системе образования - быдлоголовый министр Вакарчук. В 2008 г. для абитуриентов на специальности "международная экономика", "международные отношения" он отменил ЗНО по иностранному языку, т.е. по профильному предмету(!), но оставил экзамен по мовну.
Люди говорять мовою, а їзиковно - це синонім Алекса
Про хабарі кричать, в першу чергу, ті, хто сам хоче їх отримувати (або отримує). Навряд чи таким людям зрозумілим є задоволення від певної творчої роботи, а особливо - коли ця робота здійснюється разом із талановитим студентом. Це надзвичайне відчуття, яке можна порівняти, вибачте за пафос, із творчим щастям. Це значно вище за хабар!
Перейшовши в інше місце роботи, я продовжую працювати з магістранткою, не отримуючи за це не копійки (бо я вже там не працюю, а керівника їй не дали). Але натхненна праця здібної студентки була найвищою винагородою. Нам було ЦІКАВО ПРАЦЮВАТИ! Зрозумійте, що творчість тримається і на цьому!
А вдячність... Коли вони через 1, 5, 10 років тебе добре згадують...
Я наголошую на визначенні слова СПРАВЖНІЙ. Їх мало, бо з захватом освіти людьми некомпетентними, ми чуємо лише про хабарі. Про знання, а особливо - ЗДІБНОСТІ - взагалі вже всі забули. Колись мені студенти довго розповідали, як вибирали фах залежно від гаманця батьків. Називали абсолютно полярні професії. Я починаю розмову про схильності, бажання, здібності, а вони вже й не розуміють, про що йдеться. Серед них були дуже талановиті люди, а були й такі, яким абсолютно не давалася наука. Вони витрачали час, батьківські гроші, а згодом - вони роблять заручниками численних інших - здібних працівників. Бо, як відомо, хто нічого не знає та не вміє, іде керувати, не розуміючи те, чим керує.
Якщо навіть ми ставимо питання у площині "ЗНО або хабар", відповідь буде неоднозначною, бо тепер дають хабарі в інші інстанції.
Якщо повернутися до питання якості освіти, а головне - можливості визначення знань через ЗНО - тут питань безліч.
Ще до введення цього ноухау на 5-му каналі було обговорення, де була висловлена слушна думка: розуміння та використання знань шкільного предмета на різні спеціальності різний. Скажімо вимоги до знань математики в економічний виш, на мех-мат, у педагогічний - принципово різні!
Зрозуміло, що це стосується знань і з інших предметів. СПРАВЖНІЙ фахівець хоче бачити, в першу чергу, людину, здібну до олпанування професії. Для цього потрібна певна форма співбесіди
В Киеве ЗНО сдавали жестко, сам видел. На полонынах так же? Или там учителя решали? Лучший пример - 70% бюджетников-первокурсников нулячие, как негры из Зимбабве. Зато в мовне
ВНО полная чушь. Повсеместно можно решить вопрос за хорошие деньги. Уровень знаний студентов, сдавших тесты, не выдерживает критики. Многие хвалятся, что ответы угадывали.
ЗНО потрібна річ. Його здають ті хто має знання. але немає грошей на вступ. Важке ЗНО для тих хто привик все робити за гроші. Потрбно вчитися і тоді все буде легко здавати.