Справжні причини банкрутства "Аеросвіту" не зрозумілі, вважає експерт Першої рейтингової системи Олексій Панченко, 35 років. Забезпечення авіакомпанії було зав'язане на підприємствах близьких до групи "Приват". Їй належить і сам "Аеросвіт". Тож борги авіакомпанії — штучні.
— Структури групи "Приват" давали "Аеросвіту" в оренду літаки, постачали пальне, — каже Панченко. — "Приват" віртуозно вміє працювати із судами, тож власники авіакомпанії не вірять, що в умовах української судової системи ображені пасажири зможуть домогтися в них компенсацій за зірвані рейси.
Хто може забрати рейси "Аеросвіту"?
— Рейси передадуть компанії Міжнародні авіалінії України. Її акціонером є Ігор Коломойський, який також співвласник "Привату". Тож рейси перекладуть із лівої кишені в праву.
Авіабізнес дуже складний. Можна взагалі не знайти охочі авіакомпанії, що забрали б собі цей ринок. Усе залежить тільки від того, хто з конкурентів матиме літаки. Структури Коломойського займалися лізингом повітряних суден, тобто довготерміновою орендою з правом викупу. Вони, скоріше за все, і надавали компанії "Аеросвіт" літаки у лізинг. Тобто одна структура "Приват" орендувала в іншої. Це світова практика. Тепер, коли авіакомпанія збанкрутувала, невідомо, хто, окрім "приватівців", має такі ж самі ресурси взяти не себе ці рейси. Далекомагістральні лайнери, що літають в Індію, Китай, Америку, є тільки в "Аеросвіту".
Як структури Коломойського монополізували ринок авіаперевезень?
— Щоб закупити літаки, потрібні мільярди доларів. У "Привата" першого на початку 2000-х з'явилися сучасні далекомагістральні лайнери. Підйомом цивільної авіації країна завдячує саме структурам Коломойського.
Чи можуть закрити певні рейси, якщо інша компанія не забере їх?
— Іншим компаніям може бути не вигідно виконувати рейси на далекі відстані, якщо вони не сполучаються з рейсам усередині України. Компаніям вигідно літати зі Львова, Донецька, Одеси в Київ, щоб далі відправляти пасажирів у Шанхай чи Вашингтон. Якщо не набирається достатньо пасажирів із регіонів, компаніям щоденний рейс із Києва до Америки буде збитковий. Навіть якщо його виконуватимуть західні авіакомпанії. Так само не вигідні окремі рейси всередині країни.
Чому немає попиту на авіаперевезення?
— Українці літають мало, тому що бідні. Міжнародними рейсами буде вигідно займатися, якщо економіка зростає, населення має гроші на міжнародні перельоти. Окрім того, в авіатранспорту є конкурент — "Укрзалізниця". Це вносить свої поправки в рентабельність польотів.
Чому б не скоротити кількість рейсів до обґрунтованого попиту?
— Рейси у більшість ключових міст планети — наш атрибут незалежності. Втратити — легко. Відновити буде важко.
Від кількості рейсів залежить і виживання українських регіональних аеропортів, більшість яких фактично приречені до страти. Держава позаторік вирішила не тримати в деяких аеропортах диспетчерів. Значить туди навряд чи колись відновлять регулярні польоти. Це серйозна соціально-економічна проблема.
Що може змінитися з приходом на українських ринок іноземних авіакомпаній після приєднання до договору про "відкрите небо"?
— Приєднатися обов'язково треба, але це не вирішить проблему прибутковості щоденних рейсів. Договір спрощує проблеми оподаткування, процедури розподілу маршрутів між компаніями країн, урегульовує адміністративні проблеми. Але європейські компанії бояться заходити на наш ринок. По-перше, соціальне середовище в Україні дуже складне — мало заможних людей. По-друге, західні авіакомпанії не довіряють українському бізнес-середовищу. Це призведе до того, що на українському ринку закріпляться лише російські авіаперевізники. Їм звичніше працювати в наших умовах, ніж європейцями чи американцям. Захоплення ринку росіянами може стати ще однією політичною проблемою для України.
Коментарі
9