Справжніх винуватців терористичної операції в Дніпропетровську 27 квітня навряд чи вдасться встановити, а отже, нейтралізувати. Цьому завадять, насамперед, тотальна корупція та непрофесіоналізм у судовій і правоохоронній системах. Тож варто зосередитися на суспільно-політичних наслідках теракту.
Режим Віктора Януковича найбільше виграв від вибухів, отримавши неабиякий шанс продовжити своє існування. Громадський шок після теракту дозволить владі відвернути увагу суспільства від власних великих помилок і зловживань. Тепер набагато менше людей помічатимуть, наприклад, що Рінат Ахметов щотижня збільшує свій контроль над енергетикою країни. Провал Євро-2012, на який ніхто не приїде, зараз можна виправдати переляком іноземців від тероризму, тендерними розкраданнями чи елементарною нецивілізованістю українських міст. Можна навіть перенести чемпіонат до Польщі, хоча УЄФА поспішила заявити, що не хоче цього.
Найголовніше, тепер влада може пояснити, чому вона давно готується до терористичних нападів. Бо в країні й на її кордонах немає потужних радикальних груп, які могли б чи мусили вдаватися до терору. Практично жодна країна не зацікавлена в дестабілізації України. Навіть Росія, яку традиційно підозрюють у цьому, тепер утрималася б від тероризму. Адже наближені до Кремля банки останніми роками позичили українським підприємствам мільярди доларів. Більшість впливових країн розраховують на український метал чи збіжжя.
Та все ж таки режим другий рік поспіль збільшує фінансування силових структур і обмежує громадянські свободи під приводом боротьби з тероризмом та екстремізмом. Закуплені тисячі автозаків і наборів для розгону демонстрацій. Ухвалені чи внесені в парламент закони, які дозволяють забирати майно, забороняти мітинги й закривати інтернет-сайти фактично без суду. Раніше ці кроки мобілізували громадськість на спротив, бо сприймалися як слабкість влади в умовах економічного провалу. Тепер простий людський страх перед новими вибухами може допомогти режиму провести парламентські вибори в ручному режимі.
Міністр юстиції Лавринович запевняє, що підстав для оголошення надзвичайного стану немає. Однак фактично він цілком може бути запроваджений. Доки виконавча влада повністю контролює парламент і суди, неважливо, як вона оформить конкретні антиконституційні рішення. Важливо лише, чи громадськість дозволить виконати такі рішення коштом своїх прав та інтересів.
Коментарі
1