четвер, 05 травня 2011 13:38

Медіа-арт в Україні відстає на 10 років

У квітні письменник Юрій Андрухович поїхав у третій тур із польським гуртом Carbido. Відеоряд проекту забезпечувала віджей-група КУБ з Івано-Франківська. Її учасники грали відео в реальному часі, що відповідало звукам на сцені. Із минулого року існує Українська асоціація віджеїв. Про особливості цього культурного напрямку та його розвиток "Країні" розповіли учасники дуету Tenpoint VJ з Києва

Звідки з'явився віджеїнг? Коли грають електронну музику, на сцені нічого не відбувається. Стоїть діджей і 1,5 години крутить ручку на пульті. Всі слухають, а дивитися нема на що. Але ж людей треба розважати, показувати їм картинки. Віджеїнг без музики неможливий. Від відеоарту та інсталяцій відрізняється тим, що демонструється в умовах концерту або вечірки, а музика задає емоції.

Із самого початку і до кінця 1990-х у віджеїнгу домінувала концепція cut ups, або нарізки. У "нарізочну" відправляли все підряд - і шматки арт-хаузних фільмів, і блокбастери. Наш особистий досвід свідчить: можна взяти 15 шматків відео різної якості, зібрати їх разом, однак новий сенс від цього не з'явиться. Проте з цією ідеєю жили 10 років.

Коли ми прийшли у віджеїнг, то вже добре зналися на музиці. Працювали дизайнером та менеджером. 2004-го настала перша хвиля софтверного віджеїнгу. Комп'ютерні програми дали змогу створювати відеоряди за невеликі гроші без використання відеопрогравачів і професійних камер. З'явилися доступніші камери та комп'ютери, мало не кожен міг знімати кіно і обробляти його вдома. Однак у світі є безліч речей, які сам не відзнімеш.

Можна взяти 15 шматків відео різної якості, зібрати їх разом, однак новий сенс від цього не з'явиться. Проте з цією ідеєю жили 10 років

Взяли участь у понад 200 виступах. Спочатку грали у некомерційних проектах під експериментальну електроніку. Вперше нас запросив у клуб "Барви" Діма "Котра" Федоренко (співпродюсер експериментального лейблу Kvitnu. - "Країна"). Провели в офісі чотири безсонні ночі, поки записали на касети 4 години забійного шумового відео з усілякими рисочками, крапочками. До цього бачили віджеїв тільки в інтернеті.

Після першого комерційного проекту потрапили до Книги рекордів Гіннеса України. Грали на екрані 60 на 10 метрів. У вересні 2010-го відкривали ГОГОЛЬFEST на майдані Незалежності. Це була наша друга найбільша платформа.

Деякі віджеї називають родоначальником руху корейця Нам Джун Пайка і ведуть історію від відеоарту. Першими в Україні були Гліб Катчук та Ольга Кашимбекова. Вони грали ще з касет, у старому стилі. Відео робили з нарізок фрагментів у реальному часі з використанням телепульта. Деякі роботи Ткачука є в галереях Віктора Пінчука та Марата Гельмана. Класні хлопці їздять у тури разом із Юрієм Андруховичем і музикантами Кarbido - VJ-група КУБ з Івано-Франківська. Бородаті, одягнуті в камуфляж, в зашнурованих омонівських черевиках і футболках, заправлених у штані. Це класичні віджеї. Один знімає, другий одразу монтує, відвантажує матеріал третьому, і той уже виводить його на екран. Вони з тієї арт-тусівки на Західній Україні, що береже традиції 1980-х.

Ціни на наші послуги викликають подив. Але, щоб зробити кілька годин відео, треба працювати кожен божий день. Це значно більше, ніж 40 годин на тиждень. Вечірка триває до ранку, і весь цей час ти слухаєш музику, стоїш - контролюєш систему. Щоб відчувати музичний ритм, треба постійно танцювати. На Global Gathering ми працювали нон-стоп півдоби.

Розділяємо комерцію та некомерцію. Можемо безкоштовно взятися за те, що нам подобається. Навіть якщо музика не дуже, але це - симпатичні люди з приємними цілями, ми готові співпрацювати.

