Ексклюзиви
Пʼятниця, 24 лютого 2012 12:32

Українська економіка 2012: ризики, виклики та перспективи

Українська економіка 2012: ризики, виклики та перспективи

В 2012 рік українська економіка увійшла з невирішеною газовою проблемою, прогалинами в співпраці з Міжнародним валютним фондом і черговими новаціями для зменшення ваги наявних і грядущих проблем.

Думки численних експертів зводяться до того, що 2012 рік для України буде значно складнішим за 2011. Наближення парламентських виборів змушуватиме уряд шукати можливості для економії державних коштів та залучати нові шляхи наповнення держбюджету. На даний час основними проблемами української економіки є: зниження темпів росту, зменшення об'ємів реального експорту, неспроможність уряду повністю виконати план запозичень, висока частка соціальних витрат по відношенню до ВВП.

Приріст реального ВВП в цьогорічному бюджеті закладений на рівні 3,9%. Такого оптимізму українських урядовців не поділяють експерти Світового банку та EIU. В першу чергу слід узяти до уваги цілком очевидні факти, що здатні ускладнити життя української фінансової системи у 2012 році.

Так прямим тягарем для українського бюджету буде зростання ціни на газ, переговори про зниження якої вилилися в газово-сирну війну України та Росії. До того ж саме газ є одним із ціноутворюючих факторів на українському ринку. Навіть якщо вартість російського блакитного палива скоротиться вдвічі, розрив між ціною імпорту та роздрібною ціною буде значним, що може спричинити зростання вартості житлово-комунальних послуг. За даними держкомстату, 2011 рік ознаменувався подорожчанням продуктів харчування на 11,3%, алкогольних напоїв та тютюнових виробів – на 22,7%, послуг ЖКГ – на 15,4%. Доходи громадян при цьому лишилися незмінними. При збереженні сьогоднішньої ситуації з газом доведеться очікувати подальших подорожчань.

Крім того в третьому кварталі 2011 року скоротився показник реального експорту. Експортно-орієнтовані галузі України, такі як машинобудування й металургія, на які припадала половина об'ємів українського експорту в 2010, продовжують демонструвати слабкі показники. Зокрема, спад у металургійній галузі, що триває вже з листопада 2011 року посилює ризики девальвації гривні в цьому році, що, в свою чергу, може знизити обсяги імпорту й, відповідно, податкові надходження. Найбільший ризик знецінення української національної валюти припадає на липень та післявиборний листопад цього року.

Слабким залишається й ріст інвестицій через велику вартість запозичень. Ставки за позиками наразі перевищують інфляцію. З іншого боку, 60% інвестиційних видатків фінансується власними коштами підприємств. Проте сповільнення економічного росту зменшить прибутковість компаній, що послабить їх бажання інвестувати.

Іншою проблемою для економіки будуть витрати уряду. Запланований рівень дефіциту бюджету становитиме 2% ВВП. Однак існує проблема виконання плану внутрішніх та зовнішніх запозичень. Сума боргів, які Україні доведеться повернути в цьому році становить 65,9 млрд грн. У бюджеті заплановано покрити й перевищити погашення новими позиками на суму 86 млрд грн. Лише на користь МВФ Національному Банку України доведеться виплатити 2,63 млрд дол. протягом поточного року. Для уряду така цифра становитиме 787 млн дол. Ці кошти Україна виплачуватиме по першій кредитній лінії stand-by, якою вона скористалася в 2008-2010 роках. Погашення боргів України у 2012 році має відбуватися шляхом їх рефінансування. Однак Україна, фактично, відрізана від зовнішніх запозичень через побоювання щодо кризи в країнах ЄС. Так МВФ, який зараз переймається проблемами Греції кредитувати Україну поки не збирається. Січневі переговори України з кредитором результатів не дали. В той же час у неї з'явилася альтернатива: необхідну допомогу готовий надати Сбербанк Росії.

З грудня минулого року уряд уперше почав позичати на внутрішньому ринку в доларах США, що все ж може дозволити залучити принаймні декількасот мільйонів доларів. Крім того, сьогодні доларовий борг уряду можна придбати з дохідністю біля 10% річних.

Дедалі частіше зустрічаються прогнози підвищення податків у 2012 році. Метою цього радикального кроку має стати мінімізація зниження соціальних трансфертів. На противагу цій тезі варто навести наступні факти: уряд навряд чи вдасться до таких радикальних кроків напередодні парламентських виборів, однак усе залежить від того, на чиї плечі ляже відповідальність.

Варто зазначити, що уряд все ще зберігає значні запаси невикористаних коштів (близько 2 млрд дол). Основний їх дефіцит, імовірно, припаде на кінець поточного року. Як показує минулий досвід, доходи бюджету перевищують витрати до кінця серпня. Тому підвищення податків не доведеться чекати раніше осені.

У світлі неодноразово згадуваних виборів до Верховної Ради актуальнішим стає питання соціальних виплат у 2012 році. Цьогорічний бюджет був уперше затверджений зі спеціальною поправкою, яка дозволить уряду корегувати їх обсяги протягом року "відповідно до наявних ресурсів у державному бюджеті та пенсійному фонді". Таким чином існує можливість ручного управління державними фінансами, не звертаючись до Верховної Ради та не даючи шансів опозиції піаритись у парламенті протестами проти зниження видатків.

Значного росту доходів та витрат населення очікувати не варто. Будь-яке підвищення показників буде відповідати росту ВВП. Україна збереже лідерство по рівності доходів населення через великі соціальні видатки уряду. Незалежно від рівня доходу ріст зарплат буде більш рівномірним серед усіх категорій населення. Не слід у 2012 році чекати й суттєвої зміни показника безробіття. Причиною цьому є прогноз незначного росту української економіки.

Кадрові оновлення

У лютому вітчизняну фінансову сферу торкнулися кадрові зміни. У профільного відомства тепер новий очільник – екс-глава Служби безпеки України Валерій Хорошковський. Новому міністрові прогнозують великий тягар непопулярних рішень разом із публічною відповідальністю за них. Становище ускладнюється тим, що важелі впливу Хорошковського на Державну податкову адміністрацію, очолювану Олександром Клименком, та НБУ під керівництвом Сергія Арбузова надто обмежені. Для ефективного здійснення функцій Міністерства фінансів його голові доведеться налагоджувати зв'язки з вищезгаданими посадовцями.

Перед новим міністром Президент Янукович поставив три основні блоки завдань: збалансування бюджету, виконання реформ та боротьба з корупцією. В рамках даних кроків Хорошковський планує посилити реформаторську роль Мінфіну в системі уряду. Метою змін будуть активізація бізнесу та інвестиційних процесів, налагодження механізмів збільшення об'ємів іпотечного кредитування, ефективніше адміністрування податків. На порядку денному також пошук додаткових джерел доходу державного бюджету.

Враховуючи те, що Хорошковський сприймається як талановитий менеджер, а також дієва людина, здатна на жорсткі кроки задля досягнення цілей, багато експертів прогнозують суттєве покращення ситуації в українській економіці як наслідок саме діяльності нового міністра. Особливо підкреслюється системність Хорошковського та його вміння виходити зі складних ситуацій завдяки правильній оцінці стратегічних перспектив. Довіра з боку Віктора Януковича, який дав Хорошковськму карт-бланш на зміни в фінансовій сфері та у економіці, - теж суттєвий позитивний момент.

Перспективи зростання

Загалом, у 2012 році труднощів, ризиків та викликів для української економіки існуватиме багато. Посилюючий вплив на внутрішні проблеми матимуть економічні негаразди країн світу, зокрема боргові кризи в державах єврозони. Основа майбутнього економічного зростання України – в підтримці внутрішнього виробника заради вітчизняного споживача. Даний підхід має місце в багатьох урядових програмах, зокрема в програмі стимулювання внутрішнього виробництва та інвестиційно-інноваційного розвитку. Так спад попиту на продукцію експортно-орієнтованих галузей можна компенсувати за рахунок внутрішнього споживання власної продукції. Допоможе цьому державна підтримка інвестиційних проектів, де така продукція потрібна. Для покращення перспектив розвитку вітчизняної економіки необхідно працювати над зниженням енергозалежності України, імпортувати новітні технології та стимулювати національне виробництво, не забуваючи при цьому про паралельне нарощування експорту.

Завдань дійсно багато. Головне – злагоджена робота над їх втіленням, розуміння пріоритетності розвитку економіки, а не політичних чвар, якими наше суспільство за останні роки перенасичене.

Зараз ви читаєте новину «Українська економіка 2012: ризики, виклики та перспективи». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 26206
Голосування Чи подорожчають продукти через відміну державного регулювання цін?
  • Так, виробники і магазини скористаються цим
  • Так, але подорожчають тільки найпопулярніші товари
  • Ні, будуть лише сезонні коливання цін
  • Деякі товари подешевшають
  • Державне регулювання - це радянський пережиток. Його треба відмінити
Переглянути