Відомий історик, Наталя Яковенко, сподівається, що рано чи пізно програму шкільного підручника історії України буде кардинально змінено. Про це вона сказала 15 березня на зустрічі зі студентами у Центрі польських та європейських студій, що в Могилянці.
"Той підручник, який існує сьогодні, навчає не патріотизму, а тому, що через деякий час почнуть складатися віршики такого змісту, який перекреслює ідею героїзму, патріотизму, відданості батьківщині і так далі. Коли в такому шаблонному, пропагандистському вигляді і такими нудними фразами дітей хочуть виховати відданості Україні, рано чи пізно, це обертається зворотним ефектом", - зазначила вона.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Обов'язкові виклики на допит вже не лякають, а дратують суспільство — Дзюба
Наталя Яковенко - відомий противник традиційного сьогодні в Україні викладу історії для учнів. За її словами, її автори не розуміють значення шкільної програми.
Вона підкреслює: "Шкільний підручник не про історію. Шкільний підручник - це підручник виховання громадянина. Ви ж розумієте, що на підручниках з хімії та фізики громадянина не виховаєш. Формула скрізь однакова. Впливати в той чи інший спосіб на формування соціальної, національної і культурної ідентичності маленької людини, можна тільки через гуманітарне знання - через літературу та через історію".
У 2007 році пані Яковенко виступила ініціатором створення моніторингової комісії з укладення нової програми. Професор зізналася, що замислилася над цією проблемою, коли почала викладати на молодших курсах Могилянки. Раніше вона читала лекції тільки для старших студентів. Коли вона почула, з якими знаннями історії й настроєм приходять до університету ще недавні учні шкіл, дуже здивувалася.
На вивчення історії впливають багато чинників - і стиль викладу, й ілюстрації. Стиль викладу сучасних підручників Яковенко вважає анахронізмом.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Центр візуальної культури позбавили приміщення у Могилянці
"Історія величезна. Історію не можна розказати всю. Навіщо її всю розказувати? Вибирається певний фактаж, а головне - як його подають, в який спосіб, яка стовбурна лінія при цьому передбачається. І чи треба говорити дитині, що "ти українець, українець, українець, українець..."? На 55-й сторінці вона скаже: "О, Гооосподи!". Треба якось інакше це сказати. Я завжди наводжу приклад. Підручник для 5 класу називається тепер "Вступ до історії України". Та дитина ще не знає, що таке історія. Ви їй розкажіть про музеї, про прізвища, про імена, про назви вулиць", - говорить вона.
Під час роботи комісії зі зміни шкільної програми історії група дослідників виробила багато побажань до нової програми. Нова концепція підручника історії була викладена на сайті Інституту національної пам'яті.
Будь-яку подію можна подати по-різному, переконана Яковенко.
"Як ми запроваджуємо елементи виховання української ідентичності на такому рівні? Йдеться про загальні речі. Є урок про топонімічні легенди. Там це названо інакше, але йдеться про те звідки витікають назви міст. І для прикладу пропонуємо на звороті сторінки, де ілюстративний матеріал, підряд поставити три легенди. Перша легенда - про Рим, звідки все почалося. Друга легенда - Краків, наш найближчий друг і партнер сьогодні. І третя легенда - про Київ. Рим, Краків, Київ. Розумієте, вони стоять поруч. Тобі ніхто "в лоб" не каже: "Люби Україну понад усе". Але ти її й так будеш любити, коли побачиш, що наш Київ нічим не гірший за їхній Рим. Це ж так можна організувати і так подати весь матеріал. Тобто виховувати громадянина, плекати національну свідомість, гордість. Але не тими пропагандистськими методами лєнінського комсомолу, як це роблять зараз. Зараз шкільний підручник пишуть так, як раніше агітки писалися".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Президент Києво-Могилянки про ляпас Табачнику: Нас намагаються підставити
З 2010 року ініціативу зі зміни шкільної програми було призупинено.
"Ця дискусія була гострою, поки не прийшов Табачник і не відбулася реформа, яка відсуває це питання аж на ті часи, коли піде Табачник і щось зміниться в цій країні. Але коли велася ця гаряча дискусія, вона нагадувала слова Володимира Самійленка:
Ще стоїть Україна! Не вмерла вона
І вмирати не має охоти.
Кожна піч українська - фортеця міцна,
Там на чатах лежать патріоти.
Ті, хто нас "шальмували", нам нагадували цих патріотів, які лежать на печі і не бачать, що щось відбувається довкола. Продовжують жити так, ніби за вікном щось приблизне на 1905-1908 рік: перша конституція російська, її відміна і треба боротися за її збереження".
Наталя Яковенко вважає, що сьогодні українські учні продовжують вивчати історію, написану у дусі столітньої давності. Однак, вона має надію, що зроблена робота буде корисною у майбутньому.
Коментарі
7