В Україні незабаром запрацюють нові правила маркування продуктів. Верховна Рада ухвалила відповідний законопроект.
На етикетках товарів заборонили писати інформацію, яка може ввести в оману покупця. Наприклад, "цілющий чай", "молоко, яке укріплює кістки" чи "йогурт, який нормалізує травлення". Водночас потрібно зазначати на видному місці наявність у товарі інгредієнтів-алергенів, передає Обозреватель.
По-новому зазначатимуть термін придатності продуктів. Для тих, які швидко псуються, залишать маркування "використати до". Для всіх інших - "мінімальний термін придатності". Це та дата, після якої продукт все ще можна вживати, але він уже може змінити характеристики.
На винах, лікерах, напоях, які містять понад 10% спирту, хлібобулочних виробах термін придатності не вказуватимуть.
За новими правилами на рибі та м'ясі зазначатимуть, чи їх розморожували.
За порушення правил передбачені штрафи. Якщо маркування вказане неправильно і це не загрожує здоров'ю споживача, юридичні особи платитимуть штраф 111,69 тис. грн., ФОПи - 74,46 тис. грн. Якщо це загрожує здоров'ю споживача, штраф буде більшим.
"Закон дасть можливість кожному покупцеві отримати максимум інформації на упаковці товару. Треба, щоб було чітко зрозуміло, який продукт екологічний та без добавок", - каже один із авторів документу, нардеп Ігор Бріченко.
За словами юриста Максима Несміянова, зараз ринок ніхто не контролює, тому з'являються шахраї, які змінюють склад і не пишуть цього на упаковці.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чи треба забороняти пальмову олію в Україні: думка експерта
"Водночас, що за новими правилами означає "спожити до"? До вказаної дати чи включно з? По-друге, якщо продукт продається для розфасування, то виробник, на свій розсуд, може вказувати, зменшився чи збільшився термін реалізації. Написано "може", але не "зобов'язаний". Наприклад, продаються сардельки в магазині. Вони зберігаються 30 днів у вакуумі. Під час цього періоду їх розкривають і продають уже на вітрині. Скільки їх можна в такому вигляді продавати?", - каже Несміянов.
Адвокат Олег Бабич вважає, що нові правила "розв'яжуть руки" виробникам. Вони отримають повне право не наводити у відсотковому співвідношенні інгредієнти продукту. Отже, перший інгредієнт може мати частку в загальному складі як 90, так і 10%. Крім того, ненатуральні інгредієнти та ароматизатори можна ніяк не виділяти у тексті упаковки.
У молочній галузі найчастіше підробляють вершкове масло. Виробники підмінюють молочний жир пальмовою чи кокосовою олією, маргарином. Часто фальсифікують томатні пасти. Підробляють навіть чорний мелений перець.
Коментарі