Щоденним автобусом "Чернігів–Клюси" дорослі жителі села Нові Боровичі Щорського району їздили до райцентру на роботу, діти — в музичну школу. Із села автобус виїздив о шостій ранку, зі Щорсу — о 18.45. За два дні до Нового року графік руху скоротили. Нині автобус курсує лише у вихідні.
У понеділок зі Щорсу до Нових Боровичів дістатися нічим.
— По вівторках, п"ятницях і неділях о 12.30 ходить автобус "Щорс-Гірськ". Він проїздить повз Нові Боровичі, — говорить диспетчер автостанції "Щорс" Ніна Школик, 55 років. — Більше нічого запропонувати не можу.
Таксисти за 20 км від Щорса до Нових Боровичів запросили 55 грн. Виручили колеги з місцевої районної газети — довезли за 5 л бензину службовою машиною. Їхали хвилин зо 20.
Під сільрадою жінка ставить велосипед.
— Бува, по роботі повертаюся зі Щорса після обіду, — каже соцпрацівниця Олена Гук, 40 років. — Стою, голосую. Як повезе, одразу їдеш. Іноді ждеш час-два, а то й чотири. Або їду автобусом до Камки, а потім по-молодецьки чимчикую 7 кілометрів пішки.
Жителі Нових Боровичів працюють у Щорсі на пилорамах, викладають у ПТУ, музичній школі. Восьмеро дітей із села навчаються в музичній школі. Раніше після уроків їхали шкільним автобусом до райцентру. А після занять поверталися автобусом "Чернігів–Клюси" додому. Як рейс відмінили, батьки наймали машину.
— Було, що й заняття пропускали. До школи нас возили машиною моя тітка та зять, — каже 40-річна Людмила Нікуліна, яка викладає в музичній школі. — У "Таврію" влазило тільки шестеро. Із батьками учнів подумували найняти мікроавтобус у щорських часників. Вони запросили 30 гривень в одну сторону. На день — 60. Їздити треба через день. Це дуже дорого. Потім на наше прохання школа поміняла розклад. Заняття перенесли на вихідні. Тепер приїжджаю в місто, вештаюсь до півдня. Потім веду заняття. Ночую в сестри. Зранку в суботу знову до музичної школи і тільки тоді додому.
У селі подейкують: доки їздили старі водії, Володимир і Валерій, проблем не було. Один із них родом із сусіднього села. Автобус перестав ходити через нових шоферів. Вони забирали собі забагато виручки.
— Одного дня водій натоптав повен автобус людей і на автостанції не пустив контролера перевірити квитки, — веде далі Нікуліна. — Після того приїхала перевірка з чернігівського автопарку і рейс закрили як збитковий. Хоча у будні в "Ікарусі" було тільки по кілька вільних сидячих місць. А в п"ятницю й неділю автобус аж тріщить. У Щорсі, окрім автостанції, люди сідають на чотирьох зупинках. Тільки на автостанції за квиток до Нових Боровичів треба платити більше 4 гривень, а на інших — 3 гривні водію.
Водій натоптав повен автобус і не пустив контролера
— Три тижні тому ми написали лист заступнику голови Щорської райдержадміністрації Любові Удод про наші проблеми, — каже виконувач обов"язків Новоборовицького сільського голови Наталія Камишина, 31 рік. — На сільський сход приїжджав заступник голови райдержадміністрації Олександр Виставнога. Казав, що рейс часний і вплинути на перевізника не можуть. "Уранці та в обід автобус є, чого ви возмущаєтеся?" — говорив.
— Щоденний рейс "Чернігів–Клюси" виявився економічно недоцільним, — каже 57-річний Валерій Головченко, заступник директора "Чернігівавтосервісу". Ця фірма є співзасновником підприємства "Автоекспресу", що обслуговує скорочений рейс. — Різко здорожчало пальне, і великі автобуси "Ікарус" та "Кароса" в будні ходили напівпорожніми. Ми перевели рейс на факультативне обслуговування. Плюс автобус Щорського автопарку до Горська, що возить пільговиків безкоштовно, відібрав у нас частину пасажирів.
Якщо селяни напишуть листа, можливо маршрутом пустять "газель", запевняють у "Чернігівавтосервісі".
З облдержадміністрації до Нових Боровичів надійшов лист, де сказано про заплановане оголошення конкурсу на щоденний рейс "Чернігів–Клюси".
— Скарги людей на рух автобусів надходять із усіх районів, — розповідає начальник відділу розвитку інфраструктури управління економіки Чернігівської облдержадміністрації Юрій Аношенко, 38 років. — Одна з останніх — із села Воловиця Борзнянського району. Туди та до сусідніх Ядут автобус заходить не завжди. Факт підтвердився. Перевізника попередили. Якщо таке повториться, розриватимемо договір на перевезення.
Транспорту на Марс немає шість років
Найгірше з автобусним сполученням у селах, де залишилося до півсотні жителів. Там автобуси не курсують по десять років. Наприклад, шість років тому автобус перестав заходити в село Марс Семенівського району Чернігівщини.
— Марсіанє добираються в Чернігів через Іванівку, — каже місцева жителька Галина Шляхова, 34 роки. — Маємо "жигулі", їздимо ними в Чернігів, Семенівку. Чоловік Володя возить дочку Машу, якій 12 років, у школу в Іванівку, а 5-річного сина Льошу, у дитсадок. Сусіди їздять своєю кобилою Зорькою, або йдуть пішки 2 кілометра до Іванівки. Там сідають на автобус. Коли 15 років тому вийшла заміж, автобуси ще ходили.
У Марсі нині мешкає 14 людей, переважно пенсіонери.
Коментарі