Світова організація торгівлі винесла остаточне рішення в спорі Японії з Україною щодо спеціальних мит на автомобілі.
У квітні 2013 Київ увів на три роки спецмита на імпорт нових легкових авто незалежно від країни походження та експорту, нагадує Hubs.
Для автомобілів з об'ємом бензинового двигуна 1-1,5 л воно становило 6,46%, з об'ємом 1,5-2,2 л - майже 13%.
На той час 26% малолітражок в Україну завозили з Росії, по 15% - з Німеччини та Китаю. Основними постачальниками 1,5-3-літрових авто були Японія (21%), Корея і Росія (по 15%), Німеччина (14%) і Великобританія (13%).
Проти мита виступила Японія. До неї приєдналися Євросоюз, США, Росія, Австралія, Корея, Індія та Туреччина.
Країни погрожували Україні введенням аналогічних торгових обмежень і намагались домовитися в ході консультацій.
Після чотиримісячних переговорів у лютому 2014 року японці звернулися в орган з вирішення спорів між членами СОТ (Dispute Settlement Body - DSB) з проханням зібрати експертну панель.
Київ стверджував, що спецмито було вимушеним заходом для захисту українських виробників від зростаючого автомобільного імпорту та скорочення вітчизняного автовиробництва.
Україна будувала захист на аналізі даних за 2008-2010 роки. Головним аргументом було те, що співвідношення кількості імпортних авто до кількості авто внутрішнього виробництва зросла на 38% з 2008 по 2010 рік.
Ознакою придушення вітчизняних виробників іноземними Київ також називав зниження частки автомобілів українського виробництва на ринку на 35% за той же період.
Більшість претензій до України було пов'язані з порушенням встановлених процедур.
Україна мала б оповістити країни-члени СОТ про плани ввести спецмита, а також провести з ними попередні консультації, але цього не зробили.
Крім того, на думку невдоволених членів СОТ, Києв не мав достатніх підстав для введення обмежень.
В результаті, DSB виніс вердикт: "Панель визнала підвищені мита на певні автомобілі протягом трирічного періоду, несумісним заходом із зобов'язаннями України в рамках Угоди СОТ із захисних заходів та статтею XIX Генеральної угоди 1994 про тарифи і торгівлю (GATT)".
У зв'язку з цим СОТ рекомендує Україні повністю скасувати спецмита.
Міністерство економічного розвитку і торгівлі наразі вивчає звіт СОТ.
"З урахуванням того, що уряд і міністерство зараз прикладають значні зусилля для створення нового іміджу України в СОТ як надійного і передбачуваного торгового партнера, до цих висновків ми повинні підійти дуже ретельно і уважно", - заявила заступник міністра економічного розвитку і торгівлі і торговий представник Україна Наталія Микольська.
Коли міністерство закінчить аналізувати звіт, свої висновки воно надасть Міжвідомчій комісії з міжнародної торгівлі. "Саме вона, згідно з українським законодавством, приймає рішення про такі заходи", - уточнила Микольська.
Коментарі
2