За неякісні товари та послуги людям повернули 4 мільйони гривень.
Нещодавно я намагалася виїхати з Умані до Києва. Квитків на місцевій автостанції не було. Спочатку їх не було "ще": сказали, що продаватимуть після прибуття автобуса. А коли той приїхав, виявилося, що квитків немає "вже". Мовляв, ви спізнилися.
Це типова ситуація. Дуже часто перевізники навмисне не продають квитків. Адже квиток — це договір про надання послуг та оформлення відповідної страховки в разі нещасного випадку. А нема квитка — нема відповідальності. Ті самі гроші можна зібрати з пасажирів просто на вході в автобус. Причому напхати туди більше людей, ніж є сидячих місць.
— Йдеться про змову між автоперевізником та працівниками станції, — коментує Микола Красновський, 59 років, завідувач сектора координації внутрішніх перевезень "Укравтотрансу". — Не пропускаючи квитки через касові апарати, вони уникають сплати податку. Схема проста: водій дає певну суму касирові, керівництво автовокзалу теж щось має.
Проблема в тому, що автостанції — відкриті акціонерні товариства.
Зараз кожен трясеться за своє крісло, які можуть бути змови?
— Ми не маємо на них впливу, — каже Микола Красновський. — До того ж на ринку працюють понад 10 тисяч перевізників, а не 400, як колись. Багато автобусів фактично належать високопоставленим особам, яким закони не писані. Ми не можемо нічого з цим вдіяти. Нам кажуть "ша" — і все. Утім, про виявлені порушення на обласних маршрутах потрібно заявляти до обладміністрацій. До Мінтрансу слід звертатися, якщо зловживання відбуваються на міжобласних маршрутах.
Журналісти "ГПУ" таки купили в Умані квитки. Допомогли журналістські посвідчення. Побачивши картки з написом "Преса", касир одразу вибила два квитки, які вже нібито "продали", і чемно побажала щасливої дороги. А диспетчер емоційно запевнила:
— У нас немає жодних махінацій. Зараз кожен трясеться за своє крісло, які можуть бути змови?
Дещо легше з купівлею товарів.
За перше півріччя 2005 року держоргани у справах захисту прав споживачів отримали понад 17 тис. звернень громадян. Це на 11,6% більше, ніж за цей період торік. 89% вимог задоволено. За неякісні товари та послуги людям повернули 4 млн грн.
Обдурені покупці стають дедалі активнішими. Хоча сама система захисту прав споживачів залишається дуже недосконалою, дечого можна досягти, якщо дотримуватися певних правил.
Насамперед — щоб відшкодувати заплачені за неякісний товар гроші, треба мати чек. З ним ви без проблем повернете продавцеві товар. Коли чека немає, у пригоді може стати свідок вашого розрахунку за покупку.
Передусім треба бути пильними під час купівлі. Обов'язково зверніть увагу на термін придатності товару, умови його зберігання та склад. Роздивіться етикетку. Насторожує, якщо характеристика продукту складається з самих формул. Насправді зміст етикетки має бути зрозумілим кожному.
З чеком ви без проблем повернете продавцеві товар
Складніше з одягом чи взуттям. Якщо вони браковані, це виявиться лише згодом. Щоб обміняти товар або повернути кошти, також потрібен чек. Однак продавці нерідко відмовляються повертати гроші. Переконують, що покупець сам пошкодив товар. У такому разі продавець повинен власним коштом (!) провести експертизу, яка встановить причину дефекту. Послуги експертів — від 150 грн, тому продавцям такий варіант невигідний. Цим можна скористатися.
Про типову ситуацію розповів Олег Самчишин, 51 рік, президент Української асоціації споживачів:
— У метро часто роздають рекламні листівки. Наприклад, пропонують дешеві меблі. На листівках вказані тільки мобільні телефони. Ви дзвоните, замовляєте меблі, розплачуєтеся. Частину замовлення привозять, а решту обіцяють за два тижні чи місяць і на цьому все. Ви залишаєтеся з неповним комплектом і номером мобільного телефону. Щось довести проблематично.
Перед тим як робити замовлення, слід більше дізнатися про продавця: адресу офісу, місце проживання і т. д. При укладанні угоди обов'язково звертайте увагу на те, чи вказані остаточна сума замовлення та кінцевий термін його виконання. І на те, хто підписує договір. Бо реклама може бути однієї фірми, а в угоді фігуруватиме зовсім інша.
Коментарі