Не дивлячись на зміну керівництва "Укрзалізниці", старі корупційні схеми залишилися працювати, потоки не були ліквідовані, а лише перерозподілені. Змінилися лише кінцеві бенефіціари – підставні компанії.
Таку думку висловив директор консалтингової компанії William Invest Expert Віктор Медвідь, коментуючи заяву глави "УЗ" Войцеха Балчуна про очікуваний прибуток на рівні 300 млн. грн. за підсумками 2016 року, пише "Інформатор".
За його словами, рівень прибутку складає менше 1% валового доходу компанії, що досить мало для підприємства таких масштабів. "Це показники досить низькі для залізниці, на рівні підприємства середнього бізнесу. Залізниця ніколи не була збитковою. Завжди вона була прибутковою. Питання полягає в тому, що штучно коригувалися показники прибутку", - зазначив експерт.
Як приклад він навів неефективну роботу фінансового відділу, який допустив збитки у розмірі 15 млрд. грн. через відмову реструктуризувати борги держпідприємства у гривню. "Виходить, залізниця перейняла на себе зобов'язання заплатити 15 мільярдів переплати за кредитами, фактично. Тобто, взяли в три рази менше – заплатили в три рази більше. Усі підприємства реструктуризували, окрім залізниці", - додав він.
За словами Медвідя, "УЗ" і її структурні підрозділи занижують прибутки.
"Реальне це підприємство вільно генерує 10-15 мільярдів гривень, не напружуючись, щороку. Тому 300 мільйонів [у 33 – 50 разів менше], це смішно. [Окрім роботи фінвідділу прибуток зникає через] в основному корупційні механізми, пов'язані з виведенням грошових коштів. Так, якщо взяти будь-який вид ремонтів, то по ним 3-4 посередники йдуть, які виконують послуги. Тому, припустимо, якщо ціна, за яку платить залізниця, 1000 гривень, то собівартість цієї послуги 100-200 гривень. В світлі цих подій, безумовно, виходять не дуже ефективні на папері показники", - підкреслив Медвідь.
При цьому він також додав, що все керівництво залізниці "є мультимільйонерами". "Вся інфраструктура залізничних вокзалів і інше – вона вся знаходиться фактично в тіньовому секторі та не генерує доходу. Приклад лише одного з банків, який мав відділення й усі свої банкомати лише на залізниці та завдяки цьому заробляв сотні мільйонів гривень. Це все, по суті, паразитування на тілі держпідприємства. І цих паразитів дуже багато", - зазначає експерт.
"Ні по одному напрямку залізниці схеми, які працювали раніше, вони всі працюють, як і працювали. Просто змінилися бенефіціари, тобто, підставні компанії, але схеми працюють", - сказав Медвідь.
"Я ще раз підкреслюю, що 0,7% від валового доходу, прибуток для такого підприємства-монополіста, це нічого взагалі. Це навіть не в межах статистичної похибки, це вдесятеро менше статистичної похибки, розумієте? Це огидні показники абсолютно, тому тут нічим пишатися", - підсумував він.
Коментарі