Львів - одне з перших міст в Україні, де з'являється і за короткий час стає надзвичайно популярною і розповсюдженою світлова, згодом неонова реклама.
Цікавим є те, що місто у проміжку між двома світовими війнами не просто нарощувало кількість, а виробило цілу концепцію – обгрунтування вимог щодо встановлення, розміру та естетики рекламного матеріалу.
На початку ХХ століття на фасадах Львова з'являються перші електричні світлові реклами. Як стверджує відомий історик А. М. Козицький, першим світлову рекламу у місті використав кінотеатр "Байка" у 1912 році, згодом "Геліос".
Саме кіновласники, виборюючи " місце під сонцем" ( до 1939 року у Львові діяло близько 30 кінотеатрів), стали піонерами світлової реклами у Львові.
Розміри реклами на початках були різноманітні – від метрових літер "Corso" ( нині – ресторація "Грушевський" на пр-ті Шевченка ) до двадцятисантиметрового напису "Фрашка" ( нині – "Київ").
Особливістю світлової реклами у Львові було те, що до її створення долучались відомі архітектори, інженери, новатори, які перш за все дбали про архітектурні особливості міста, естетичний бік справи.
Відомі імена Альфреда Захаревича (проект вивіски до "Фрашки"), теоретика львівської сецесії Маріана Ольшевського (вивіска у формі ангела з лампою для аптеки Еттінгера ) та низки інших.
Після Першої світової війни естетика відійшла дещо на другий план – обсяги і бізнесова складова справи брали своє.
В основі світлової реклами міжвоєнних років були написи, викладені електричними лампами, часто їх фарбували у різні кольори, або ж попередники "лайтбоксів" – скриньки зі скла з нанесеними зображеннями і підсвічені зсередини.
Новинками періоду були проекційні апарати, що подавали зображення на екран чи тумбу – їх розміщували на будівлях, зупинках, вітринах і навіть фонтанах!
На середину 1920-х років припадає ініційоване владою міста усунення незугарних, застарілих реклам. З'являються акуратні, накладні пластичні літери і "король реклами"- неон.
Неонові лампи у Львові були здебільшого виробництва концерну "Філіпс". Численні проектно-інсталяційні бюро, що виготовляли рекламу, залучали до справи знаних львівських архітекторів – Ф. Каслера, Т. Врубеля і багатьох інших.
Уряд будівельного нагляду магістрату суворо стежив за дотриманням норм і приписів розміщення і експлуатації реклами. Все ширше застосовувалась вертикальна світлова реклама середніх форм.
Світлова реклама надавала Львову сучасного, європейського вигляду і місто ні в чому не поступалось іншим великим містам континенту.
Коментарі