Що робити зі статками Ахметова
Володимир ЛАРЦЕВ, 55 років, експерт із приватизації:
– Ахметову гріхи не варто прощати. Він був основним фінансистом Януковича й автором більшості корупційних "сімейних схем". Під час Майдану та подій на Донбасі займав дуже хитру позицію. На боці України він тільки формально. Саме Ахметов де-факто винен у повномасштабному розгортанні сепаратизму в Донецькій і Луганській областях. Хоча довести це напряму, мабуть, неможливо.
В ідеалі "господар Донбасу" має заплатити за кожне незаконно приватизоване підприємство у розмірі не менше чотирьох річних обігів. Це справедливо, проте втілити руками нинішньої влади – неможливо. Гроші Ахметова надійно сховані, а величезний вплив забезпечує недоторканність. Тим паче президент Порошенко такий самий олігарх.
Найоптимальніший варіант – послабити його бізнес-структури. Для цього потрібно інвентаризувати всі приватизаційні угоди Ахметова за президентства Януковича. А це – дев'ять обленерго, низка вугільних і металургійних підприємств. Він придбав їх за заниженими цінами. Це його слабка точка. Усе залежатиме від того, чи буде у президента і прем'єр-міністра політична воля виставити рахунок Ахметову.
Борис КУШНІРУК, 48 років, економіст:
– Націоналізовувати майно Ахметова не потрібно та й нереально. Але в міжнародному законодавстві є пункт, відповідно до якого, за підтримку і фінансування тероризму передбачено конфіскацію майна. Цієї норми потрібно дотримуватися і в Україні. Тоді, за рішенням суду, ще до завершення розслідування на все майно обвинувачуваного накладаєтеся арешт. Це було б доцільно зробити щодо Ахметова. А разом із ним – і до Царьова та Єфремова.
Якщо ж – ні, то в Ахметова є три вразливі точки. Перша: бюджетні дотації на вугільну галузь. Це просте перекладання грошей із держбюджету в кишені олігарха. Друга: виведення прибутків з України через офшори. Третя: схеми, пов'язані з енергоринком, де не було видно реальних витрат. Проте саме ці витрати ставали обґрунтуванням для встановлення тарифів. Також Ахметову віддавали весь експорт електроенергії. Якщо натиснути на всі три точки, у нього виникнуть великі проблеми. Цим має займатись уряд.
Андрій НОВАК, 41 рік, економіст:
– З одного боку, офіційна позиція Ахметова відображена у відеозверненнях. Там він виступає за Донбас у складі України. З другого – його бездіяльність свідчить, що він не хоче сприяти розв'язанню ситуації із сепаратистами. Тому українській владі треба вирішити, що реально робить Ахметов на Донбасі. У тому числі – вимагати конкретної фінансової допомоги на проведення антитерористичної операції. Тоді стане зрозуміла його справжня позиція.
З падінням влади Януковича відбулося падіння його "сімейного" бізнесу. Це стосується й Ахметова. Його вплив зменшується з кожним оголошенням політиків і бізнесменів у міжнародний розшук. Зараз владі треба в законодавчому порядку заборонити використання будь-яких офшорних схем. Це слабке місце не тільки Ахметова, а практично всіх великих експортерів. Без офшорів український бюджет міг би наповнюватися на зовсім іншому рівні.
"У тих областях, де ми владу втримали, це стало можливим завдяки чесній проукраїнській позиції місцевих еліт. А в Донецьку та Луганську ситуація вийшла з-під контролю, в тому числі й тому, що місцеві еліти вирішили зіграти роль арбітра між українською владою і жителями своїх регіонів. А жителі їм сказали: "Пішли ви… Ви нас грабували, тепер ви нам – не царі".
Якби Партія регіонів, що в Донбасі царювала 23 роки, змінюючи назви і вивіски, встала на бік української державності, все було б інакше. Якби Ахметов вчинив, як Коломойський –
ми не мали б настільки складної ситуації в Донбасі. А тепер наша позиція та позиція Донбасу стосовно Ахметова і йому подібних збігаються. Вони перехитрили самі себе"
Сергій ПАШИНСЬКИЙ, колишній виконувач обов'язків глави Адміністрації президента, нардеп від "Батьківщини", в інтерв'ю www.liga.net, 27 червня 2014 року
Коментарі