За 90 років після краху монархій люди, які жили на території імперії Габсбурґів, частіше є членами політичних і громадських організацій. Вони більше довіряють автоінспекції, судам, освітянам, медикам і менш лояльні до корупції. Про це каже приват-доцент Інституту східноєвропейських досліджень у німецькому місті Реґенсбурґ 44-річна Катрін Бьок. Вона досліджує процеси трансформацій на територіях імперій, які розпалися у першій половині ХХ ст.:
— 2006-го ми опитали 16 тисяч жителів у 17 країнах Європи, зокрема і в Україні. Цікавилися питанням довіри до органів влади та корупції у сфері державних послуг. Дослідження засвідчило, що хабарництво спирається на історичну традицію. Бюрократичний апарат імперії Габсбурґів залишив по собі ефект меншої лояльності до корупції. Це справджується і в Україні, зокрема у західних областях. Воно трохи дивує, бо на територіях, де відбулися значні зміни представництва населення, соціальні практики мали б урівнятися через імпорт моделей поведінки. Але цього не сталося.
Наприклад, Львів до 1918-го належав імперії Габсбурґів. Між світовими війнами населення міста зазнало значного винищення, міграційних процесів. Були депортації — поляків зі Львова переміщували до Польщі, а українців із Польщі — у Західну Україну. Потім у місто прибули чимало росіян і східних українців, які ніколи не жили на території імперії Габсбурґів. Наприкінці 1950-х частка народжених у Львові становила 10 відсотків. Попри це, місто зберегло відмінні від інших обласних центрів соціальні практики, зокрема у критичному ставленні до корупції. Моя гіпотеза — через матеріальну культуру, неофіційні канали передачі соціального досвіду й ідейні посередники.
Під матеріальною культурою слід розуміти театри, кафе, освітянські установи, а також будівлі державних інституцій соціального спрямування — лікарні, вокзали, залізницю, пошту. Вони досі ретранслюють певні стандарти поведінки.
Неофіційні канали — це сімейні спогади, соціальні практики вирішення проблем, що їх передають від покоління до покоління.
Ідейними посередниками можуть бути міфи, культи, які залишаються у колективній пам'яті незалежно від пропаганди.
Усе це впливає на поведінку людей.
Коментарі