середа, 16 серпня 2017 17:26

Переведення енергосистеми України на стимулююче регулювання - питання національної безпеки - експерти

Переведення енергосистеми України на стимулююче регулювання - питання національної безпеки - експерти
Розбіжності в експертному середовищі на тему необхідності впровадження в Україні європейської моделі стимулюючого ціноутворення (RAB-регулювання) відсутні. Фото: Конкурент

Необхідність реформи в енергетичному секторі України не викликає сумнівів в експертному середовищі. Як вітчизняні, так і західні фахівці єдині в думці, що без вирішення проблеми хронічного недофінансування інфраструктури розподільних електромереж, їх технічний стан, рівень надійності продовжать погіршуватися, гальмуючи плани держави щодо створення сучасної конкурентоспроможної економіки.

Провідна американська компанія, що спеціалізується в області консалтингових послуг на міжнародних енергетичних ринках IHS ENERGY, опублікувала результати досліджень українського ринку електроенергії.

Експерти з США прийшли до невтішних висновків, рекомендуючи Україні якомога швидше почати реалізацію реформи з переходом енергетичного сектора на Британську модель стимулюючого тарифоутворення (RAB-регулювання).

Західні фахівці констатували, що нинішня система тарифоутворення "витрати +" прирікає країну на подальше підвищення споживчих цін, відсутність інвестицій в модернізацію, і, як наслідок, втрату конкурентоспроможності української електроенергії на зовнішніх, і внутрішньому ринку.

Ми вирішили проаналізувати ситуацію, опитавши думку критиків і прихильників реформи. Результати свідчать про те, що розбіжності в експертному середовищі на тему необхідності впровадження в Україні європейської моделі стимулюючого ціноутворення відсутні.

Олександр Паращій, керівник аналітичного відділу компанії Concord Capital

Очевидно, що в Україні в обов'язковому порядку необхідно міняти систему регулювання діяльності всіх природних монополій на енергетичному ринку. Якщо говорити про стимулююче тарифоутворення, то це один з тих варіантів, який історично напрошується. Будь-яке регулювання, крім "ручного", яке зараз існує, буде набагато краще і ефективніше. Потрібно вводити RAB-тарифи. Це очевидно. Даний крок стане найголовнішою передумовою для інвестицій в розвиток електроенергетичних монополій, включаючи обленерго, облгази та інші компанії. Реформу потрібно почати реалізовувати якомога раніше. RAB-регулювання - один з варіантів стимулюючого регулювання, який має створити зрозумілі і прозорі правила гри для природних монополій. І на мій погляд, для України немає інших альтернатив. Це - найбільш прозорий метод залучення інвестицій. RAB-регулювання боятися не треба. Слід побоюватися підміни понять. Якщо ми говоримо про стимулююче регулювання, то воно повинно стимулювати інвестиції. Сьогодні більшість експертів за те, щоб створювалися прозорі правила гри. Але всі списи ламаються об питання, як повинна виглядати ця модель. Держава зобов'язана створити такі умови, при яких прибуток буде зароблятися власником монополії лише в тому випадку, якщо в компанію будуть заходити інвестиції, оновлюватися активи, поліпшуватися якість послуг. Тому зараз вирішується найважливіше питання - скільки монополії будуть заробляти на старих і нових активах. На мій погляд, на нових активах обленерго повинні заробляти більше. У будь-якому випадку, діюча модель "ручного регулювання" ринку електроенергії нікого не може влаштовувати, так як оператори не мають змоги довгострокового планування діяльності. А за таких умов, жоден іноземний інвестор не буде вкладати капітал у розвиток нашого ринку. Україні потрібні чіткі і незмінні правила гри на довгостроковій перспективу, мінімум - 5 років. При цьому, Регулятор не повинен втручатися в інвестиційну діяльність монополій. До того ж, "ручний режим" - це завжди ризик корупції, невизначеності і так далі.

Дмитро Марунич, співголова Фонду енергетичних стратегій

Питання не стоїть про впровадження чи не впровадження RAB-тарифікації. Прийнято відповідний закон, зобов'язання України щодо реформування ринку електроенергії прописані в угоді про асоціацію і зону вільної торгівлі з ЄС. Таким чином модель стимулюючого регулювання реалізовуватимуть в Україні. За великим рахунком, сама модель RAB-тарифів не несе в собі негативу. Вона дозволяє забезпечувати повернення інвестицій. Питання в іншому, щоб реформа не спричинила зростання тарифів для споживачів. Для того, щоб європейський досвід реформування енергетичного сектора був адаптований до українських реалій, потрібно домогтися від нинішніх власників обленерго реалізації взятих на себе приватизаційних зобов'язань по виконанню інвестиційних програм.

Валентин Землянський, директор енергетичних програм Центру світової економіки і міжнародних відносин НАН України

