четвер, 26 листопада 2020 09:45

Іменем українки Маї Дерен назвали кінотеатр на Мангеттені
7

Майя Дерен - визнана світом, але не знана українцями легенда світового кінематографа
Майя Дерен - визнана світом, але не знана українцями легенда світового кінематографа
Майя Дерен - визнана світом, але не знана українцями легенда світового кінематографа
Майя Дерен - визнана світом, але не знана українцями легенда світового кінематографа
Майя Дерен - визнана світом, але не знана українцями легенда світового кінематографа

"Українці не знають своїх видатних людей і не роблять нічого, щоб про них знали у світі", - каже кінорежисер і музикант Олександр Фразе-Фразенко. Наприклад, ми досі майже нічого не знаємо про одну з найвизначніших постатей американського кінематографа українку Маю Дерен.

"Перша половина ХХ століття, німе кіно. Батько Маї був комуністом. Але ті перші хвилі комуністів, ідейних, зразу знищували, і вони втекли до Нью-Йорка. Мая там виросла і стала кінорежисеркою – робила одні з перших авангардних фільмів в історії кінематографу. Вона, українка, - класик світового кінематографа. В Україні про це ніхто дупля не дає. Мало того, недавно я мав учня, якого я мав вчити кінематографу, бо він вирішив вступити в Карпенка-Карого на кінорежисуру. Він мені дав подивитися вступні тести. Це такий совок галімий, що просто жах. І звісно ж, там ні слова нема про Маю Дерен, яку одні з найбільших кінорежисерів світу називають улюбленою режисеркою, яка найбільше на них вплинула. Наприклад, Девід Лінч. У Нью-Йорку є кінотеатр імені Маї Дерен на Мангеттені. А в Україні ми навіть про неї не чули", - обурюється Олександр Фразе-Фразенко.

Кінорежисер розповів, чому, на його думку, досі жоден з українських митців не здобув Нобелівської премії.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Мої предки-французи у Х столітті розвивали шотландську корону, а в ХХ – український театр": Олександр Фразе-Фразенко

"Щоб отримати Нобеля, тебе мають знати у світі, мають бути твої книжки у вільному доступі в книгарнях, перекладені різними мовами, ти маєш спілкуватися з західними митцями, видавцями, критиками, бути в середовищі, на слуху. Я питав Ігоря Калинця: "А Ви листувалися бодай, може, з кимось із французьких поетів, чи англійських?" Бо Калинець, до речі, навіть Еліота перекладав з англійської. Він сказав: "А нашо?". А це ось вам реальний кандидат на Нобеля.

Але Нобель, як на мене - вже премія вчорашнього дня, не актуально. Хто з українців мав би отримати? Та він і отримав - Боб Ділан, він же з Одеси, то для вас достатньо Україна? Чи якщо він від вашого совка прихистився в розвиненій країні, яка сприяла його розвитку, а не зацькувала до смерті, чи - що гірше - перетворила б на алкаша і глибоко нещасну істоту - якщо так, то він вже не ваш? Ваш це коли він здохне від безгрошів'я та розбитого серця зі словом "Уккррраїнааа" на вустах, тоді можна назвати його іменем якусь вуличку на 3 будинки в Брюховичах і фініта. Але Ділан сказав, шо нафіг йому та премія здалася, коли представники комітету таки додзвонилися до нього".

2017 року світова кіноспільнота відсвяткувала 100-річчя Маї Дерен, однієї із найвпливовіших постатей американського та світового кіноавангарду. Вона вивчала хореографію, писала есеї з теорії кіно, була поетесою, етнографкою-дослідницею, акторкою, сценаристкою і режисеркою. Причини свого захоплення кінематографом Мая Дерен означила так: "Кіно – це магічне око, яке більше за будь-що здатне розгледіти чудеса в усьому, на що б не подивилося".

Зазвичай, коли мова заходить про український контекст в американському кіно, глядачі найчастіше згадують Мілу Куніс та Мілу Йовович. Значно менше глядачі згадують про Маю Дерен.

Тим не менше, 1990-го її головний фільм "Полуденні тенета" навіть додали в кінореєстр бібліотеки Конгресу США, як культурно, історично та естетично значущий. А 2015 року ВВС включили його до сотні головних американських фільмів.

Зараз ви читаєте новину «Іменем українки Маї Дерен назвали кінотеатр на Мангеттені». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі