четвер, 18 червня 2015 12:42

Картини 60-х років про життя шахтарів привезли до Львова
15

Фото: Леся Межва

Культурний форум "Донкульт" відкрився у Львові 16 червня. 80 подій - культурних, наукових - пройде у місті до кінця місяця. Участь беруть митці та дослідники з Донецька, Львова та Києва. "Донкульт" має на меті поєднати регіони, показати минуле і сучасне Донбасу в кардинально протилежному кінці країни - Львові.

Одною з ключових подій є виставка з однойменною назвою "Донкульт" у Львівському Палаці мистецтв. Зібрані полотна художників 1970-х років і сучасників про Донбас, а також фото воєнного Донбасу 2014 року.

"Основний міф про Донбас, який відображали у 70-х і який зберігся донині - що це край героїв, які несуть усію відповідальність за економічне процвітання країни, - розповідає куратор виставки Оксана Барщинова. - Це колектив людей, які мають наднаціональний статус і уособлюють особливий ступінь свободи - від традицій, етнічних обмежень, соціального походження. Вони рівні особливою рівністю, яку дає їм праця. Цей героїзм зображений на картинах художників, які організовано виїжджали на шахти, заводи, щоби змальовувати цю працю. Особливо були такі виїзди митців, коли запускалася нова лінія чи відкривалося нове підприємство."

У 1920-ті роки на Донбас приїжджали художники з Москви, Ленінграда, Києва. Вони мали відобразити побудову нового суспільства. Далі героїка праці відображена у художників-представників "суворого стилю" 1960-1970-х років. Відображають аскетичне життя шахтаря і металурга. На їх полотнах воно жертовно віддається заради загального добробуту. Картини носять назву "Ритми Донбасу", "Ранок коксохіму", "Констянтинівський хімзавод", "Сталь", "Завод і люди".

А терикони з часом почали сприйматися не як маркер героїчної праці, а як невід'ємна частина природного ландшафту. Фоторобти змальовують весну в териконах, носять назви "Степова рапсодія", "Легенди кам'яних могил".

"Шахтар змальовувався як герой, - продовжує куратор і показує великий портрет Олексія Стаханова. - Але цей герой мав бути персоніфікований. Тому був Стаханов. Але після свого виробничого подвигу, який він зробив не сам, зрозуміло, а з командою, він отримав квартиру на набережній Москви. І більше шахтарем не був. Тепер він їздив по заводах і розповідав, як чудово багато працювати, що це забезпечує прекрасне майбутнє. Такою ціною влада забезпечувала собі прекрасних агітаторів. Хоча зрозуміло, що квартиру у Москві не міг отримати кожен робітник."

Коли вже в 1990- х художники пропонували шахтарям переодягнутися і знятися для для сучасного проекту, вони відмовилися. Однак погодилися, коли митці звернулися до керівництва шахт, і те дало дозвіл на зйомки.

"Патроналізм і вертикальний зв'язок дуже притаманні Донбасу," - каже Барщинова і показує картини зі скандального проекту "Донбас Чоколяте" Арсена Савадова, 1997 року. Гірники на багатьох фото проекту оголені.

Уродженець Донбасу і четвертий президент Віктор Янукович змальований на плакаті у стилі ікони Святої Варвари. Вона є покровителькою гірників. На картині подано різні періоди життя Януковича.

 "Можна зрозуміти, чому там така людина з кримінальним минулим мала все-таки великий авторитет, - пояснює екскурсовод. - В цьому регіоні побутує така філософія: праця облагороджує кожного, і навіть якщо ти перебуваєш там у зоні, але багато працюєш во благо, ти облагороджуєшся і можеш досягнути великого успіху. Тому і хлопець з кримінальним минулим, який ніби-то багато бідував, багато пережив, міг стати президентом і заслужити повагу. Янукович там втілював міф про світле майбутнє".

Зараз ви читаєте новину «Картини 60-х років про життя шахтарів привезли до Львова». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі