Жіноча роль в історії є окремою темою у вивченні будь-яких історичних подій. Не винятком є і розвиток українського національного руху у 20 століття. Про це у телевізійному проекті "Історична правда" Вахтанг Кіпіані спілкувався з істориком Оксаною Кісь.
В контексті недавнього святкування Дня матері постало питання про історію цього свята в Україні. Ця традиція сягає 20-х років 20 століття, коли членкині Союзу українок почали відзначати цей день. Однак пані Кісь зазначила, що День матері, яким би традиційним не видавався у контексті сімейних цінностей, властивих українських культурі, є все-таки запозиченим українськими активістками від західних колег.
Останньою доленосною подією в історії жіноцтва є Друга світова війна.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Я думав, що хоч трохи допоможу своїй нації" - як "оунівці" грабували пошту
"Друга світова війна є переломним моментом щодо ролі жінок у воєнній історії. Бо саме Друга світова була періодом масової участі жінок у бойових діях та в допоміжних структурах. Зокрема, відомо, що у Радянському Союзі біля 800 тисяч жінок пішли на фронт з власної волі. Це величезна цифра", - розповіла Оксана Кісь.
Далі історик торкнулася маловивченого питання, яке в Україні викликає неабияку цікавість - доля жінок в Українській Повстанській Армії.
Успішна діяльність УПА у 40-х роках була зумовлена, не в останню чергу, завдяки підтримці жінок - невеликої частини, що пішла у підпілля, та більшості, яка залишилася на місцях.
"Така діяльність привернула увагу карних спецслужб - почалися арешти й допити, - повідомила Кісь. - І було б дивно, якби частина цих людей не була спонукана до співпраці з НКВС і перетворились на агентів".
Оксана Кісь не вважає феномен так званих подвійних агенток унікальним. Вона розповіла про дослідження своєї колеги Олени Петренко:
"Жінки на допитах були дуже стійкі до тортур і катувань і їх дуже важко зламати. Проте вони виявляються чутливими, коли їх починають шантажувати родиною і дітьми. Тобто виходить, що сімейні цінності були центральними для жінок. Жінки були сильним місцем в українському націоналізмі, але вони ж були і вразливою ланкою для жінок, які співпрацювали з підпіллям".
Коментарі
95