Кожен із нас робить усе. Без розподілу ролей. Щодня проглядаємо мільйони картинок, фотобанки, статичні роботи. Відбираємо ті, що сподобалися, і думаємо, як це можна втілити у відеоформаті. Зазвичай роблять 200 кілограмів відео, з початком пісні натискають кнопку і - картинка поїхала. Такий шматок незмінний. Ми ж додаємо, прибираємо, змінюємо світло у реальному часі. Тому це і називається live video, живий виступ.

Багато залежить від того, яке використовуєш зображення. Якщо під солоденьку музику показуєш гнівне обличчя - значить, не підготувався. Коли працюєш із живою групою, а музика повільна - дуже важко вгадати з картинкою. За таких умов краще відмовитися від фігуративу: все красиво блимає, переливається під музику, але додатковим сенсом не обтяжене. Відео максимально наближене до світломузики.

Якщо на майданчику блимати з частотою звуку однією і тією ж картинкою, то можна виявити людей, схильних до епілепсії - вони впадуть першими

Більшість молодих віджеїв добре знають технічний бік, але не мають власного розуміння і сприйняття. Народ розбестила велика кількість відео, реклами і телебачення. Вважають, якщо за 5 секунд не зміг показати летючу кобилу з крилами, то просто не захотів.

Співпрацюємо з групою "ДахаБраха" і театром "Дах" від самого початку проекту "Сни покинутих доріг". Вперше його показали на ГОГОЛЬFEST'і позаторік. Це синтетичне шоу, концерт-перформенс, віджеїнг та лазерна анімація разом. Тут ми робимо всю відеодекорацію. Працюємо під музику, у театральній дії не зав'язані. Влад Троїцький знає, якого ефекту досягти, яку отримати емоцію, а ми йому пропонуємо варіанти. Театральний режисер відкритіший до ідей, ніж телевізійник чи кіношник.

Покажи череп або вагіну, і це вирве людину зі стану слухання музики. Тож не варто намагатися звалити народ з ніг, робити картинку, яка заважатиме. Треба доповнювати. Якщо на майданчику блимати з частотою звуку однією і тією ж картинкою, то можна виявити людей, схильних до епілепсії - вони впадуть першими.

Україна у медіа-арті відстає років на 10, якщо не більше. На виставках сучасного мистецтва досі висить здебільшого живопис! Багато українських художників хотіли б освоїти медіа-арт, але мають величезну прогалину в знанні техніки. Тут мусиш бути водночас режисером, оператором, монтажером, програмістом, продюсером і саунд-дизайнером.

Головне у віджеїнгу - форма і художній смак. Це може бути абсолютна абстракція, яка добре підкреслює і доповнює твоє відчуття музики. Потрібна спільна робота з музикантом. Запорука успіху - ексклюзивність матеріалу і подачі. Наприклад, на ГОГОЛЬFEST'і ми створили аудіовізуальну інсталяцію - здоровенний світловий куб розміром 3 на 3 метри. Він складався з 600 світлодіодних трубок, кожна метр завдовжки. Трубки проектували відео, синхронізоване зі звуком, який спеціально написав Котра. Вийшло чесне 3D без окулярів.

 

 

VJ, або віджей - той, хто створює візуальне тло до музики у реальному часі. Виводиться на екрани в нічному клубі чи концерті.

Віджеїнг - створення або відбір відео наживо під музику на концертах та в нічних клубах.

Відеоарт - напрям візуального мистецтва поза межами кіно і телебачення, оснований на рухомих зображеннях; створення відеоінсталяцій.

Відеоінсталяція - форма сучасного мистецтва, відеоарту. Просторові, тривимірні, часто інтерактивні композиції у вигляді візуальних проекцій на різноманітні об'єкти.

Медіа-арт - мистецтво новітніх технологій. Включає комп'ютерну графіку і анімацію, інтерактив, інтернет-арт, віртуальні мистецтва, конструювання роботів тощо.

Software programming - програмне забезпечення, цифровий конструктор алгоритмів і програм.

Motion designer - дизайнер рухливої графіки, працює з цифровим відео та анімацією.

Фігуратив - предметне мистецтво, що зображує реальні об'єкти.

 

Зараз ви читаєте новину «Медіа-арт в Україні відстає на 10 років». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути