Ексклюзиви
Вівторок, 08 вересня 2020 17:25

Українці зробили російську продукцію менш конкурентною

Зараз рух "Не купуй російське" працює не так потужно. Хоча на його старті 2013 року вдалось завдати удару по імпорту з Росії. Український споживач дізнався, як за штрихкодом відрізнити російські товари. Супермаркети почали маркувати продукцію, розповів Gazeta.ua активіст громадянського руху "Відсіч" Сергій Федорівський.

Наскільки бойкот був ефективним економічним інструментом?

2013 року імпорт із Росії був на рівні понад $23 мільярдів. Тобто кожна третя одиниця валюти йшла в РФ. 2019-го імпорт складав понад $6 мільярдів - кожна шоста грошова одиниця. Номінально об'єми імпорту з Росії зменшились майже в 4 рази. В дольовій участі - більш, ніж удвічі.

Рекорд по зменшенню імпорту з Російської Федерації зафіксували 2016 року - $5,3 мільярда. Торік по багатьох сферах не продовжили санкційні пакети. Імпорт російських товарів мав би зрости цього року, але карантин дуже сильно на це вплинув.

Я приєднався до кампанії "Не купуй російське" 2014-го. Ми хотіли, щоб українці, обираючи шоколадний батончик Snickers чи Lion, дивились, де вони зроблені. Купуючи смартфон чи телевізор - обов'язково запитували країну виробництва. І відмовлялись від покупки, якщо вони виготовлені в Росії. Бо є альтернатива. Наприклад, шоколадні батончики Snickers і Nuts почали завозити в Україну з Нідерландів. Бо виготовлені на російських підприємствах не купували. Чипси Lays теж спочатку постачали з Російської Федерації, а зараз везуть із Польщі.

Ще одна перемога - на російські товари почали наносити штрихкоди українських імпортерів. Це значні інвестиції великих компаній на зміну упаковки.

Однозначно залежність від російських товарів тотально зменшилась. Тут діє комбінований кумулятивний ефект, результат якого буде значно пізніше. Багато країн мислять торговельним балансом. Те, що нам зараз завозять більше товарів із Польщі, зробило Україну для останньої хорошим другом. Тому що ми їм гроші даємо.

Автор: Facebook руху "Відсіч"
  Ще одна перемога кампанії - на російські товари почали наносити штрих-коди українських імпортерів
Ще одна перемога кампанії - на російські товари почали наносити штрих-коди українських імпортерів

Українцям важко відмовлятись від російських товарів?

У митних положеннях є "країна-постачальник" і "країна походження". Країна-постачальник може бути Румунія, а виробник - Росія. Наприклад, пиво "Балтика" виготовляють в Україні. Але в Російській Федерації сплачується роялті за використання бренду. А людина звикла купувати цей продукт. Найскладніше було в тих сферах, де є російський капітал, але виробництво розміщене в Україні. Це мінеральна вода, мобільні оператори.

Ще часто чули аргумент - купую російське, бо воно дешевше. Зараз це вже не так, їхні товари подорожчали. Офіційно в Україні працює понад 100 філій російських компаній. Якщо порахувати установи, організації, юридичні особи, кінцевими бенефіціарами, яких є люди з Росії, то виходить майже 13 тисяч. Частина коштів залишається в Україні - йде на податки, але прибутки направляються до сусідньої держави. Результат кампанії "Не купуй російське" - підвищення вартості їхніх товарів, зменшення прибутку з однієї одиниці товару.

Завдяки бойкоту українці зробили російську продукцію менш конкурентною. Тепер імовірність, що людина придбає альтернативу, є більшою. Наприклад, офісний папір. Раніше казали: закупити 50 упаковок європейського по 60 гривень і 50 упаковок російського по 40 - велика різниця. А зараз 66 гривень буде коштувати папір із Росії, 60-70 гривень - завезений з Німеччини або Бельгії.

На ринку електроніки кампанія розпочалась 2016 року. Результат отримали торік. Раніше в Україну завозили техніку Samsung та LG, яку збирали на російських заводах. 2019-го обидві компанії заявили, що будуть постачати в Україну продукцію з Європи чи Азії. Середня ціна ввезення певних видів електроніки знизилась на 7%. Це була офіційна заява компаній, які змінили логістичний ланцюжок під тиском бойкоту "Не купуй російське".

Від початку бойкоту минуло 7 років. Частина громадян уже перестали звертати увагу на маркування. У магазинах зникають цінники з країною-виробником. Чому так відбувається?

- Росія витрачає чимало коштів на відбілювання свого іміджу. Зокрема доволі потужно просуває інформаційний посил - "Люди устали от войны". Розрахований на тих, хто ніяк не був до неї дотичний.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Рубль падає через можливі нові санкції проти Росії

Як зараз змінилась діяльність руху "Не купуй російське"?

Мета залишилась тією ж, просто ситуація змінилась. Це безкровна допомога в обороні державного суверенітету і територіальної цілісності. Якщо в Росії не буде грошей, щоб прогодувати себе, про війну вона думатиме в останню чергу.

Зараз основна увага - сфера культури. Там також є російський продукт. Просто іншого формату. Чим відрізняється російський серіал від шоколадного батончика? Перший впливає на мізки, бо містить інформаційний посил - "Мы же братья".

Бойкот культурних продуктів теж впливає економічно. Наприклад за підрахунками бізнес-школи Гарварду, гурт BTS в Південній Кореї додав до ВВП країни $4,9 мільярда. Будь-який діяч культури може додавати або віднімати відсоток ВВП.

Подали багато скарг на певний контент. В Україні почали з'являтися закони, які забороняли показувати фільми та серіали, де по-геройськи показуються силові структури країни-агресора. Вдалося зробити так, щоб більш ніж 110 діячам культури Російської Федерації заборонили в'їзд до України.

Бойкот російського кіно, попси - теж результат "Не купуй російське". Ми писали скарги в СБУ. Там у нас просили надати докази, ми їх знаходили.

Автор: Facebook руху "Відсіч"
  Бойкот російського кіно, попси - теж результат "Не купуй російське"
Бойкот російського кіно, попси - теж результат "Не купуй російське"

Деякі компанії використовують російську мову на своїх сайтах, для продукції. Їх не лякає бойкот?

Кажуть, мову на хліб не намажеш. Але візьмемо приклад одного з японських виробників електроніки, де частина наліпок мовно адаптована. На україномовну локалізацію вони витрачають близько $2-3 мільйонів на рік. Ці інвестиції заходять в Україну. Тобто мову таки намажеш на хліб. Гроші йдуть на оплату послуг високопрофесійних перекладачів, послугами яких користуються міжнародні компанії.

Спілкувався з представником однієї міжнародної корпорації. Людина щиро запитала: "А хіба в Україні не всі розуміють російську?" Місцевим офісам потрібно показувати більші об'єми продажів. Якщо буде бойкот їхніх товарів через мову, компанії нарешті відреагують на це.

6 європейських країн підтримали рішення Європейського союзу про продовження санкцій проти Росії через анексію Криму. Рада ЄС ухвалила рішення продовжити санкції відносно РФ до 23 червня 2021 року.

Зараз ви читаєте новину «Українці зробили російську продукцію менш конкурентною». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 25274
Голосування Чи подорожчають продукти через відміну державного регулювання цін?
  • Так, виробники і магазини скористаються цим
  • Так, але подорожчають тільки найпопулярніші товари
  • Ні, будуть лише сезонні коливання цін
  • Деякі товари подешевшають
  • Державне регулювання - це радянський пережиток. Його треба відмінити
Переглянути
Погода