Пропонуємо переглянути ілюстрації, як виглядали села Донбасу в кінці 19 сторіччя. Унікальні фото з особистої колекції британського підприємця Джона Юза (Х'юза) показують, як жили мешканці Щегловки, Мандрикіно і Ясинуватої понад сторіччя тому. Збереглися і фото самої Юзівки, названої на честь самого підприємця. Цей населений пункт розрісся до масштабів міста з 1924 року став називатись Донецьк. Юза вважають його засновником.
Джон Джеймс Юз, британський промисловець, був сином інженера, який очолював кілька металургічних заводів. В юності Юз працював під керівництвом батька, а у віці 28 років придбав суднобудівну верф. Менш ніж за десять років Юз купив залізнопрокатний лафет для важких гармат. Розробляв рецептуру броні для обшивки суден і фортових укріплень. У віці 55 років Юз зацікавився розвитком промисловості в Росії. В Катеринославській губернії будував металургічний завод. Згодом почав розбудовувати галузь на Донбасі. Історики кажуть, регіон зацікавив валлійського підприємця передусім можливим розвитком тут промисловості. Багатий на корисні копалини Донбас відразу здався Юзу перспективним.
Вже через кілька років після заснування селище Юзівка швидко росло. Наприкінці 19 сторіччя селище не поступалося за масштабами маленькому містечку. Крім великої кількості житлових будинків, тут були найрізноманітніші торгово-промислові заклади, торгові лавки та ринки, вітряки. Діяли пивоварний, миловарний та три цегляні заводи. На той час у селищі для відвідувачів були відкриті також типографія, два трактири, вісімнадцять пивних і один ресторан. Натомість лікарів і поліцейських було доволі мало. Рух по залізничній колії напрямку Костянтинівка-Ясинувата-Юзівка-Оленівка почав діяти у 1872 році. Пізніше лінію дотягли до Маріуполя. Маршрут поєднував завод і рудники з залізничною магістраллю Донбасу, яка до того вже функціонувала.
У 2001 році в Донецьку Джону Джеймсу Юзу встановили пам'ятник. Також у місті зберігся напівзруйнований будинок, де жив британський підприємець.
Коментарі