Соціально-документальний фільм "Зникаюча легенда" про нелегку долю вівчарів презентували 23 листопада у Тернополі. У стрічці показана одна доба із життя пастухів та весь процес виробництва сиру.
Щоб зняти це унікальне відео, троє тернополян поїхали у Рахівський район Закарпаття, далеко від туристичних маршрутів. Подолали 5 годин УАЗом і ще стільки ж пройшли пішки. Щоб зафільмувати одну добу із життя вівчарів, авторам довелося чотири дні і три ночі провести в екстремальних умовах. Замовником відео є відомий тернопільський ресторатор Михайло Гросуляк.
У втіленні його задуму допомагали Андрій Кулян із Тернопільського регіонального центру з інвестицій та розвитку та його товариш, інженер за освітою, але оператор "в душі" Василь Мізюк. Зняли стрічку в рамках реалізації проекту "Шлях промислової культури".
"Весь фільм нам коштував десь 2 тисячі гривень. Стільки заплатили за два пакети продуктів, - розповів Гросуляк. – Купували крупи, лапшу, шашлик, пиво, горілку. До вівчарів люди приходять із продуктами. Пастухи не спускаються з полонини по чотири місяці. Єдиний їхній прибуток, крім бринзи, це окот. Покупці ідуть до них за сиром, приносять і їжу. Бо справжньої бринзи із овечого молока більше ніде не купиш, тільки на полонині. Навіть у Рахівському районі продають уже з домішками коров'ячого молока. Але до вівчарів дорога така, що не те, що машиною – конем не проїдеш".
"Тут немає правильних кадрів, рафінованого зображення і фотошопу", - сказав під час презентації Мізюк.
Авторів вразило, в яких важких умовах живуть вівчарі. За день вони проходять по 20 км, щоб вівці напаслися. Спати лягають у непристосованих за мірками сучасної цивілізації умовах – під навісом біля ватри, від якої часто закурює вуглекислим газом. А ще витримують сильні дощі, долають болотисті ділянки…
"Це вже як індіанці, як вимираючий народ", - дивувався Гросуляк. І додав: "Якщо пропаде вівця і бджола – світ загине".
"Раніше було 1200 овець, а тепер – 300. Колись хто мав худобу – вважався багатим, а тепер – бідняки. Сигарети були по 1,75, а тепер – 9 гривень. А молоко як було, так і лишилося в тій самій ціні", - скаржаться герої фільму. Стрічку планують показати на всіх телеканалах та поширювати через інтернет.
Коментарі
2