На дні Балтійського моря біля узбережжя Естонії знайшли британський підводний човен, що зник понад 90 років тому. На борту служили три офіцери і 28 матросів. Це була одна із субмарин, що їх у Першу світову направив на Балтику тодішній перший лорд адміралтейства Вінстон Черчилль. Завдання — підтримати союзний царський флот й зірвати поставки залізної руди зі Швеції до Німеччини.
Підводний човен E18 вирушив із російського порту Ревель (нині Таллінн) увечері 25 травня 1916 року й узяв курс на захід. Наступного дня вступив у бій з німецьким кораблем і підірвав його торпедою. А через кілька днів, припускають, субмарина підірвалася на німецькій міні й затонула. Шведська компанія MMT її пошукам присвятила 10 років. Знайшли минулого тижня. 55-метровий підводний човен добре зберігся: на дні холодної Балтики, без кисню, затонулі судна іржавіють не так сильно, як в інших морях.
— Ми хочемо точно встановити, чому човен затонув, й віддати шану загиблим, розповівши світові їхню історію, — каже власник MMT.
На борту британських субмарин класу Е було тісно. Тут мали лише одне ліжко, в якому по черзі спали офіцери. Усі решта — де доведеться. Гальюн — туалет — у цих підводних човнах зазвичай замінювало відро. Знайдену Е18 одного разу обстріляв німецький літак, в момент, коли капітан вийшов на палубу справити нужду.
Під час Першої світової війни британські субмарини воювали найуспішніше. Один із підводних човнів класу Е, наприклад, за один день в жовтні 1915-го потопив чотири німецькі транспортні кораблі. Та Балтійське море небезпечне для субмарин: мілке, вхід у нього сильно звужується між Данією і Швецією. Лише в окремих випадках Е18 опускалася на свою максимальну глибину — близько 60 м.
Коментарі