26 липня 1925 року в Києві відбувся дебютний політ радянського пасажирського літака "К-1". Попри успіх серійного виробництва машини так і не налагодили.
Ескіз "К-1" спроєктував 1923-го конструктор Костянтин Калінін. Він працював начальником виробництва на київському авіаційному ремонтному заводі "Ремповітрошлях-6". У цехах лагодили й удосконалювали літаки іноземного виробництва. Проєкт Калініна передбачав побудову власного чотиримісного, одномоторного підкісного високоплана з класичним оперенням. Уже 1924 року Калінін розробив і представив конструкцію еліптичного крила, яке могли виготовити з дерева. Після успішної презентації конструктор отримав в допомогу іще декількох спеціалістів.
Улітку 1924-го остаточно готовий проєкт затвердив науково-технічний комітет, а восени розпочали побудову першого зразка літака на двигуні "Сальмсон". Через значні труднощі з матеріалами, а також через суперечності між керівництвом і працівниками заводу, "К-1" завершили в червні 1925 року.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Пілот здійснив рекордний переліт 1927 року
Для випробувань обрали аеродром у Жулянах. Пілотувати літак погодився молодий льотчик київського гарнізону, а Калінін зважився сісти на місце пасажира. "К-1" піднявся в повітря, набрав максимальну швидкість 161 км/год і досягнув висоти 3 тис. м. Після того успішного приземлився. Вийшовши з літака, випробувачі описали колегам поточні проблеми. Їх швидко усунули, а літак вирішили перегнати до авіаційного заводу в Харкові.
16 вересня "К-1" пролетів маршрутом Харків - Орел - Серпухов - Москва, успішно подолавши відстань 1,2 тис. км. Після того вперше в СРСР літак рекомендували до серійного виробництва з метою експлуатації на повітряних лініях цивільної авіації. Однак, окрім іще чотирьох, побудову жодного з подальших екземплярів не завершили. На базі "К-1" почнуть виготовляти літаки наступного покоління.
Декілька "К-1" придбало товариство "Доброліт". Згодом їх передали Центральній повітростанції Москви. Використовували для спонтанних перевезень пасажирів, санітарних завдань і аерофотозйомки.
Сконструйований українцем Ігорем Сікорським літак "Ілля Муромець" 12 лютого 1914-го вперше здійснив політ за маршрутом Санкт-Петербург - Київ. Мав 10 пасажирів на борту. Того дня пілотував Ігор Сікорський. Установив два світових рекорди - за кількістю пасажирів і на вантажопідйомність, яка досягла 1,3 тис. кг.
На борту "Іллі Муромця" 1913 року випуску був ресторан, ванна кімната, туалет і окремі спальні. Багато учасників польоту підіймалися на верхній місток і ходили крилами.
Під час Першої світової війни літак використовували як розвідник і бомбардувальник. На борт він міг підіймати до 800 кг бомб.
Коментарі