Базовим кроком з реформування українського залізничного ринку має стати поділ УЗ за напрямками діяльності за європейською моделлю, зі створенням окремого оператора вантажних перевезень "УЗ Карго".
Таку позицію висловлюють представники бізнесу, повідомило ділове видання "Дело".
Бізнес-портал акцентує увагу, що нинішня ситуація в Україні дуже нагадує європейські ринки до початку їх реформування в середині 1990-х років. Зайва зарегульованість ринку монополістом - Укрзалізницею - привела до того, що залізничні перевезення останніми роками втрачали ринкову частку. Європейці, які дещо запізнилися з реформами, нині намагаються інвестувати в залізничну інфраструктуру з тим, щоб збільшити частку вантажних перевезень вагонами до 30% (з 10-15%). В Україні залізничцею поки перевозиться до 50% вантажів.
Нове правління УЗ почало розділення компанії за напрямками діяльності. Як це робилося в ЄС понад 20-ть років тому. І як того вимагають Євродирективи в рамках Угоди про асоціацію з ЄС. У складі УЗ виділяються структури: управління інфраструктурою (УЗ Инфра), вантажні перевезення (УЗ Карго), планується створення пасажирського перевізника і виробничих структур. Хоча законодавці і не встигли синхронізувати нормативне поле з ЄС, у 2019 р. для виконання зобов'язань за Угодою, на рівні уряду були прийняті стратегія реформування і план заходів щодо реформування компанії.
"Ми підтримуємо... імплементацію пакету директив Європейського Союзу. Вони передбачають реформування системи і визначають потребу більшої інтеграції української залізниці в конкурентний ринок... Дуже правильним є рішення менеджменту про структурну реформу, в рамках якої підприємство вже розділили на оператора інфраструктури "УЗ Инфра" і філія вантажних перевезень "УЗ Карго". Що отримаємо в результаті? Прозорі фінансові потоки і якісне управління кожним видом діяльності національного оператора", - офіційно заявили про свою підтримку в компанії Kernel.
На підприємстві "Дніпровагонмаш" вважають, що важливо продовжувати модернізацію УЗ зі створення вертикально-інтегрованих бізнес-підрозділів з розмежуванням регуляторних функцій, прозорістю процедур і чіткою логістикою.
Рецепт такого реформування підтримують і в ЄБА. "Необхідно здійснити реформу фінансового та організаційного поділу УЗ на окремі сегменти за видами діяльності: оперування інфраструктурою; пасажирські перевезення; вантажні перевезення (послуги тяги), оперування вагонами, ремонт локомотивів і вагонів з виділенням в середині УЗ конкуруючих компаній, у вигляді акціонерних товариств, в кожному сегменті (крім інфраструктури)", - говорить Дарина Січкар, менеджер Комітету з логістики Європейської бізнес асоціації (ЄБА).
Вона також підкреслює, що важливим елементом такої демонополізації для бізнесу є довгоочікувана зміна - відкриття доступу до перевезень приватними локомотивами.
Раніше на зустрічі в ЄБА з ключовими гравцями ринку залізничних перевезень директор з комерційної роботи та логістики Укрзалізниці Іраклі Езугбая презентував концепцію філії вантажних перевезень УЗ Карго (UZ Сargo).
Коментарі