Єдиним варіантом для білоруських калійних добрив після заборони транзиту через Литву залишається Україна. У цьому зацікавлений морський порт Дмитра Фірташа в Миколаєві. Втім в Уряді вагаються і вивчають можливість приєднання до анти білоруських санкцій. Ризик - зустрічна дестабілізація білорусами ринку палива.
Головний експортний товар Білорусі – калійні добрива. Наш північний сусід продає їх на $2,5 млрд щороку і займає 20% світового ринку.
Раніше майже весь цей об'єм експортувався через литовський порт Клайпеда. Втім, 1 лютого Литва приєдналася до санкцій проти режиму Лукашенка і заборонила транзит своєю територією.
Це завдало сильного удару економіці Білорусі. Вивозити достатні об'єми добрив через російські порти неможливо, оскільки в них бракує вільних потужностей. Відтак білоруси спробували пере направити калій транзитом через Україну – останнє вікно можливостей, що залишається.
Це значні об'єми, що дозволили б всьому українському логістичному ланцюжку (залізниця, морські термінали) заробляти додатково понад 150 млн доларів щороку. Це також дає в руки Києва сильний козир з допомогою якого можна забезпечити стабільність поставок з Білорусі палива та підвищити рівень політичної лояльності північного сусіда.
Проте, принципи європейської інтеграції вимагають від України проявити солідарність з Литвою і загальною політикою санкцій проти режиму Лукашенка. Яким шляхом піде Уряд?
Обмеження транзиту – перший крок
Лукашенко нещодавно заявив, що Україна відмовилася від імпорту калійних добрив із Білорусі. При чому зробив він це в розмові з ексспікером Верховної Ради України Олександром Морозом, що викликало подив.
Попри те, що відповідного офіційного рішення ще не має, за інформацією джерел Gazeta.ua, український уряд справді упродовж останніх кількох тижнів активно вивчає можливості приєднання до санкцій і повну заборону транзиту білоруського калію.
"В уряді також ведеться вивчення альтернативних джерел поставок калійних добрив в Україну та пов'язані з цим ризики", - повідомило джерело.
Укрзалізниця заборонила транзит продукції "Білоруськалія" в напрямку низки європейських країн.
15 лютого у цьому напрямку було здійснено перший вагомий крок. Укрзалізниця заборонила транзит продукції "Білоруськалія" в напрямку низки європейських країн.
В Мініфраструктури повідомили, що це сталося внаслідок відмови працювати з цим вантажем одного з найбільших українських стивідорів. Водночас, надходження білоруського калію в інший порт – "Ніка-Тера" у Миколаєві продовжуються.
Оскільки на білоруський калій накладено американські санкції, крупні стивідорні компанії зважують ризики і не завжди погоджуються мати з ними справу. Цим і була зумовлена конвенція Укрзалізниці.
Ризики для України
Тим часом, на українському ринку опрацьовують різні варіанти розвитку подій. Опитані нами експерти вважають, що навіть у випадку заборони всього транзиту білоруського калію залізницею, якогось значного негативу українська економіка не зазнає.
"За першою інформацією достеменно не зрозуміло, чи Укрзалізниця заборонила лише транзит білоруського калію, чи також і ввезення на територію України. Втім, у будь-якому випадку, в українських споживачів залишається можливість завозити цю продукцію з тієї ж Білорусі на територію України автомобілями. Це у 2-3 рази зробить дорожчими логістичні витрати, але в нинішніх складних умовах, можливо, білоруси компенсуватимуть це зниженням ціни", - розповідає в коментарі Gazeta.ua Сергій Рубан, директор з маркетингу та розвитку нових продуктів "Українські мінеральні добрива"
Рубан оцінює потреби України в чистих калійних добривах на рівні близько 200 тисяч тонн в рік.
Значна частина калію у діючій речовині потрапляє до українських аграріїв у вигляді комплексних добрив NPK. При цьому він не вважає, що білоруський калій для України є безальтернативним.
"Уже невеликі партії калійних добрив надходили в Україну з Узбекістану, є можливість також купувати в Йорданії, Ізраїлі, Канаді та навіть Німеччині. Щоправда вартість таких добрив буде дорожчою", - розповідає Рубан.
Гострої потреби в хлористому калії в українських аграріїв перед цьогорічною посівною уже немає, оскільки вони встигли закупити його раніше.
Певних втрат можуть зазнати агрохолдинги, які закуповують добрива у великій кількості, але на майбутню посівну у них запаси вже сформовані, - розповідає інший співрозмовник Gazeta.ua. Втім, основний споживач білоруського калію в Україні не аграрії, а "Сумихімпром" та інші виробники комплексних добрив.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Литовське пальне більше не надходить в Україну - невигідно
Бензинова залежність
Якщо Україна в економічних стосунках з Білорусією отримала козир у вигляді безальтернативного "вікна" транзиту калію, то Мінськ міцно тримає нашу країну за бензобак.
За даними консалтингової групи "А-95", у 2021 р. спільно на Білорусь та Росію припало майже 5 млн т, або 62% всього українського ринку дизельного палива. Крім того, за підсумками року РБ зайняла 44% ринку бензину. А після припинення постачання палива з Литви, ця частка значно зросла.
"Презедент Білорусі вже говорить прямим текстом – Білорусь із Росією перекриють постачання нафтопродуктів у разі ескалації. А це два літри дизпалива із трьох, що споживаються в Україні, кожен другий літр бензину", - наголошує в коментарі Gazeta.ua директор "А-95" Сергій Куюн.
Цілком імовірно, що у випадку приєднання України до санкцій проти калійних добрив, Білорусь спробує дестабілізувати ринок палива. Тож перед українським Урядом складний вибір. Інша справа, якщо приватні стивідори в морських портах самі відмовляться оброблювати білоруський вантаж.
Коментарі