З приводу необхідності введення моделі RAB-регулювання, думки у експертів не розходяться. Йдеться про безальтернативність реформування галузі. Цей крок дозволить зупинити руйнування енергетичної інфраструктури. Тенденції, які існують на сьогоднішній день, явно не несуть країні нічого хорошого. Їх розвиток може закінчитися досить плачевно - остаточним зносом мереж, неможливістю передачі електроенергії споживачам. Тому, модель RAB-регулювання покликана вирішити цю стратегічну проблему. Європейський досвід реформування енергоринку абсолютно прийнятний для України. Ми можемо спокійно реалізувати той же британський досвід RAB-регулювання. Система досить прогресивна і без всяких сумнівів позитивно позначиться на перспективах залучення інвестицій в енергетичний сектор країни. З іншого боку, щоб уникнути будь-яких маніпуляцій щодо зростання тарифів, НКРЕКП має представити чіткий план, який би математично прораховував і чітко показував взаємодію при введенні RAB-тарифу і його вплив на роздрібний тариф. Тоді всі спекуляції на тему "піднімуться тарифи", "не піднімуться" будуть зняті з порядку денного. Якщо Регулятор підтвердить розрахунками, що введення єдиної ставки прибутку монополій на старі і нові активи не позначиться на зростанні кінцевого тарифу, логіка підкаже, що так і повинно бути. Якщо ж це відіб'ється на ринку і споживачів, тоді необхідна корекція і введення перехідного періоду. І якщо під час перехідного періоду ставка на старі активи буде знижена, то з часом вона буде вирівнюватися зі ставкою на нові активи. У будь-якому випадку, європейська та американська логіка говорять про те, що ставки на нові і старі активи повинні бути рівними. Ми повинні розуміти, що сама дискусія на тему ставок уже відлякує інвестора. Для нього ситуація повинна бути простою, як двері - я вкладаю гроші - скільки я зароблю. Інвестор повинен розуміти відсоток прибутковості, і що цей відсоток не буде коригуватися протягом декількох років. Усе! Прогнозованість рішень Регулятора - головна умова для успішного введення RAB-регулювання. Уряд повинен розуміти, що відкладати реформу далі нікуди. Питання технічного стану енергетичних мереж стоїть руба. Це питання реальної загрози національній безпеці. За нинішньої моделі тарифоутворення "витрати +" ніхто з інвесторів не вкладатиме гроші в енергетику.

Василь Котко, президент "Енергетичної асоціації України"

Протягом останніх 7 років наша асоціація чітко ставить питання про те, що Україні необхідно перейти на модель RAB-регулювання. Мотиви тут прості. Головний - існуюча система "витрати +" не стимулює підприємства працювати ефективно, так як при ефективній роботі у підприємств вилучають кошти, при неефективній - додають. Хто при такій ситуації буде напружуватися і робити щось для ефективного витрачання ресурсів? У світі перехід на стимулююче тарифоутворення почався кілька десятків років тому. І в деяких країнах цей процес вже закінчився років 15 назад. Стимулююча освіта для природних монополій є замінником конкуренції. Підприємство, яке отримало на досить тривалий період тверду ціну, з гарантією того, що її не поміняють ні вгору, ні вниз, отримає стимул вкладення інвестицій в модернізацію. Спрацює добре - отримає додатковий прибуток. Спрацює погано - "вилетить в трубу". У стимулюючого тарифоутворення немає національних відтінків або особливостей. В Європі підходи до тарифоутворення, фактично однакові. Всі країни, які перейшли на дану формулу тарифоутворення, успішно нею користуються. Загальний висновок такий: при переході на модель RAB-регулювання, спочатку кінцеві тарифи дещо зростають, але потім, цей фактор працює або на зниження споживчих тарифів, або на їх стабілізацію і заморожування подальшого зростання. В українських реаліях, система "витрати +" веде до нескінченного зростання тарифів. В кінцевому підсумку ця система призведе до того, що наша електроенергія стане неконкурентоспроможною спочатку на зовнішніх ринках, а потім і на внутрішньому. Ми зараз інтегруємося в європейську систему, а значить, будь-який оператор з Європи матиме право купити у нас електроенергію або продати свою нам. І якщо ми постійно будемо піднімати ціни, Україна втратить ринки збуту.

Олександр Рогозін, віце-президент ВГО "Енергетична Асоціація України"

Перехід на модель стимулюючого ціноутворення необхідний. Така модель забезпечує необхідну для здійснення довгострокових інвестицій прогнозованість результатів роботи компаній. Завдяки цьому у них з'являються стимули досягати економії за рахунок зниження операційних витрат, втрат в мережах, підвищення ефективності інвестицій. Модель також стимулює компанії до підвищення надійності електропостачання та поліпшення якості своїх послуг.

Зіновій Буць, експерт в галузі електроенергетики

Якщо модель RAB-регулювання буде всебічно відпрацьована і закріплена в законодавчій площині, така реформа просто необхідна Україні. Тариф повинен стимулювати поступове зниження операційних витрат за рахунок модернізації мереж і мінімізації втрат енергоресурсів при транспортуванні. RAB-регулювання необхідно впроваджувати і для обленерго і для "Укренерго". Якщо все робити виважено, не допускати якихось тіньових речей і спекуляцій, впровадження цього тарифу не повинно привести до стрибка споживчих цін. Затягувати реформу не має сенсу.

Як критики, так і прихильники переведення енергетичної системи України на рейки європейської моделі RAB-регулювання переконані в тому, що суперечки навколо нюансів нової методології розрахунків на даному етапі недоречні. Вони лише затягують прийняття доленосного для енергосистеми України рішення про початок реалізації реформи і відлякують потенційних західних інвесторів. Стартом перетворень повинна стати чітка і зрозуміла нормативно-правова база. Україна потребує перший крок до пошуку взаємовигідного компромісу між державою, генерацією, операторами розподільних мереж і споживачами. Багаторічний успішний досвід розвинених країн допоможе Україні уникнути повторення грубих помилок на шляху становлення прозорого, цивілізованого енергетичного ринку.

Зараз ви читаєте новину «Переведення енергосистеми України на стимулююче регулювання - питання національної безпеки - експерти». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 8642
Голосування На яку допомогу від Європи та світу Україні варто розраховувати після війни?
  • Польща обіцяє "план Маршалла" - велику програму фінансової підтримки
  • Списання всіх боргів за зовнішніми кредитами
  • Всі кошти від конфіскації майна та ресурсів РФ у світі
  • Допомоги не буде. Обмежаться підтримкою біженців
  • Мені байдуже
Переглянути